"begitulah ceritanya."
"Saya tak salah dengar kan..?"
"Tak. Memang tak salah"
"Habistu macam mana saya..?"
"Kami berdua pun tak pasti"
"Jadi apa yang makcik dan pakcik buat kat sini?"
"Adalah. Kami ke sini atas sebab-sebab tertentu."
"Jadi saya ni apa?"
"Hanya ada satu cara untuk memastikannya"
"Cara? Macam mana?"
"Sekarang dah lewat malam apa kata kamu tidur terlebih dahulu. Esok kita akan mulakan"
"Baiklah, saya masuk tidur dulu"
___________________________________
"Malam tanpa bintang adalah tak bermakna bagi aku macam tu juga kau. Hidup aku seolah-olah tak bermakna tanpa kau. Kalau aku rindu kau macam mana?"
"Princess, kalau satu hati nanti kita berjauhan ambil ni dan jaga elok-elok okay?" Kata si dia lalu memberikan si gadis sepasang anting-anting bertatahkan batu berlian berwarna merah apabila terkena cahaya matahari dan bertukar ungu di dalam gelap.
"Jaga macam nyawa sendiri." Pesannya lagi.
___________________
"Abang! jom main kejar-kejar siapa menang belanja aiskrim okey?" Kata seorang kanak-kanak yang berumur dalam lingkungan 4 tahun itu.
"Hey.. bukan siapa menang lah tapi siapa yang kalah kena belanja aiskrim" Dia mencuit hidung adiknya dan dengan segera melarikan diri daripada adiknya itu.
"Abang..! Tak adil..! Adik tak mula lagi..!" Terus dia mengejar langkah abangnya yang semakin menjauh.
"Bluerkkkk..!" Sempat dia menjelirkan lidah ke arah adiknya itu.
________________
"Eh? anak-anak ibu kenapa tak tidur lagi ni?" soal seorang wanita muda apabila melihat jam yang tergantung di dinding sudah mula menunjukkan pukul 12.00 tengah malam.
"Merajuk dengan ibu" kata si abang.
"Taknak kawan ibu" kata si adik pula.
"Kenapa dengan anak-anak ibu ni? Ibu ada buat salah ke? Okey.. ibu minta maaf" kata si ibu apabila melihat telatah anak-anaknya yang mencuit hatinya.
"Okey.. esok kita pergi picnic okey? Now tidur dulu. Siapa yang tak tidur ibu tinggal dia seorang diri kat rumah nak?" pujuk si ibu apabila teringat akan sesuatu yang menyebabkan wajah mereka semakin masam mencuka.
"Really?!" bersinar-sinar mata si abang apabila mendengarnya. Perlahan si ibu mengangguk bagi menjawab soalan si abang.
"Ay ay Madam..!" Serentak gaya tabik dilakukan dan terus berbaring di katil masing-masing. Belum sampai seminit menutup mata mereka sudah pun lena dibuai mimpi.
Tersenyum si ibu apabila melihat telatah anak-anaknya itu.
____________________
YOU ARE READING
Aku..?[HIATUS]
Fantasy~Previously Known As 'SENANDIKA'~ ...... Pernah dengar orang kata 'pengalaman yang mendewasakan seseorang itu, bukannya angka yang dikenali sebagai umur yang menjadi pengukur kematangan seseorang' Kisah hidup aku tak sama macam orang lain.. Zaman...