Zacznijmy od słownictwa, które będzie właściwie głównym tematem dzisiejszej lekcji.
おかあさん|はは - matka
おとうさん|ちち - ojciecおくさん|つま - żona
ごしゅじん|おっと - mążおにいさん|あに - starszy brat
おねえさん|あね - starsza siostraおとうと(さん) - młodszy brat
いもうと(さん) - młodsza siostraいとこ - kuzyn/kuzynka
Jak możecie zauważyć na niektóre słowa przypadają dwa wyrazy, którego z nich użyć i kiedy?
Dla przykładu おかあさん|はは:
Używanie はは, gdy zwracamy się do mamy może zostać uznane za dziecinne, jednak to właśnie tego należy użyć, gdy będziemy opowiadać o naszej mamie. はは jest bardziej formalne, jednak dziecinne, jeśli używamy tego w stosunku do osoby. Dlatego, gdy będziemy się zwracać do naszej rodzicielki użyjemy おかあさん. おかあさん użyjemy także, gdy będziemy pytać o czyjąś mamę.
はは は いしゃです。
(Moja) mama jest lekarzem.
おかあさんは おいくつですか?
Ile lat ma (twoja) mama?
Jeśli chodzi o te zwroty najlepiej nauczyć się używać ich intuicyjnie, a tego możecie się nauczyć poprzez oglądanie japońskich filmów, seriali i oczywiście animacji. Także na Youtubie możecie znaleźć wiele filmików, które pomogą Wam poćwiczyć Wasze rozumienie języka japońskiego ze słuchu. Wystarczy wpisać frazę „japanese short stories”. Nawet jeśli nie rozumiecie większości słówek, spróbujcie na przykład napisać ze słuchu zdania. Sama staram się mieć do czynienia codziennie z językiem japońskim, chociaż wciąż niewiele rozumiem.
A teraz reszta słownictwa.
おじいさん|そふ - dziadek
おばあさん|そぼ - babciaおじさん|おじ - wujek
おばさん|おば - ciocia(ご)しまい - rodzeństwo (żeńskie)
(ご)きょうだい - rodzeństwo (męskie)Jeśli o czymś zapomniałam, możesz napisać w komentarzu!
また後で
コペチ