Jag sätter mig bredvid honom och låter mitt huvud vila på hans axel. Egentligen borde det vara obekvämt att sitta så, han är så mycket längre än mig, men han har långa ben och jag har lång överkropp, så vi passar perfekt när vi sitter ner. Han tar min hand. Masserar min handflata med sin tumme. Hans långa fingrar är klädda i svart nagellack och ringar och jag, helt utan. Det ser nästan naket ut. Jag ska till fotojobbet och Thomas följer mig dit, han ska ändå hem och hans pappa bor åt det hållet. Jag gäspar högt, sluter ögonen. Thomas lägger en puss på min hjässa. Vi delar på mina trasiga hörlurar, han hatar musiken jag envisas med att lyssna. BTS sjunger på tragglig engelska i melodi med elektroniska visselpipor för att sedan återgå till koreansk rapp i versen. Thomas stönar irriterat när det kommer på en inprincip likadan låt. Jag ignorerar hans subtila irritation och höjer volymen.
Jag fingrar på hans smyckade hand. En av ringarna är från hans farfar, en är köpt på HM vilket blottar sig i hur nästan all färg har lämnat ett rostigt märke efter sig och en annan var en present från mig på hans födelsedag. Jag hade gått och kollat i flera dagar om butiken hade fått in hans storlek. Kvinnan som jobbade där envisades med att varje dag hävda "imorgon får vi in fler". Det slutade med att jag sprang ner till silverbutiken på morgonen precis innan jag skulle vidare till hans firande. Jag stod och blängde på butiksägaren när hon sakta kom traskande över torget.
- Är du nervös? Viskar han in i mitt hår.
Tåget stannar vid en hållplats och en förskoleklass går på. Alla har neonfärgade västar på sig. De påminner om minionerna. Jag tittar på dem där de bråkar och skrattar med varandra.
- Jag är mest rädd för att jag ska vara sen första dagen.
Jag släpper hans hand och tar upp mobilen för att se på klockan. Hans blick bränner på mig när jag låser upp mobilen och ser ett meddelande från Emelie. Jag reagerar för snabbt och drar upp notisen med tummen. Knäpper till på sidan och låser skärmen för att sedan lägga ner den i knät uppochner. Thomas tittar fortfarande på mig.
- Vad var det där? Han frågar mig lugnt. Jag försöker reagera som att det inte vore något speciellt. Räknar sekunderna så att konversationen går i normalt tempo.
- Jag ... vet inte. Jag vänder mig mot honom.
- Vill du se en grej? Jag såg Jeff typ vid mig igår fast han har färgat håret blont!
Jag skrollar till den suddiga bilden jag tog på vår dementa vän och visar till Thomas. Han tar mobilen ur min hand och zoomar in på ansiktet.
- Hahahah vänta är det ens han? Är du säker??
Precis när han ska lämna tillbaka telefonen plingar det till igen och ett till meddelande från henne visas på skärmen. Jag hinner inte ens läsa vad det står innan Thomas frågar igen.
- Är det din kompis? Han ser förvirrat på mig och sätter sig upp så att jag inte längre kan luta mig mot hans kropp.
- Vem? Emelie? Nej inte direkt. BTS sjunger fortfarande på hög volym i lurarna men mellan oss är det obekvämt tyst.
- Vänta är det hon som Ethan håller på med? Han håller fortfarande i mobilen inzoomad på JeffLuca
- Thomas vi får prata om det här sen min hållplats är nästa
- Okej.. Men vad fan, varför är du så konstig? Eller vad ska jag tro? Eller va?
- Jag kommer hem till dig sen? Går det? Så kan vi prata?
- Jag kommer inte vara hemma jag ska ju till klubben om en timme och öva hela dagen.
Jag ser hur stressad han är. Jag hann aldrig ens läsa meddelandet men jag kan bara ana vad han måste tro. Jag ställer mig upp och tar min väska i ena handen och mina hörlurar i andra. BTS slutar sjunga. Dörrarna öppnas.
- Jag ringer dig sen iallafall, förlåt jag måste verkligen gå nu. Han ger mig motvilligt mobilen tillbaka och jag försöker tacka honom med blicken.
Och jag går ut. Helvete.Jobbet är en veckas vikarierande fotograf för ett eventföretag, under dessa sju dagar ska jag få vara med på allt. En privat fest, en gala och några porträtt inför intervjuer. Det är med andra ord en så stor möjlighet att jag knappt kan förstå det själv. Jag kan inte sluta tänka på Thomas bara. Och Emelie. Det brukar alltid gå dåligt första dagen på ett nytt jobb men det här är en ny nivå. Jag började fota två porträtt med linsskyddet på och stötte till en lampa så hårt att den föll ner på en kollegas huvud. Jag tar en paus på tio för att tömma blåsan, jag läser meddelandena igen medans kisset strålar.
06:14 okänt nummer
Hej jag vet inte om du har mitt nummer kvar men här är det ifall du vill nå mig. Jag hoppas att du vill det. Tror vi behöver prata06:16 okänt nummer
Tack för senast btw, vill gärna träffa dig igen utan alla andra / EmelieJag torkar mig och spolar för att sedan sätta mig på locket igen. What the fuck, jag måste gå på spelningen ikväll. Jag skriver in Damianos nummer och trycker på ring. Fem signaler går fram och sen klickar han bort mig. De är såklart upptagna, säger jag till mig själv högt.