- Du kommer sen eller?
Hör jag en röst ropa bakom mig i trappuppgången. Ethan och jag har bott grannar sedan vi flyttade till Rom för sju år sedan. Hans familj på andra våningen och vår familj på tredje med våra postlådor bredvid varandra. När jag fick veta att det bodde en kille i min ålder i samma hus förberedde jag mig på att få en bästa kompis som hängde med mig på allt och var perfekt avstånd till att sova över hos. Till min stora sorg som tolvåring blev det aldrig så. Vi har småpratat och varit trevliga mot varandra men någon större vänskap har aldrig blivit av. De månaderna som jag och Thomas var på och av såg jag alltid till att dröja mig kvar vid entrén ifall Ethan skulle ha bandet över hos sig. Eller om han bara skulle nämna mitt namn senare framför Thomas. Och konstigt nog kom Ethans kompisar över till honom mycket oftare just då.Mittemot vårt hus ligger ett bed and breakfast som drivs av nunnor. Vår smala bakgata i centrum av staden flockas ofta av små tanter i svartblått och turister som väntar på att få dörren upplåst för dem. Detta är kanske det vanligaste samtalsämnet för oss två. Frågorna är många och likaså konstaterandet. "Är kusten klar?" "Vad sa nunnorna om dina kläder idag då?" "Det är fullproppat just nu" "Idag är det tyskar" "Undra hur länge de stannar" "Låter dem nu igen" "Ofta dem går ut sådär" "tänk att hon har varit uppe sen fem imorse och jag är så här trött nu" är alla saker som upprepar sig otaliga gånger mellan oss.
- Kanske, ska fixa lite bilder först
Jag svarar honom utan att vända mig om i trappan.
- Vad tror du syster Anna tycker om att jag har en dejt ikväll?
Jag vänder mig om och betraktar min granne.
- Jag tror hon skulle vara lite avundsjuk men samtidigt stolt över att du har på dig något annat än dem vanliga jeansen med hål i.
Han hade klätt upp sig lagom mycket med svarta kostymbyxor och en T-shirt med håret uppsatt i en låg bulle.
- Hon sa faktiskt exakt det när jag frågade om tips för ikväll
- Hahahah du sa det till henne?
- Ja eller hon pratade mest om att hon inte visste så mycket om sånt eftersom hon gick i kloster som fjortonåring men att jag är finare i detta än det vanliga.
- Hon har ju inte fel men lycka till, Ethan.
Han vinkade snabbt hej då och gick ut till havet av skolelever.———————————————————————————
Jag slänger av mig ytterkläderna på sängen och kopplar in kameran i datorn. Sorterar i kamerarullen och raderar de som Damiano tagit på sina skor och cigg. Väljer ut bilden på Ethan, och en på hela gruppen i musikrummet. Jag börjar redigera dem när Victoria ringer.
- Hej jag tänkte vara där runt åtta så du vet
- Ikväll?
- Ja
- Du vet att det var för fem minuter sedan
- Ja men okej jag är på väg nu iallafall hur går det för honom?
- Jag är inte där än
- Okej men du kommer iallafall! Gå nu! Hej då!
- Hejd- hon lade på.Jag väljer bilden på Thomas när han är spyfärdig efter snusen och skickar till honom på sms. Får genast ett svar tillbaka.
20:06
Skivomslaget: klart
20:07
Kommer du ikväll??? Du vill inte missa Ethans dateJag tar av mig bhn och lägger ett lager rouge på hela ansiktet. Sprutar lite torrschampo på gässen och drar på mig ett linne, en vit skjorta, en långkjol med slit, och ett par kängor.
När jag kommer fram till baren står Thomas utanför. Han ser nästan ut som att han väntar på mig.
- Hej, säger jag och omfamnar honom.
Han är lite för lång för att jag ska kunna ha mina armar över hans utan att han böjs på mitten - så det blir alltid att jag är underst.
- Hej alla är där inne men jag är klarar inte att se på
- Hahaha vadå
Jag tar hans hand och leder oss in. Baren är ett billigt ställe som för det mesta brukar bli fullt av semestrande tjugofemåringar som råkat gå en gata för långt ner. Möblerna är klibbiga och på väggarna hänger det bilder på alla som någonsin gått in genom dörrarna och delat en gnutta likhet med vilken kändis som helst. Min senaste favorit är sektionen med Greta Thunberg look alikes.
Jag går fram till baren och beställer två shots för 20 euro.
- Här! Säger jag till Thomas och ger honom en. Så kanske du överlever kvällen!
Vi skålar och sväljer det snabbt. Thomas vänder sig till mig och kysser mig. Han drar mig närmare med hans hand liggandes på min svank. Jag råkar öppna ena ögat i en sekund och märker hur Damiano står bredvid och stirrar på oss. Han höjer ena handen i en gest.
- Hej... Hur har ni det? Han beställer en öl till oss var. Jag släpper taget direkt och Thomas tittar förvirrat runtomkring tills han ser honom.
- Tja säger han lugnt.
- Var är de? Frågar jag och tar glatt emot ölen ä.
Mr Browns pub är ingen stor lokal. Totalt är det två rum med toalett men när den är full så är den minst sagt full.
Damiano pekar på andra sidan av rummet. Vi tre går dit och hälsar på alla. Victoria har med sig några tjejkompisar och Ethan sitter och snackar med en av dem. Det är ont om plats och vi hittar en stol så jag sätter mig i Thomas knä. Han har lösa blåjeans och en stor skinnjacka på sig trots värmen. Han viskar saker i mitt öra och jag försöker att le och se normal ut inför dem andra trots Thomas.
- Tack för bilderna förresten! Skriker Ethan över bordet till mig.
- Ja de var skitsnygga men var tog bilderna jag tog vägen? Frågar Damiano
- Det blev inga bilder, jag fattar inte vad du gjorde, svarar jag
- Och tack!! Men inga bilder utan en snygg modell! Svarar jag.
En tjej kommer över till bordet och sätter sig bredvid Ethan.
- Det här är hon som tog den bilden från idag som jag visade, säger Ethan till hans tindertjej.
Hon vänder sig om och ler, sträcker ut handen till mig.
- Trevligt! Fina bilder du tar! Säger hon.
Jag sitter blixtstilla. Känner hon inte igen mig? Eller låtsas hon bara?