Thomas och jag började ses så fort jag var ärlig mot mig själv och medgav att jag var attraherad av honom. Han hade ignorerat mig i månader. Och i början blev jag bara intresserad för att han verkade obrydd. Nu i efterhand har Victoria berättat att han ringde henne typ varje fredagskväll när vi hade setts ute och tjatat på henne om mig. Det var egentligen hennes förtjänst att det blev något över huvudtaget, enligt henne själv.

Thomas var något jag aldrig hade tänkt att jag skulle bli fäst vid. Nu satt jag här på asfalten mittemot honom och plockade bort resterna av hans frukost och lunch från min favoritskjorta. Ris, majs och någon grön smoothie som jag hade köpt till oss. Det skulle jag ångra.
- Förlåt förlåt förlåt men, han tog en paus. Jag sa att du är äcklig nu fattar du vad jag menar.
- Jo eller hur, profetiskt talat av dig. Det var hämnden för att jag inte kan vara med på er spelning.

Jag knäpper upp skjortan och höjer upp den i luften och hotar med att kasta den på honom. I försvar tar han upp snusdosan igen och slänger den på mig.
- Behåll den där livsfarlig skit, säger han skämtsamt.
Vi går in i tegelbyggnaden igen. Man hör ljudet av basen direkt när man kommer in. Victoria försöker visa Damiano i vilken takt han kommer in i låten men det verkar inte ge rätt resultat.
- Okej men så här. Hon visar takten med foten och låter basen gå som melodin. De tittar in i varandras ögon. Fullt kontrollerade.
- Ja men jag tror det hade varit bättre om den går upp där istället, svarar han.

Thomas skola har flera musikrum som man kan låna efter stängning och idag hänger hans band här för att öva på någon låt som Victoria, basisten skrivit. Jag tog med min kamera för att se om jag kunde få till någon bild till deras spelning.

- Thomas, yes! Kan vi köra med dig också så Dami fattar grejen? Frågar Victoria
- Eller så gör vi som jag visade dig förut Thomas? Att istället för att ta ett G så blir det Emoll. Envisas Daminano.
Thomas nickar åt dem båda och trär på sig elgitarren lydigt. Han kör Victorias version först. Hon ser koncentrerat ner på papperet och hummar med, håller takten med hakan denna gången. Damiano möter min blick och himlar med ögonen. Samtidigt som han mimar "döda mig snälla". Jag ler och fixar iordning med kamerastativet.
- Och den andra versionen som Dami tagit fram så vad jag förstår vill han ändra på slutet av bryggan och sedan..
- Men Victoria du förstår inte ens vad jag menar!! Damiano avbryter argt. Låt mig förklara, okej hör här Thomas. Han visar på papperet hur han vill ha det.
- Okej så där, Thomas pekar på stycket, vill du ha en paus med?
- Exakt
Thomas spelar och Dami sjunger tyst med.

Victoria kommer över till mig.
- Hur gick det?
- Med vadå?
Hon tittar menande bak på killarna.
- Vi löste det, jag fattar att han blev sur över att jag inte kan komma men därför kanske jag kan filma er eller så idag?
- Så du kompenserar för det idag med din närvaro?
- Exakt
- Ni borde bråka oftare om vi alla vinner på det hahahah
Hon kramar om mig snabbt.
- Snygg bh förresten
- Tack Thomas spydde på min tröja så.. Just det vill du ha? En dansk klarar det säkert bättre. Jag sträcker fram snuset menande.
- Nej eller..  är det gott? Hon tar upp en och luktar och lägger tillbaka den i asken.
- Det är livsfarligt!!! Skriker Thomas från andra sidan av rummet.
- På riktigt? Då måste jag ju ha en!

Thomas Raggi Where stories live. Discover now