01

12 0 0
                                    

- Ava
26.8.

Hypähdän sängystäni kun kuulen puhelimeni kauhean herätyksen soivan. Menen takaisin sänkyyni, sillä rakastan nukkumista. Mutta ennenkuin ehdin nukahtaa uudestaan kuulen jo herätyksen soivan uudelleen. Etsin puhelintani sängystäni ja löydän sen viimeinkin sammutan herätykseni ja nousen ylös venyttelemään. Koulu alkoi 11.8. ja olen nyt jo ihan poikki mikä saa minut odottamaan malttamattomasti seuraavaa lomaa tai syntymäpäiviäni jolloin täyttäisin 15! Olen porukkani nuorin ja heistä puheen ollen.. Meidän snäppi ryhmä on ihan räjähtämispisteessä. Naurahdan parille meemille mitkä Lucas lähetti sinne ja ignooraan muiden kysymykset, sillä ne ovat olenko hereillä kysymyksiä. Nousen ylös ja laitan musiikkia soimaan. Menen vessaan pesemään naamani ja laitan hieman meikkiä kalpealle naamalleni. Avaan punaiset hiukseni nutturalta ja yritän saada ne näyttämään edes jotenkin hyvältä. Hymähdän kun nään isäni vielä alakerrassa. Tervehdin tätä, mutta hän ehtii lähtemään jo ovesta ulos. Huokaisten ottaen kaapista appelsiinimehua ja kaadan sitä ikean mukiin.
Juon sen nopeasti menien etsimään vaatteita ja katsomaan lukujärjestystäni. Minulla olisi tänään helppo päivä vain kotsaa 3h, enkkua ja musiikkia 2h. Onneksi kotsa on Lumin ja Lucaksen kanssa muuten kuolisin tylsyyteen siellä. Katson itseäni vielä peilistä ennen kuin nappaan reppuni heittäen Englannin kirjat sinne ja kotsan kirja menee sinne nopeasti perässä.

Bussi saapuu vihdoinkin koululle ja odotan väkijoukon menevän ulos, kun bussi on vihdoin melkein tyhjä menen ulos Lucas perässäni. Juttelemme jostain ja yritämme metsästää ystäviämme. Jotka löytyvät hetken päästä koulun ovien läheltä odottamassa jo sisään pääsyä. Menen Lumin viereen ja naurahdan tytön rikotuille farkuille, sillä en koskaan ymmärtänyt sitä trendiä. Kuulen kellon soivan ja menen viemään tavaroitani kaappiini joka on Elmerin vieressä. Hymyilen pojalle ja taputan tätä olalle, sillä tällä on matikkaa. Lumi ja Lucas odottavat minua vessojen edessä. Menen sinne ja lähdemme kohti kotsan luokkaa. Opettajamme jakaa jotain monisteita ja teemme ne nopeasti. Tänään tekisimme kääretorttua ja usko minua olen hyvä leipomaan, mutta Lucas aina pilaa ruokamme. Olemme samassa ryhmässä ja Lumi on eri ryhmässä, mutta keittiömme on vierekkäin.

Avaan tutun kotioveni ja huokaisen kun saan heitettyä reppuni lattialle, jotta saan takkini pois päältäni. Koulupäivä oli hyvin noh vauhdikas. Saimme Lucaksen kanssa jotenkin taikinaa seinille asti. Enkku oli helppoa, koska olin tehnyt kaikki tehtävät jo edeltävällä tunnilla. Musiikissa meni sitten taas ihan erilailla ja Elmer sai rikottua rumpukapulat nolostellen, sitten sen jälkeen. Laitan ajatukseni sivuun samalla, kun nousen portaita ylös. Menen istumaan pöytäni ääreen ja teen matikan läksyjä. Saan ne kuitenkin nopeasti tehtyä. Mahani kurnii joten menen syömään jotain mitä kaapista nyt sitten löytyy.
Kello on kääntymässä kohti neljää ja haluan mennä jo tallille, mutta tuntini alkaisi vasta myöhemmin. Päätän kuitenkin mennä tallille jos vaikka Elina tarvitsee apua.

Vaatteiden vaihdon jälkeen suuntana on talli, jonne pääsen nopeasti pellon kautta. Hymyilen kun nään pari pientä tyttöä katsomassa hevosia, joilla he eivät pääse ratsastamaan vielä hetkeen pituutensa vuoksi. Tervehdin heitä ja jatkan matkaani satulahuoneeseen, jossa Elina on puhelimessa juttelemassa. Kohautan olkiani vain ja menen Mangon kaapille napaten pari herkkua sieltä. Ennen kuin ehdin lähteä Lucas ryntää ovesta sisään Lumi perässään. Huomaan Lumin olevan punainen kuin paloauto.
- Miks sä oot noin punainen? Kysyn noilta ja ennen kuin saan vastauksen virnistävältä Lucasilta, niin Lumi lyö käden tämän suun eteen, mutta Lucas vain nuolaisee sitä ja saa Lumin kiljumaan. Katson heitä kahta huvittuneena ja heistä huomaa, että he ovat olleet parhaita kavereita eskarista asti jolloin Lumi muutti tänne.
- Lumi tykkää Elmeristä! Lucas huutaa ennen kuin Lumi estää tuota. - Ja sä et kertonut mulle! Sanon "loukkaantuneena". Lumi leimahtaa punaisemmaksi jos se on enää mahdollista ja kuulemme askelia tulevan suuntaamme. Sisälle tulee Elmer, Johnny ja Elina. Katsomme toisiamme ja purskahdamme nauruun. Elina pyöräyttää silmiään ja laittaa tuntilistan taululle. Kaikki ryntäävät sinne, mutta odotan että porukka vähenee. Pääsen vihdoinkin taululle ja nään meneväni Mangolla hymyilen Lumille joka menee Odilla.
Käyn hakemassa kamat ja vien ne käytävälle otan vielä riimunarun maasta, jolloin olen valmis hakemaan Mangoa.

Lumi tulee mukaani, sillä Odi on jo tunnilla. Pääsemme Mangon tarhalle jossa tamma odottaakin jo portilla. Hymyilen sille ja alan jutella Lumille jostain. Talutan Mangon talliin ja kiinnitän sen riimusta käytävälle. Aloitamme harjaamisen sen hoidettuamme Lumi laittaa suojat ja itse laitan satulan Mangolle. Laitan omat kamat jolloin Lumi lähtee laittamaan itsensä kuntoon. Nousen ylös ja laitan hiukseni nutturalle niskalleni, jonka jälkeen laitan kypäräni päähäni. Otan suitset ja laitan ne Magon päähän. Kuulen ihmisten puhetta jotten irroitan Mangon ja lähden kentälle samalla vastaan tulee viime tuntilaisia joille hymyilen. Lucas tulee perässäni ja niin tulee myös Elmer. Lumi on jo kentällä Odin luona ja juttelee Elinalle niitä näitä kun me muut nousemme selkään ja sähläämme jotain.
- Noniin! Tänään me sitten työskennellään kunnolla! Elina sanoo ennen kuin alkaa ohjeistaa meitä.

Talli Karhomäki Ruunan MysteeriWhere stories live. Discover now