-Ava- 5.11.
- Noh ilmoitin Nemosta Facebookissa ja joku on kommentoinut että on nähnyt hevosen joka näyttää ihan Nemolta, Elina sanoo helpottuneena.
Istahdan Elinan viereen ja katson kun tämä avaa Messengerin. Viestikenttä avautuu ja siellä on hieman puskan takaa otettu kuva. Elina avaa ostoilmoituksen, jossa on kuva Nemosta. Vertailemme hetken kahta kuvaa ja näemme pienen samanlaisuuden kahdessa ruunassa, mutta maailmassa on monta samannäköisiä hevosta. - Pitäisikö meidän soittaa poliisit, kysyy Lucas joka on hiippaillut taaksemme. Säpsähdän hieman, pudistan päätäni vastaukseksi. - Jos tuo ei olekaan Nemo niin sitten syytämme viatonta ihmistä, sanonja Elina nyökkäilee. - Moi kaverit, Lumi sanoo kun tulee sisään satulahuoneeseen. Blondi tulee tietokoneen taakse ja katsoo kahta kuvaa. - Onks toi Nemo, Lumi kysyy. Katson hetken ympärilleni etsien vastausta, kun päässäni välähtää. - En tiedä mutta me olemme menossa ottamaan selvää, sanon pikaisesti samalla kun nousen ylös.
Elmer oli tullut pian Lumin jälkeen tallille ja selitin miksi meidän pitäisi mennä katsomaan onko tuo oikea "Nemo". Kaikki ystäväni suostuvat tähän, vaikka Elina hieman protestoi tätä. Päätämme mennä hevosilla sillä osoite jonka saimme on hyvin kaukana ja auto olisi liian huomattava. Minä menen "Nemolla", Lumi tulee Odilla, Lucas Merolla ja Elmer Fozilla. Laitamme hevosemme kuntoon ja lisäämme pari heijastinta, sillä jossain kohtaan alkaa hämärtää. Ohjaan ruunan pihalle ja kiristän tämän satulavyötä. Ystäväni tulevat ratsujensa kanssa pihalle ja tekevät samoja juttuja kun minä. Lähdemme kuin kaikki ovat satulassa.
Reitti on ollut pelkkää hiekkatietä ja se on yllättävän hyvässä kunnossa loskaa lukuunottamatta. Lumi ja Elmer menevät edessämme jutellen Laurasta, sillä olemme kuullut huhuja että tämä on vaihtanut tallia Vaarakoskelle. Yksi kysymys vain tupsahtaa päähäni. Miksi? Huokaisen ajatuksilleni ja tiukennan otettani ohjista saaden pärskähdyksen "Nemolta". -Sori poju, sanon tuolle ja löysään niitä hieman. Kun tulemme kyseisen talon pihatielle nään hevosen kolme hevosta pienessä aitauksessa ja ne ovat hyvin huonossa kunnossa, mutta ennen kuin ehdin sanoa mitään ruuna altani vetää jalkansa lukkoon. Kuulen sen hengityksen nopeutuvan ja se alkaa peruuttaa pois päin. Lumi katsoo minua vähän huolestuneena ja "Nemo" vain peruuttaa pois päin. Laskeudun alas ruunan selästä ja menen tämän eteen. Näen että sen silmät ovat peloissaan. - Jonkun täytyy mennä soittamaan Elinalle ja Poliisille, sanon nopeasti samalla kun "Nemo" yrittää peruuttaa pois päin tämän paikan luota. Lumi ojentaa kätensä varmaankin saadakseen ruunan ohjat. Annan ne Lumille joka menee tien päähän soittamaan Elmer ja Lucas tulevat alas ratsujensa selästä ja ottavat ohjista kiinni. Lähdemme kävelemään kohti pientä aitausta ja menen Nemon luokse. Katson sen otsatukan alle ja näen että sillä ei ole tähteä otsallaan, oikealla Nemollakaan ei ole tähteä. -Mutta ketä nää muut hevoset on? kysyn pojilta. Saan vastaukseksi vain muminaa ja olkapäiden kohautusta.
Katsomme Elmerin hevosia hetken, kun Lucas meni kysymään poliisin tuloaikaa. Onneksi poika ei ole ehtinyt takaisin sillä pihalla olevan talon ovi lentää auki. Sieltä tulee mies joka toi "Nemon" tallille ja joku toinen mies tulee vain hiukan tuon perässä. - Kas! se on se pikkutyttö joka yritti kertoa mulle miten hevosta käsitellään, tämä sanoo sarkastisesti ennen kuin jatkaa. - Haluaisin sen kaakin muuten takaisin. Katson tätä ihmeissäni ja pudistan päätäni. - Mikä sen nimi on? kysyn hetken päästä. Saan tuolta ja Elmeriltä kysyviä katseita. Mies vain hiljentyy ja kääntyy katsomaan hevosia päin. Katson Nemoa ja kahta muuta hevosta ihmeissäni, mutta nämä kaksi eivät näytä mitenkään normaaleilta tuntihevosilta. Toinen miehistä kasvaa maltamattomaksi ja tulee hieman kohti minua ja Elmeriä. Peruutan hieman taaksepäin ja sujahdan aitaukseen joka on vieressämme. Mies pysähtyy heti kun menen sen sisälle, joten tämä taitaa pelätä hevosia. En ehdi kauaa ajatella siitä mitään ennen kuin poliisi auto kaartaa pihaan.
Saimme selville että meidän kanssa olleen hevosen nimi on Forcce ja että hevonen jonka löysimme oli tosiaankin Nemo. Lumi taluttaa Nemoa ja minä istun Forccen selässä, yksi niistä kahdesta hevosesta toisessa kädessä. Sen nimi on Frissa ja toinen niistä on Lucasilla sen nimi on Hessu. Kävi ilmi että nämä kaksi olivat yhden miehistä ja nyt niillä ei ole kotia...
YOU ARE READING
Talli Karhomäki Ruunan Mysteeri
Teen FictionSyksyn ruska ja talven kohme ovat laskeutuneet Karhomäelle ja uusi tuntihevonen tuo mukanaan mysteerin. Ystävyksistämme tulee neljä viiden sijasta, mutta kuka muuttaa dynaamista ryhmäämme? Se selviää lukemalla!