- Vill du ta en rökpaus?
Jag nickar och följer med honom ut. Han är svettig. Kajalen har runnit ner och lagt sig under ögonen. Han ser mer ut som en ledsen panda istället för en hård musiker. Kameran är med i högra handen och jag bläddrar igenom materialet fort. Han håller fram ciggpaketet i ren vana. Jag tar en. Dami tittar på mig frågandes.
- Tack, fan förlåt har du eld med?
- Du vet att jag skämtade
- Ja, jag med
- Du kan alltid smaka men jag skulle inte ge dig råd att börja på riktigt
- Mm för du är så vis, Damiano
Jag ger tillbaka honom ciggen och visar honom en bild på Ethan vid trummorna. Hans hår flänger runt i luften och ser nästan statiskt ut.
- Ändå snygg eller hur?
- Skitsnygg, men hans hår ryker snart
- Men snälla
Damiano har försökt få Ethan att raka av sig håret i ett halvår nu. Det helade började när de slog vad om vem som skulle vara snyggast skallig. Alla trodde att det skulle vara Ethan utom Damiano, han trodde att det skulle vara han själv.
- Varför gör han det bara inte? Bevisa det ni kallar för faktum?
- Han behöver inte bevisa det! Hur många gånger ska vi snacka om det här!
- Jag menar bara att jag lätt skulle raka av mig det, jag vill raka av mig det men eftersom ni alla tror att han hade varit snyggare så hade det inte spelat någon roll du vet att han sa att jag skulle vara fin med mustasch en gång? Det är det enda jag kan ha som han inte har för han ser ut som en farsa i det, men tydligen så skulle jag se ut som en jättebebis i snagg.
Munnen går snabbt. Och på något sätt lyckas han fortfarande hålla i min kamera, gestikulera med händerna, tjata och ha ciggen i munnen samtidigt.
- Raka av honom det ikväll bara! Jag ger upp, hetsar jag och tar en bild på honom där han står under eken.
- Kan jag ta en bild på dig med?
Han ger mig det lilla som är kvar av hans cigarett och jag står där och försöker se ut som någon som är van att bli fotograferad.
- Oh kolla här! Han knäpper med fingret, såhär!
Han hoppar upp på soptunnan bredvid mig och tar en bild uppifrån.

Dörren slås upp och de andra tre kommer ut.
- Hej hur är det? Thomas torkar irriterat bort ögonskuggan med handflatorna. Får jag? Tar ciggen från min hand och drar in några bloss.
- Hörni kolla upp hit. Eyes up here. Han knäpper några till bilder på gruppen
Den enda utan kajal är jag. Jag känner mig som en naken clown i centrum av Måneskin. Victoria tar kajalen hon har i fickan och sämre några snabba och smärtfyllda svep är jag en av pandorna.
- Hur tyckte ni att det lät? Jag vet att trummorna var lite bakom idag, säger Ethan.
Damiano hoppar ner och jag tar kameran. Han har inte tagit en enda bild förutom på hans suddiga cigg.
- Det var bra men jag fattar vad du menar vi kanske kan stryka att upprepa den sista versen? Thomas lägger armen om mig och lyssnar på deras diskussion.
- Det hade varit rimligt om vi hade kunnat få den att fungera vid bryggan, säger Victoria
- Om vi kan det på den första låten så måste det gå att lära sig på denna, instämmer Ethan

Vi står på baksidan av deras skola. Stenbyggnaden är prydd med växter som kravlat sig upp till taket men klipps ner varje år - oavsett är den alltid lika täckande. Det är en gammal idrottsplats som nu används som rökplats. Och innan det var idrottsplats så var det något annat här, ett torg eller en amfiteater eller bara en plätt ingen brydde sig om.

- Kan vi sluta för idag? Frågar Dami
- Yes
- Samma tid, samma plats imorgon då?
- Jag kommer vara för trött imorgon
- Va? Alla vänder sig mot Ethan
- Ja jag ska ju träffa hon från tinder ikväll
- Om det går så bra får du ta med henne hit, säger jag
- Jag tänkte ändå att ni kunde träffa henne ikväll om det gick bra, eller ifall det blev stelt eller så
- Ja eller oavsett så vill jag se det, retas Dami
- Var ska ni ses? Frågar Victoria
- Mr brown tror jag
- Alright ses där då Ethan
- Lycka till! Säger jag och hämtar min nerspydda skjorta.

Thomas väntar på mig utanför medans jag låser skolan och ger honom nyckeln. Vi går ner mot busshållplatsen tillsammmans. Jag får låna hans tjocktröja att ha på vägen hem.
- Tack du får tillbaka den imorgon. Han ser på mig tveksamt
- Jag lovar, på riktigt denna gången
- Jag spydde på dig idag, det kanske är det jag blir skyldig dig efter att jag förstört din skjorta
- Ja eller priset för att kemtvätta den?
- Eller en öl ikväll?

Thomas Raggi Where stories live. Discover now