البارت الثامن 💜

157 7 5
                                    


عارفين انكم وحشتووووونى اوووى من هنا للمجرة  عاؤفة انى اتأخرت اووى بس طبعا عارفين الظروف الل مريت بيها ف بعتذر جدا وان شاء الله مفيش تأخير تانى 💛✨و شكرا بجد لكل الل اهتم لامرى وسأل عنى بجد ربنا يفرح قلبكم ويسعدكم ويجبركم يارب يا حبايب قلبى من جوا انتوا 🤗💜💜💜

#رواية_ الاميرة 👑
#بقلمى  _ ايمان منسي
#رأيكم _ يهمنى 💙
********************

_جميلتى لكِ بعد النصائح كى نفوز بالجنة....

ـ  التربون ليس حجاب 🌸🦋

_والاسكارف ليس حجاب🌸🦋

_والطرحة التي نهايتها الرقبة ليست بِـ حجاب🦋🌸

_والبونية المُغطى بِـ الطرحة الشيفون ويُظهر منها ما تحتها من الرقبة ليس بحجاب🦋🌸

والطرحة التي تُظهر ما تحتها ويخرج من مقدمتها خصلات الشعر ليست بحجاب !.....
..........
اختاه طريق الجنة مستنيكى 🌺♥

*********
البارت الثامن 💜
...
وقف لؤى بصدمه وهو يرى مها غارقة فى دمائها قائلا:  انت عملت اى يا معتز..
معتز بتوتر  :  انا ك كنت ج ج جايلك عشان احذرك منها بس لقيتها هتجيب فيك رصاصة من غير وعى ضربتها..
لؤى:  اهدى يا معتز...  دا جزاتها اصلا هى تستاهل اكتر من كدا... اخرج هاتفه وطلب من الحرس:  تجولى دلوقتى وتاخدوا الجثة دى تدفنوها..
الحرس:  امرك يا لؤى بيه..
لبت الحرس طلبه وتم دفن الجثة ثم ذهب كلامن لؤى ومعتز الى منازلهم...
لؤى وهو فى بيت والدته قائلا:  امى كنت عايز اتكلم معاكى شوية..
شمس:  خير يا ابنى..
لؤى خير يا امى..  بصراحه كنت عايز احكيلك........ سرد لها كل شئ منذ حجز مها فى المخزن الى نهاية حياتها قائلا..  بس كدا يا ستى واخدت منها كل حاجه..
شمس:  لا إله إلا الله..  ربنا يسامحها بقا...
لؤى:  فضة فين..
شمس:  استنتك كتير ولما اتأخرت اكلت ونامت.. بس اى يا ابنى حكاية اميرة دى فضة مفيش سيرة ف بوقها غير ماما اميرة..  هو اى الحكاية..
لؤى ببعض الحرج:  اميرة دى ممرضة فى المستشفى هى الل بتشرف ع حالة فضة..  وكمان فصة مفكرها انها مامتها عشان كدا متعلقة بيها وانا مش عارف هعمل اى..
شمس:  ما تتجوزها؟
لؤى بفرحة داخله لكن نفض تلك الفرحة  :  انا لو اتجوزتها ف هتجوزها  عشان فضة بس مش اكتر ولا اقل..
شمس بخبث:  هو انا قولتلك حبها..
احس لؤى بالحرج فقام من مكانه:  طيب انا هدخل انام تصبحي على خير..
شمس:  وانت بخير يا حبيبى..
دخل لؤى غرفة صغيرته وقبلها ونام بجوارها وهو يفكر فى كلام والدته ويعلم انها محقة...
اذا سوف ينفذ ما قالته له والدته ويتقدم لها لتكون ام لصغيرته... بعد كثير من التفكير ذهب فى ثبات عميق..
ــ هل هو حقا يريدها فقط ام لصغيرته ام يريد شيئا اخر 🙈
***********""************
فى غرفة احدهم... يكاد ان يجن ويذهب هنا وهناك فى ارجاء الغرفة قائلا احدهم بغضب:  جرا اى يا زفتة خيلتينى رايحه جاية ف الاوضة لى دا جواز مش نهاية العالم اى كل التوتر دا  اهدى كدا..
كان من تفوه بهذه الكلامات هى اميرة لترد كارولين وهى تقذف عليها احدى الوسائد: غورى..  متوتر اعمل اى انتى مش حاسة لى..  خلاص هتجوز كمان اسبوع وخايفة..
اميرة بضحك ع صديقة عمرها:  يا شيخه اتلهى هو فى حد يلاقى حد يحبه وميتجوزهوش.
كارولين بهيام :  ااه يا سلاااام دا انا فضلت اتمناه..  الحمد لله بقا  هيييييح.
اميرة قامت وحضنت صديقتهاا:  مبارك يا عمرى وربنا يتمهالك ع خير..
كارولين:  حبيبى يا ميرو عقبالك يا عمرى
قضى الاثنتين وقت ممتع ثم ذهبت اميرة لمنزلها وبقت كارولين بعض الوقت مستيقظه ثم ذهبت فى ثبات عميق..
فى منزل اميرة...
خالد:  يلا يا عمرى روخى نامى عشان عندك شغل الصبح ومتنسيش فضة ليها جلسه بكرة..
توترت اميرة حينما تذكرت لؤى قائلة:  ح حاضر يا بابا تصبح ع خير..
خالد:  تصبح ع خير يا حبيبة بابا..
اميرة وهى تبحث عن عابدة قائلة لخالد:  هى ماما فين؟
خالد:  جوا يا حبيبتى عند حازم..
اميرة:  ماشى يا بابا.. انا رايحالها..
ذهبت الى غرفة حازم طارقة الباب.. ليسمح لها بالدخول:  ماكتى وحشتينى الشويتين دول خدى بوسه.  اموواه.
عايدة وهى تحتضنها:  يا قلب ماما انتى يا روح قلبى.
اميرة:  صحينى بدرى يا مامى عشان عندى شغل ماشى..
عايدة:  ماشي يا حبيبة ماما.. 
اميرة وهى تنظر لحازم : مالك ياض فى اى وزعلان لى..
حازم بضحك عكس ما يداريه:  اى يا بت مالى ما انا زى الفل..
اقتربت من اذنه قائلة بهمس:  مش عليا بس هسيبك دلوقتى وبكرة لما ارجع نتكلم. يسطا.
خالد ببسمة فهو يتخذ اميرة مخزن اسراره.:  ماشى يا مس اميرة..
اميرة:  ماشي يا حبيبى.. يلا تصبحوا ع خير..
عايدة وحازم:  وانتى بخير يا حبيبى
ذهبت اميرة لغرفتها جلست ع سريرها ووضعت رأسها ع وسادتها :  هو انا لى بفكر فيه كتير..  جايز عشان اتعودت ع وجوده او عشان فضه.. 
جلست فترة من الوقت وهى تفكر..  ثم فضت كل تلك الافكار من دماغها مستغفره ربها ثم نامت داعيه الله بالتساهيل...
عند عمر.....
كان يتكلم مع احدهم فى الهاتف:  بقولك خلاص حلى عن دماغى شوفيلك غيرى اى مبتزهقيش..
:  لا مبزهقش يا عمر انت لازم تفهمنى وتفهم ان الل حصل لا انا ولا انت لينا سبب فيه..  انا مش هسيبك يا عمر انت فاهم..  ثم ارتفع صوتها مش هسييييييييبك يا عمر..
عمر بفرحة داخله لكن تحدث بجمود:  الل انتى عايزاه اعمليه سلام..
اغلق الهاتف بوجهها ثم تنفس بعمق قائلا: يارب هون واختارلى ولا تخيرنى واصلحلى الحال..
ذهب الى المرحاض وتوضأ وخرج صلى ركعتين ثم غاص فى النوم.........
انقضى الليل سريعا على ابطالنا ليأتى الصباح سريعا محمل بكل المفاجئات لابطالنا...
قاموا ابطالنا من نومهم وفعلوا روتينهم اليومى.  وذهب كلا منهم الى مقر عمله..
فى المستشفى..
اخذ لؤى ابنته الى مركز العلاج الطبيعى..  وبحث عن اميرة.. لكن لم يجدها فخفف قلبه عندما لم يراها سأل ممرضه:  لو سمحتى هى الانسه اميرة مجتش انهاردة ولا اى..
الممرضة باحترام:  لا يا فندم هى جت بس عند دكتور محمود بتمر معاه ع الحاالات..
لؤى:  طيب انا بنتى ليها جلسه انهاردة ف كنت عايزها تيجى تديها الجلسه..
الممرضة وهى تسمى ميرنا:  اه حضرتك والد فضة..
لؤى:  ايو انا..
ميرنا:  تمام هو بس اميرة قالتلى اول ما فضة تيجى ابدأ معاها الجلسه لحد ما هى تخلص مرور ع المرضى.
لؤى بضيق لانه يريدها هى من يفعل الجلسات ل إبنته..:  تمام ماشى اتفضلى.
اخذت ميرنا الطفلة واجلستها على مقعد العلاج الطبيعى واشعلت اللمبه الحمراء على قدمها ووضعت واقى العينين حتى لا تصاب ب اى ضرر من الاشعة..
مر بعض الوقت وجائت اميرة قائلة:....................
*********************
البارت خلص عارف انه صغنن سيكا بس هعوضعالكم 💛 يلا بقا توقعاتكم بقا ف الل جاى واى رأيكم ف الاحداث وشاركونى فى الكتابة   💜💜💜😹

...
#رواية _ الاميرة 👑✨
# بقلمى _ ايمان منسي 🌺💛
#رأيكم _ وكومنت 💜
  ومتنسوش النجمة ☆ هاا ✨🤗🤗

الاميرة حيث تعيش القصص. اكتشف الآن