03 - Sedar Dari Pengsan.

14 2 0
                                    

🌹🌹🌹

ROSE terjaga dari tidurnya. Atau lebih tepat lagi, terjaga dari pengsan ? Tangannya menyentuh dahi. Tadi tu... apa maksudnya ? Mimpi tadi, ianya bukan sekadar mimpi. Tapi imbasan masa lalunya.

Ketika itu dia berusia 13 tahun.

Pelik betul, dah kenapa dia bermimpi tentang masa silamnya ketika dia berusia 13 tahun tiba-tiba. Itu satu. Satu lagi, dia tak tidur. Sejak dia menjadi vampir, tidur bukanlah perkara asas baginya.

Pengsan pun tidak pernah.

"Haa, sedar pun kau. Risau aku tau tiba-tiba je kau pengsan." Liana berkata sambil membawa masuk dulang yang mempunyai sejag air kosong.

"Berapa lama aku tak sedarkan diri ?"

Liana meletakkan dulang itu ke atas meja kecil di tepi katil. Jadi telunjuknya itu menggaru telinganya yang kelihatan runcing. Matanya menjeling ke atas. Cuba mengingati berapa lama Rose pengsan.

"Sepanjang hari rasanya," kata Liana.

Rose membeliakkan mata.

"Apa dia ?"

Liana menjongketkan kening. "Kau nak aku ulang balik ke apa yang aku cakap ?"

"Haa ?!"

Mata Rose menjeling tajam ke arah Liana. Geram pula rasanya.

"Kenapa kau tak kejutkan aku," marah Rose.

"Sepanjang hari aku cuba kejutkan kau tau. Sampai aku terpaksa minta cuti kecemasan sebab tiba-tiba je kau rebah. Tapi kau tak bangun-bangun juga. Lena sangat tidur. Berapa ratus tahun kau tak tidur ni ?"

Rose menjeling Liana. Kenapa la dia dapat teman serumah yang menyakitkan hati macam Liana ni. Suka sangat soal benda bodoh.

Liana ketawa kecil apabila melihat wajah Rose yang seperti sedang sakit hati dengannya.

"Jangan la marah Rose. Nanti cepat berkedut," usik Liana lagi.

Rose menyambar kolar baju Liana lalu merentapnya hingga tubuh Liana benar-benar berada dekat dengannya.

"Kalau bukan sebab kau ni kawan aku, dah lama aku patahkan tengkuk kau biar mampus terus," bisik Rose.

Sedikit sebanyak, rasa gerun timbul di hati Liana dengan ugutan Rose. Tapi rasa gerun itu menghilang apabila dia melihat wajah Rose yang betul-betul berada di hadapan wajahnya. Ketawa terletus dari mulutnya.

Rose menolak tubuh Liana. Jag yang berisi air kosong itu disimbah ke arah Liana. Menyakitkan hati betul.

"Apa ni Rose. Basah baju aku."

"Siapa suruh kau sakitkan hati aku. Memang mendapat la."

Liana mengibas-ngibas bajunya yang sudah basah kuyup itu. Sekali lagi dia ketawa kecil.

"Muka kau tu comel sangat bila marah-marah. Lepas tu ugut aku kononnya menakutkan la," ejek Liana.

"Dah la simbah aku dengan air," gerutu Liana.

"Yang kau bawa air tu untuk apa ? Aku tak perlukan air pun."

"Oh air tu bukan untuk kau minum. Aku nak guna untuk kejutkan kau," kata Liana sambil tersenyum.

Terbuntang mata Rose mendengar ayat Liana. Berganda-ganda sakit hatinya. Lepas tu kata dia comel pula. Dia yang menyeramkan ni dikata comel. Rabun teruk si Liana ni.

Liana mencapai cermin kecil yang berada di atas meja solek lalu dihulurkan pada Rose. Rose menyambut dengan wajah marah bercampur keliru.

"Jangan terkejut pula bila kau tengok muka sendiri."

Berlapis dahi Rose jadinya. Apa yang jadi ? Jangan kata wajahnya tidak lagi menyeramkan.

Cermin kecil itu dihalakan pada wajahnya. Terbeliak terus matanya. Apakah semua ini ?

Cepat-cepat Rose mencampak selimut yang membaluti tubuhnya itu ke tepi. Dia berlari ke arah cermin meja soleknya. Tidak berpuas hati apabila melihat pantulan wajahnya di cermin kecil tadi.

Turun saja dari katil, dia dapat rasa yang katilnya sedikit tinggi dari biasa. Malah baju yang tersarung di tubuh juga sedikit longgar.

Tak mungkin. Tak mungkin. Tak mungkin.

Rose berdiri di hadapan meja soleknya. Matanya terbeliak.

"Aaaarrrrrgggggghhhhhhhhhh !!!"

Jeritannya bergema di seluruh rumah 2 tingkat itu.

🌹🌹🌹

Sumpahan Untuk Rose BlossomWhere stories live. Discover now