الاميرة 👑البارت التالت♥👑

250 13 10
                                    

#رواية _ الاميرة
#بقلمى _ ايمان منسي
#رأيكم _يهمنى
***********************
#البارت _ التالت..
****
***********************************
بعد ان اغلق الهاتف بوجهه ظل يتوعد لها بالكثير والكثير من الدمار الهالك بحث فى بعض الارقام ثم اخرج رقم احد وهاتفه قائلا:  هبعتلك صورة وفيها الاسم تدورلى عليها وتجبهالى حتى لو كانت تحت الارض..
احدهم:  حاضر يا لؤى بس انت اهدا فى اى.الل حصل ..
لؤى:  بت الكلب هخليها تتمنى الموت من الل هعمله فيها.. قدامك 24 ساعة يا معتز وتبقا فى المخزن الل ف ***""""".
معتز:  حاضر يا لؤى متقلقش اقل من كدا وتبقا عندك..
لؤى:  تمام... سلام
معتز:  سلام..
بعد ان انهى المكالمة.. ادار محرك السيارة متجها الى منزل والدته ف عندما  يضيق به الحال يذهب إليها لتطمئنه. ..
مرت بعض الدقائق و وصل الى منزل والدته الذى يتميز بالبساطة والجمال كان عبارة عن منزل صغير كهذا 🏠 🏠🏠 به ثلاث غرف نوم  وريسبشن ومطبخ وحمام وغرفة للسفرة والصالون ملئ بالاثاث البسيط الراقى ...... ليدق الجرس وتفتح تلك المرأة التى يشع وجهها نورا وبيدهامصحفها.. قائلة:  اخس عليك بقا كل دا غياب اسبوع متسألش عنى..
لؤى:  حقك عليا يا ست الكل انا اسف بس...
والدته:  مالك يا حبيبى اى الل حصلك....
جلس ارضا واضعا رأسه فوق رجلها لتداعب هى شعره قائلة:  احكيلى يا حبيبى مالك..
لؤى:  تعبان يا شمس ومحتاجك جنبى تعبان اوووى يا امى..
شمس:  احكيلى يا نن عين شمس اى الل حصلك..
لؤى.:  حصل.....
*****************
عند اميرتنا..
خالد:  القمر خلص المحلول من بدرى طبعا واحنا اتأخرنا والحكومة هتولع فينا..
كارولين بضحك : جرا اى يا دكتور دا حضرتك الل المستشفى كلها بتترعب منك تيجى انت تترعب من عايدة.. طب والله دى قمر وطيبه..
خالد:  بس يا بت انتى اسكتى وانتى كمان امك هتعملك شاورمه... يلا يا بت انتى وهى ع البيت..
اميرة وكارولين بصوت واحد بضحك:  تمام يا فندم..
اتجهوا ناحية السيارة بعد ان جلسوا بها انطلقت الى وجهتهم..
وصلت السيارة اسفل البناية التى يمكثوا بها ذهبت كارولين الى منزلها و خالد واميرة الى منزلهم..
دلفوا من باب الشقه..
قامت عايدة مسرعة ناحيه اميرة بعد ان رأت مكان تركيب الكانيولا قائلة بخضة وقلق ولهفة:  بنتى حبيبتى مالك يا عمرى اى الل حصلك انتى كويسه مالك طمنينى عليكى..
اميرة بابتسامة :  متخافيش يا ماما انا كويسه بس تعبت شوية والضغط وطى وبابا ركبلى محلول ملح وبقيت كويسه انتى متقلقيش
عايدة اخذتها باحضانها:  قلبى يا بنتى تعالى يلا  ئأكلك واغذيكى عشان متتعبيش تانى انا عملتلك كل الل بتحبيه..
اميرة مقبله يدها:  ربنا يباركلي فيكي يا ست الكل..
خالد بلامبالاه:  لو خلصنا فقرة البوس والاحضان دى ياريت نحط الاكل عشان ميت من ال.......
عايدة واضعة يدها ع فمه:  بعد الشر عليك يا حبيبى ربنا يباركلنا في عمرك يارب..
خالد:  ربنا يديمك ليا يا حبيبتى
اميرة مقلده خالد فى نبرته:  احم احم ياريت لو خلصنا فقرة ال lav. lava نحط الاكل عشان انا جعانه وعيانه وعايزة اتغذى..
ضحكوا عليها كلا من خالد وعايدة والذى شاركهم الضحك حازم الذى اتى للتو من احد دروسه الخصوصية قائلا:  ابلة اميرة مالك يا ابلة الف سلامه عليكي..
اميرة:  سلامتك يا حزومى انا كويسه يا حبيبى متقلقش بس شوية تعب وهيروحوا لحالهم..
حازم:  الف بعد الشر ربنا يشفيكى يارب..
الجميع:  ياااارب..
عايدة:  يلا كل واحد يغير هدومه لحد ما الاكل يتحط..
لب الجميع طلبها و ذهبوا لتغير ملابسهم ثم اتجهوا لمائدة الطعام وتناولوا غدائهم ( او عشاهم يا جدعااان دول راجعين الساعة 7 من برة  دا انا فى الوقت دا بنام 😹😹😹)...
انهوا تناول الطعام ثم قاموا بحمل الاطباق و غسلها ووضعها فى اماكنها ثم ادى گل فرد فرضه واتجهوا للنوم حيث انه يوما مليئا بالتعب والجهد الكثير...
*****
فى منزل كارولين..
نڤين:  يعنى اى مش هتوافقى..
كارولين:  يا ماما مينفعش اعمل الل حضرتك عايزاه..
نڤين:  هو انا عشان. دلعتك هتعصى كلامى يا بت..
كارولين بزعل :  مثدرش اعصي كلامك يا ماما بس حضرتك عايزة تجوزينى ابن عمى وانتى عارفة انه مش مكمل تعليم  وكمان بيسافر ع طول برة وكمان عارفة انى محتاجة الل يبقا جنبى مش كل شوية يسافر ويرجع وممكن اتعب ملاقيش حد جنبى ويبقا هو مسافر..
نڤين بحزن ف هى تعلم ان ابنتها على حق:  يا بنتى مينا كويس وراجل محترم دا كفاية انه مش هيزعلك وهيعاملك بما يرضى ربنا وهيصونك يا بنتى انا عايزة اطمن عليكي قبل ما اموت...
كارولين:  بعد الشر عليكي يا ماما ربنا يبارك فى عمرك.. حاضر يا ماما الل انتى عايزاه وشايفاه صح اعمليه بس انا معترضه ع السفر دا..
نڤين بلمعه الفرحة فى عينيها:  حاضر يا حبيبتى لما تتكلموا مع بعض ابقا حلوا كل دنيتكم من غير مشاكل وانا هكلم عمك ويجى وهو مرات عمك عشان يتفقوا ع الخطوبة ومراسمهاا..
كارولين مقبلة يد امها:  ماشي يا حبيبتى ربنت يقدم الل فيه الخير..
نڤين:  ربنا يراضيكى ويرضى  عنك يارب..
كارولين:  يارب يا ست الكل يلا بقا نتعشي عشان فاصلة نوووم وعايزة اناااام..
نڤين:  حاضر يا حبيبتى...  انتى ختنزلى الشغل الساهة كام بكرة..
كارولين:  يعنى ع 8 او 8 ونص كدا هروح انا واميرة عشان الشفت هيبدأ،9..
نڤين:  بكرة الاحد طيب مش هتروحى الكنيسة.
كارولين بتذكر : اوووبس دا انا نسيت خاالص.. دا بكرة القداس هيتعمل..خلاص هروح ع 7 ونص وابقا اطلع ع المستشفى من برة برة..
نڤين:  ماشي يا بنتى ربنا يوفقك يارب..
كارولين:  يارب يا ماما..
بعد فترة من الزمن … احضرت نڤين اطباق الطعام ووضعتها على السفرة وبدأوا فى تناول عشائهم.. ثم انتهوا من وجبة العشاء وساعدت كارولين والدتها فى وضع الاطباق فى المطبخ  وغسلها بعد ان انتهت زهبت فى ثبااات عميييييق...
*****************
#بقلمى _ إيمان منسى
**********
عند والدة لؤى...
بعد ان سرد لها كل ما حدث في تلك الايام التى مضت..
شمس:  يا ضنايا يا بنتى... لا انا لازم اروح اشوفها واطمن عليها .. وازاى الحيوانه دى تعمل كدا فى بنتها صحيح دا القتل حلال فيها ربنا ينتقم منها..
لؤى:  الدكتور قال انها مش هتصحى دلوقتى وهتصحى الصبح بس مع كمية الالم وهى فى السن دا احتمال يديها منوم عشان متحسش بالالم.. اما بقا مها انا مش هسيبها ورحمة ابويا ما هسيبهاا..
شمس:  ربنا يريح بالك يا حبيبى.. قوم خدلك دش وهحضرلك العشاا..  عشان خلاص الوقت اتأخر..
لؤى:  لا يا امى انا محتاج بس انام..  حضرتك اكلتى.
شمس:  ما انت عارف انى بصوم الايام البيض من گل شهر وانهاردة كان اخر يوم فى الايام البيض و المغرب اذنت وصليتها واكلت قبل ما انت تيجى.روح انت يا حبيبى خدلك دش واتوضى وصلى الفروض الل عليك...( ملحوظة: الايام البيض دول بيكونوا يوم 13 و 14 و 15 من گل شهر قمرى الرسول صلىٰ الله عليه وسلم وصانا بيهم مع الاتنين والخميس اننا نصومهم..دول سنة عن رسولنا الكريم )...
لؤى مقبلا يدها قبل ان يحضنها ويقبل رأسها :  ربنا يتقبل
لؤى:  تقبل الله يا امى.. بعد اذن حضرتك.. تصبحى ع خير..
شمس:  وانت من اهل الجنه يا حبيبى..
***************"
ذهب كلا من ابطالنا فى ثبات عميييييييق.... 
وگلا منهم يفكر فى ما اصابه منهم من يفكر فى حياته القادمة ومنهم من يفكر فى كيفية اللنتقام ومن من يفكر فى طلب والدته وكيف التصرف به..  *******
اتى الصباح سريعا...
واستيقظ كلا من بالمنازل وادوا روتينهم اليومى...
ثم اتجه كل شخص الى وجهتهم..
استيقظ لؤى وفعل روتينه اليومى  و ادى فرضه وتناول الافطار مع والدته ثم اتجه الى المستشفى ل يطمئن على ابنته..
ذهب للكبيب المتابع لحالتها وهو خالد … وسمح له بالدخول لغرفة صغيرته.... ليدلف الى الغرفة ولم يكن يعرف ان احدا بهاا قائلا فى صدمه مما راأى:  انتى.....؟!
*********************************
استووووووووب.. البارت خلص وزى ما انتوا عارفين رأيكم يهمنى... ♥🍇
( تعريف شخصيات البارت..
معتز: شاب لطيف و ودود ويحب الخير ويقدم المساعدة لجميع الافراد صديق لؤى منذ ايام الجامعة وتخرج معا وعملاا معا بنفس المكان لكن بعد فترة استقل هو بشغله الخاص وهو فى شركة والده للملابس والمفروشات..عمره 28 عاما فى عمر لؤى..يعيش مع والده ووالدته و زوجته حيث انه متزوج من عشق طفولته وهى ابنة عمه وتسمى منه..

منة: زوجة معتز امرأة ناضجة وعاقلة مثل زوجها عمرها 23 عاما تحب زوجها كثيرا وتغار عليه بشدة حتى من ابنتها لؤلؤة.. التى تبلغ من العمر عامان ونصف..

شمس:  والدة لؤى.. سيدة عطوفة وطيبه القلب و الجميع يحبها فهى تشبه اميرة فى نقائها وطيبتها .. عمرها 56 عاما...

مينا: ابن عم كارولين  يحبها بشدة منذ ان كانت فى الثالثة من عمرها.. لكن لن يبوح بحبه لها الا عندما يعتمد على نفسه ويكون مستقبله  ويجعله يليق بكارولين..عمره 30 عاماا يكبرها ب 6 سنوات تقدم لخطبتها والزواج بها ل يبوح لها بحبه  الذى دام لسنوات طويلة... يعمل بمطعم..... فى ايطاليا.. لكن يصفى شغله كى يستقر فى بلده بالقرب من محبوبته... )

.......
البارت التالت خلص اتمنى يعجبكم وطبعا متبخلوش عليا برأيكم عشان مزعلش هااا 😹😹🔪🔪🔪🔪🔪🤗🤗🤗♥♥💙
#رواية _ الاميرة 👑💙
# بقلمى _ ايمان منسي 🤍🌺
#رأيكم _ يهمنى 🤗🤗

الاميرة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن