Nagyon sokan írtatok nekünk a kritikáinkkal kapcsolatban és többen is kíváncsiak vagytok arra, hogyan készülnek, ezért úgy döntöttünk, írunk nektek egy bejegyzést arról, hogyan zajlik a kritikák elkészítése olvasástól kiküldésig.
Az első lépés a történet elolvasása egy megnyitott Google Drive-os dokumentum, esetleg egy füzet mellett. Olvasás közben feljegyezzük a gondolatainkat, a hibákat, és azokat a dolgokat, amik különösen tetszenek egy történetben, így nem felejtjük el őket. Feljegyezzük a helyesírási hibákat, az esetleges elírásokat, a logikai buktatókat, a karakterek tulajdonságait – vagy épp azt, amikor a tőlük elvárthoz képest máshogy viselkednek –, minden lényeges mozzanatot. Mivel az előszűrésen átesett történeteket nem csak egy ember olvassa, ezért a nevezett sztorikról több dokumentumunk is van, amihez a csapat összes tagja hozzáfér, tudja olvasni őket. Mutatjuk, hogyan néz ki egy jegyzet:
A pontozás és az eredményhirdetés után szoktunk nekiállni a kritikák megírásának, addigra eldöntjük, melyik kritikát ki írja meg. Félreértések elkerülése végett szeretnénk közölni, hogy bárki is írja a kritikát, nem csupán a saját véleményét veszi alapul, hanem azt is, amit a másik olvasó(k) írt(ak). A nem szubjektív dolgoknál, mint amilyen a helyesírás vagy épp a mondatalkotás, elegendő, ha csupán egy ember írt le valamilyen hibát, az úgy is bekerülhet a kritikába. Ilyen esetekre vannak előre megfogalmazott mondataink és elmentett linkjeink, ezek azok, amik több kritikában is megegyeznek. Mutatunk ebből egy példát:
Problémákat okozott még a párbeszédek helytelen központozása is. Írtunk a Wattpad-oldalunkra egy bejegyzést erről: https://www.wattpad.com/893335584-best-of-wattpad-tippek-p%C3%A1rbesz%C3%A9dek-helyesen
Mivel ilyen problémák bárkinél előfordulhatnak, mi pedig nem tudjuk annyiféleképpen megfogalmazni, ahányan vagytok, egyszerűbbnek gondoltuk azt, ha csak be kell másolni az ilyen részeket. Van ilyen előre megírt mondatunk a vesszőhibákkal, az idegen nevek toldalékolásával, az igekötőkkel, illetve a szóismétlésekkel kapcsolatosan.
A kritikákban általában a helyesírási, mondatalkotási rész után térünk át a történetszálra. Itt már nem feltétlenül elég az, ha csupán az olvasók egyike vél valamit a történetről, mert például az a karakter, aki az egyikünknek szimpatikus, könnyen lehet, hogy másikunkat kikergeti a világból. Itt oda szoktunk figyelni arra, hogy az olyan dolgokat írjuk le, amikkel kapcsolatban többen is egyetértünk, így az, amit sokan szubjektív véleménynek gondoltok, szigorúan véve nem tekinthető annak. A BoWH csapatát különböző korú és személyiségű emberek alkotják, joggal feltételezzük tehát azt, hogy ha két-három tagunk kijelenti, hogy XY idegesítő, akkor tényleg az.
Szoktunk tanácsokat adni a történet folytatásával kapcsolatban, kiemeljük azt, amit érdemes lenne hamarabb megtudnia az olvasónak, esetleg azt, ami jobb, ha rejtve marad egy ideig. Az, hogy tanácsot adunk, nem jelenti azt, hogy szeretnénk elvinni az írót egy másik irányba, és azt sem, hogy mi szeretnénk eldönteni, hogyan folytatódjon vagy végződjön a történet, amit ír. Mivel csak az első öt fejezetet olvassuk el – ami a szabályzatunkban szerepel is –, előfordulhat, hogy vannak olyan megjegyzéseink, amik a későbbiek ismeretében érvényüket vesztik. Egyébiránt szeretnénk jelezni, hogy a tanácsainkat nem kötelező megfogadni és ha valaki nem ért egyet velük, bátran kommunikálja azt felénk, mindig vevők vagyunk a kritikáink megbeszélésére!
Miután hosszú órákkal később elkészül a kritika, az írója átolvassa, és beküldi a BoWH chatbe, hogy a többiek át tudják nézni. Ilyenkor minden véleményt meghallgatunk a kritikánkkal kapcsolatban, legyen szó akár rosszul megfogalmazott mondatokról, esetleges elírásokról, sértő vagy éppen túl kedves megjegyzésekről, és olyan dolgokról, amilyenekből a történet írója nem tud profitálni. Preferáljuk az építő jellegű, segítőkész és informatív kritikák írását, így minden tudásunkat beleadjuk egy-egy kritika megírásába, és ha valamiben nem vagyunk biztosak, utánanézünk.
Itt például egy fanfiction kritikáját beszéltük meg:
Miután legalább három ember leokézta a kritikát, kiküldjük a versenyzőnek, ahol már csupán az van hátra, hogy elolvassa és reagáljon rá. Itt pedig szeretnénk megjegyezni, hogy tényleg várjuk a reakciótokat. Többször is előfordult már, hogy innen-onnan hallottunk vissza elégedetlenkedést, esetleg csoportokban találkoztunk a gondjaitokkal, amit sosem értettünk. A csapatunk nem zárkózik el az elől, hogy megvitassuk a kritikákat, így ezúton is szeretnénk kérni titeket, hogy ha bármi gondotok adódna, több segítségre lenne szükségetek, esetleg nem vagytok elégedettek, akkor azt mindenképpen írjátok meg nekünk!
YOU ARE READING
Kritikák Gyűjteménye
RandomEbben a kötetben a BoWH minden aktuális tagjától láthattok egy mintakritikát, hogyha neveznétek, tudjátok, milyen jellegű kritikát fogtok kapni. A kritikáink nem nyilvánosak, az itt szereplő kritikák a történetírók hozzájárulásával kerültek ki.