Tujuh

20 5 5
                                    

Kekasih yang telah mati bersama kekasihnya...

SENYUMAN si gadis lenyap dari bibir tatkala khabar yang kurang enak telah menusup masuk ke corong telinganya.

"Cikgu tak salah dengar, kan... Fio?"

Fio menunduk. Dia menjadi serba-salah.

"Fio?"

"Maafkan saya dan adik-adik yang lain, cikgu. Kami terpaksa berdiam diri. Kalau tak, Kak Shita ugut kami-"

"Dia ugut apa?" pintas Shida pantas.

Fio memejamkan matanya. Takut untuk bertentangan mata dengan penjaga terbaik mereka.

"Fio, cikgu tanya ni. Bagitahulah cikgu akan hal sebenarnya. Biar cikgu yang akan ambil tindakan."

Kelopak mata Fio terbuka dan dia perlahan-lahan melihat anak mata kepunyaan Shida.

"Darwisy... dia... dia dimasukkan ke Juvana."

"Apa?" Terkejut bukan kepalang Shida. Dada diusapnya lembut.

"Dia... tumbuk muka Kak Shita sampai berdarah jadi Kak Shita laporkan pada polis."

Dahi Shida bergaris.

"Sekejap. Ada yang tidak kena dekat sini. Setahu cikgu, Darwisy tu budak yang baik. Elok saja cikgu tengok perangai dia. Menurut kata. Jadi kenapa tiba-tiba dia jadi kasar macam tu pulak?"

"Err..." Fio bermain dengan jemarinya. Debaran ketakutan semakin terasa.

"Cakap betul-betul dengan cikgu, Fio. Apa sebenarnya yang dah berlaku semasa cikgu tak ada dalam mahligai ni, tiga hari lepas?"

"Err... ia berpunca daripada Dafi yang tak sengaja pecahkan pasu Kak Shita depan rumah ni, ha. Jadi Kak Shita mengamuk dan sebat Dafi dengan tali pinggang."

"Astaghfirullahaladzim. Shita ni betul-betul dah melampaulah. Tak apa, Fio. Biar cikgu cakap dengan dia."

"Tapi cikgu, kami semua takut dengan ugutan daripada Kak Shita..."

"Dia nak buat apa dengan kamu semua?" soal Shida yang cuba menahan amarahnya daripada meletus.

Air masin keluar dari liang pori-pori kulit Fio. Tubuhnya turut menggigil.

"Fio, cakap lekas. Dia nak buat apa dengan kamu semua?"

Remaja tersebut menoleh ke kiri dan kanan sebelum berbicara, "Akak Shita... dia... err... dia nak bakar kami semua hidup-hidup."

"Hah? Shita ni memang nak kena dengan cikgu. Dia fikir kamu semua ni daging ayam? Haish!"

Selepas Shida membebel seketika, dia berlalu pergi menuju ke kamar adiknya pula. Malang sekali, dia tidak menemukan si empunya gerangan di sana.




MANGKUK kecil yang berada di bawah katil diambilnya dengan penuh berhati-hati.

'Sesuatu' yang terbuat daripada gulungan akar-akar kecil itu tampak bergerak-gerak.

Ia bernyawa.

"Kau lapar tak? Aku ada bawakan kau sirap darah ni, ha. Nah!"

Penutup botol kecil yang berisi cecair merah likat itu dia tuang sedikit demi sedikit ke atas 'sesuatu' tadi. Hal demikian menyebabkan ia bergerak semakin aktif.

Akarnya juga semakin panjang.

Shita tersenyum senang sebelum dia mendekatkan telinganya kepada 'sesuatu'. Ada perkara yang ia bisikkan.

Shh...✔️Where stories live. Discover now