Bab 3

30 6 0
                                    

    Percikan warna air menitik jatuh dari hujung berus lukisan ke lantai. Seruas jari jemarinya ligat menari nari di atas sehelai kertas yang kaku tidak bersuara. Setiap jaluran warna mengekspresi emosi yang terkurung di jiwa. Percikan memori yang bermain di balkoni fikiran dicurahkan melalui setiap titis warna.

Secalit senyuman yang meniti di bibirnya tiba-tiba bertukar cebikan. Berus lukisan yang berada dalam genggaman tangannya digenggam kuat lalu dicampak ke dinding. Meraung kepompongan. Sekujur tubuhnya menggigil gemelugut. Suatu tubuh memeluknya dengan kuat dari belakang. Lia menoleh. Seorang gadis sebayanya menayang senyum, membelai raut wajahnya tanpa sepatah kata.

" shh.. ", Lia tergamam. Bibir atas dan bawahnya bersentuhan perlahan namun belum sempat dia berkata sepatah pun, jari telunjuk gadis itu diletakkan di tengah-tengah bibirnya.

" Tiada orang yang sayangkan kau,Lia. Tiada siapa.. Akan sayangkan seorang pesakit mental. Ups,atau.. Boleh aku kata gila? "

" semua orang sayangkan aku. Kau tak tahu apa-apa.. Tentang aku",

" tak, Lia. Semua itu dusta. Dunia ini penuh dengan dusta. Kau tengoklah keadaan kau sekarang. Dahlah tak terurus,menyusahkan orang lain ",

" diamlah..  ",

" orang gila macam kau.. Lebih baik mati je. Kau tak kesian ke dengan keluarga kau? . Kau tak habis-habis menyusahkan mereka ",

" diam,diam.. Diam ! ", dia menekup kedua belah telinga. Apabila dia menoleh semula ke kiri bahunya, kelibat gadis itu hilang. Tanpa jejak bagai ditelan kabus malam yang menebal seperti hutan rimba.

" Mana kau pergi, haa? . Pengecut , kau ingat aku nak percaya kata-kata kau ke haa? ", jeritannya bergema. Cadar katil diramas lalu ditumbuk sekuat hati.

Zarina menjongol di muka pintu. Dahinya berkerut. Bibirnya muncung sedepa sambil mengomel sendiri.

" ina..  tolong akak ", Ujarnya. Berlari lari anak dia mendapatkan Lia. Di tengah jalan, dia tersungkur. Perlahan dia menapak tangan di atas lantai, merangkak. Namun begitu,dua batang kaki Zarina masih teguh di situ tidak berganjak. Memaling wajah.

" Eh,pergilah ! . Jijik aku tengok kau ini. Gila ", omel Zarina. Tangannya dicekak pada pinggang.

" Ina.. Jijik dengan akak? . Sebab.. Akak sakit mental,bukan?. Ina tak sayangkan akak dah ke? "

Zarina kelu seribu bahasa. Hatinya runtun perlahan lahan, mencair seperti ais batu yang terjemur di tengah terik matahari.

" Ina... ", Zarina menundukkan kepala.

".. Bencikan akak ! . Sebab akak.. Walid mati ! ",  sambung Zarina terketar ketar. Kolam airmata jernih yang dari tadi bertakung gugur menuruni lereng pipinya. Suaranya bergetar.

" bukan salah akak,Lia. Itu semua takdir tuhan ",

" Jangan cakap pasal takdir tuhan, kak. Ina taknak dengar semua itu. Apa yang Lia nampak, semua yang jadi disebabkan akak. Ummi pun.. Mati sebab akak,kan? ",

" akak tak bunuh ummi,Lia. Percayakan akak. Akak tak buat semua itu  ",

" kalau bukan akak, habis.. Siapa? . Akak dahlah gila. Orang gila mana sedar apa dia buat,kan? ", tengking Zarina. Keningnya diangkat tinggi.

Deraian airmata yang mengalir membasuh segala luka batin yang tertoreh di jiwa. Zarina melangkah pergi dengan hati yang remuk redam. Sempat jua ekor matanya melontarkan pandangan penuh dengan obor kebencian yang marak menyala. Ikatan kasih sayang yang terjalin di antara mereka suatu ketika dahulu yang dulu merimbun mekar seperti bunga bungaan di laman kini layu. Hanya tinggal sebidang empati yang gersang. Punah sejuta. Tiada lagi gelak ketawa, gurau senda apalagi tempat untuk meluah sejuta rasa.

Pranovel: MimpiWhere stories live. Discover now