Stockholm

208 12 7
                                    

"Är ni taggade?" hojtade jag från aktern på båten när jag fick syn på mina två bästa vänner Wilma och Marcus komma gåendes på den långa träbryggan.

"Ja för fan." Utbrast de samtidigt och viftade med packningen de hade i händerna. Att de två fortfarande inte var ett par är för mig ett mysterium. Jag har känt båda sen vi började högstadiet och nu kan vi knappt vara ifrån varandra. Efter alla den tid vi spenderat och spenderar tillsammans är det märkligt att ingen av de har tagit första steget. De är perfekta för varandra, alla ser det förutom de själva.

"Är båten redo?"

Jag nickade glatt. "Det har den varit sen 09:00 i morse." Wilma räckte sin packning till mig som jag tog emot för att låta henne kliva ombord på båten. Det var min pojkvän Filip familjs båt vi hade lånat för vårt äventyr i sommar. Hans familj har det gott ställt och något de införskaffat var en 50 fots motoryacht. Självklart tog vi vara på tillfället nu när de skulle iväg till Dubai i en månad, och lånar båten för att åka från Stockholm, runt Skåne, upp längst kusterna till Göteborg och sedan hem via Göta kanal.

"Hej bästis." hon omfamnade mig i en stort tajt kram.

"Vad fräsigt klädd du var då." Hon log glatt och snurrade runt ett varv. Hon hade matchat ett spetsigt ljusblått linne med ett par slitna jeansshorts och en ljusbrun halm solhatt.

"Jag är så jävla taggad. Äntligen har vi semester och sol och bad och alkohol. Jag tror jag smäller av."

"Makkan." utbrast Filip när han kom ner från den lilla trappan som ledde upp till den övre delen av båten.

Han blottade sin muskulösa överkropp och hade endast på sig ett par svarta shorts. Det var varmt ute, närmare 25°C. Himlen var klarblå och solen sken på oss, en bra start på semestern tänkte jag.

Han omfamnade Marcus i en kram och dunkade honom hårt i ryggen. "Fan vad längesen de var." Marcus nickade instämmande.

I många år var det bara jag, Wilma och Marcus, men efter att jag blev tillsammans med Filip så började vi fyra umgås mer och mer. Vi hade roligt tillsammans och jag älskade att mina vänner gick bra ihop med min pojkvän.

Efter en kort konversationen uppe på däck visade Filip och jag runt på båten. Det var tre olika nivåer. Högst upp var en liten soffgrupp tillsammans med rodret och längst fram i fören låg madrasser där man kunde sola och njuta av utsikten framför sig. På mellersta nivån fanns köket, ett vardagsrum, det inre rodret och en uteplats i aktern. Från mellersta nivån kunde man via en trappa komma ner till nedre nivån där alla sovrum fanns. I båtens för fanns det stora sovrummet med dubbelsäng och ett badrum. Men gick man istället till båtens akt fanns två små rum med två enkelsängar i vardera rum och ett badrum i den lilla hallen utanför.

"Varför ska ni få det stora rummet med dubbelsängen?" frågade Marcus och slängde sin väska på ena enkelsängen i det lilla rummet som han och Wilma skulle sova i.

"För att, vi till skillnad från er kommer ha så jävla mycket sex, och då behöver man den stora sängen." svarade Filip kaxigt tillbaka och klämde mig på rumpan, vilket fick mig att le obekvämt.

"Så vidare ni inte vill ha den?" Försökte jag och blinkade med ögat.

Wilma fnös till. "Kommer aldrig hända. Små bäddar blir perfekta för oss, eller hur Marcus?"

"Då kan vi hålla hand hela natten och viska hemligheter." Vi alla brast ut i skratt.

"Och lyssna på oss." Filip slingrade sina armar runt mig och kysste mig hårt på kinden. Två sex skämt på mindre än 30 sekunder, det måste vara rekord.

"Mia?" ropade mamma utanför. Jag snappade upp blicken mot den lilla trappan som ledde ut på däck.

"Det är mamma, antar att hon vill säga ett sista hejdå." de nickade innan jag lämnade dem där nere.

Ute på bryggan stod mamma med en kasse i handen och vinkade glatt när hon fick syn på mig.

"Hej älskling, jag ville bara säga hejdå en sista gång innan ni ger er av."

"Självklart." Jag klev försiktigt av båten och kramade om henne på bryggan.

"Jag har med mig ett litet kitt till dig." förklarade hon och öppnade påsen framför mig.

Jag kollade ner och fick syn på allt möjligt. Alvedon, sårvätska, bandage, solkräm, tamponger, plåster, kondomer, vätskeersättning. Hon måste fått med sig hela apoteket, för allt möjligt fanns i kassen.

"Tack mamma det hade du inte behövt." Jag hade i princip packat ner allt redan men det sa jag inte.

Hon skakade på huvudet. "Du vet hur jag är, nu när du fått det här vet jag att du har det viktigaste med dig."

"Kondomer?" frågade jag med ett leende.

"Ja, ni ska vara skyddade under semestern, vilket jag hoppas ni är i vanliga fall också." jag nickade och omfamnade henne igen. Det var flera veckor sedan jag och Filip hade haft sex. Plugg, avståndet mellan varandra och hans, ibland, besvärliga, beteende hade varit i vägen. Men nu hade vi fler veckor tillsammans vilket var positivt, då hade vi tid för varandra.

"Kristin." Mamma drog in andan när hon såg Filip hoppa av båten en aning vågat.

"Hej Filip, jag ville bara önska er en trevlig resa en sista gång." han nickade och omfamnade henne i en kram.

"Så vart är första målet?"

"Planen är att vi bara åker till Nynäshamn idag och övernattar där."

"Ring när ni är framme så vet jag att allt gått bra."

"Absolut."

"Ja, klockan är ju 14.00 nu så ni borde vara där tills kvällen iallafall."

"Vi är där om en timme. Den här båten har hästkraften utav bara den." Sa Filip malligt, mamma stelnade till och fick en orolig blick i ansiktet.

"Han driver, vi ska glida fram längst Stockholms kuster och njuta av utsikten." mamma nickade skeptiskt.

"Vad har du fått?" Filip kikade ner i kassen för att se vad som fanns där i.

"Lite nödvändiga saker mamma köpt till mig."

"Oj oj, är det kondomer jag ser?" jag rodnade och märkte att mamma blev tyst.

"Ingen fara, det har jag redan packa ner. Endel av dem faktiskt. Men man kan aldrig ha för mycket." han blinkade, mamma log stelt. Jag skämdes otroligt mycket. Det var en sak när han skämtade om sex med våra vänner men det var en helt annan sak när mamma eller pappa var med. Då skämdes jag.

"Hm, typiskt. Du köpte fel storlek, jag är large." mamma rodnade, jag med. Jag smällde till honom i armen och gav honom en skarp blick. Varför ska han alltid vara så skämmig?

Mamma bytte samtalsämne snabbt. "Ta det lugnt nu under resan." hon frustade ut. "Jag kan inte förstå att jag gick med på det här."

"Mamma vi är 22 år, vi kommer klara oss fint."

"Du har rätt, ha en jättetrevlig resa, pappa hälsar också. Jag älskar dig." hon kramade om mig och sedan Filip.

"Älskar dig med." svarade jag och kramade henne en sista gång.

Vi klev på båten igen, Filip rörde sig bort mot Marcus som hade slagit sig ner i förarsätet. Filip instruerade mig att ta bort fälgarna och knyta loss repen vilket jag lydigt gjorde. Sedan startade han motorn och började sakta köra ut från båtplatsen vi stod på.

Mamma vinkade från bryggan och såg närmast gråtfärdig ut. Ska jag inte se henne på en månad? Så länge har vi aldrig varit utan varandra, min familj är mitt allt. Jag vinkade tillbaka och slängde kyssar till henne som hon fångade på låtsas.

Sol, vind & vattenWhere stories live. Discover now