"Adam."
Aku yang sedang duduk merenung tasik di depan mata, menoleh ke belakang. Ada susuk tubuh paling aku rindu. Tersenyum memandang aku. Sumpah. Aku rindu senyum itu. Sudah bertahun-tahun namun tak pernah aku lupakan.
"Mak."
"Sihat, Adam?"
Mak labuhkan duduk di sebelah aku. Pandangan dihalakan ke arah tasik yang sama. Mak memakai baju kurung bunga-bunga kecil berwarna biru. Atas kepala, ada selendang dengan rona warna yang sama. Mak masih tersenyum.
"Adam rindu mak."
"Mak pun rindu anak mak."
"Hidup Adam tak sama dah mak. Adam penat, mak. Adam tak tau nak buat apa lagi."
Mak capai tangan aku lalu digenggam erat. Wajah mak menunduk. Aku nampak ada titis air mata yang mengalir di wajahnya.
"Mak bagi nama Adam sebab mak nak anak mak kuat dan mak tahu, kau kuat. Dah bertahun-tahun kau boleh bertahan. Apalah sangat untuk tahun-tahun mendatang. Jangan pernah putus asa. Kalau rebah, Tuhan sentiasa ada. Kalau jatuh, paut pada yang menghulur. Apapun keadaannya, kau tak sendirian."
"Adam rindu mak."
Tubuh mak aku peluk. Bahu aku sangkut ke pangkal bahu. Air mata yang selama ini cuma mengalir dalam jiwa aku hambur semuanya. Esak aku pecah. Aku rindu mak.
"Jaga diri, Adam. Mak sayang Adam."
"Mak, jangan pergi dulu mak. Jangan tinggal Adam mak! Mak!"
Tubuh mak yang aku peluk perlahan-lahan hilang. Jerit aku seolah tak didengari oleh mak.
"Mak!"
Mata aku terbuka. Nafas aku laju.
"Abang, mimpi?" Soalnya perlahan. Dadaku diurutnya perlahan.
Aku membetulkan duduk. Bantal aku sandarkan ke kepala katil. Nafas aku atur perlahan. Dah lama mak tak datang dalam mimpi aku.
"Abang mimpi mak."
"Abang rindu mak sangat tu,"katanya perlahan.
"Agaknya. Sorry Fea kalau abang kacau Fea tidur."
Dia hanya menggeleng perlahan.
"Ada masa, kita ke sana bang. Ziarah mak. Bagi hati abang tenang. Fea sedih tengok abang macam ni."
"InsyaAllah sayang."
Nafas aku hela berat. Mungkin sudah sampai masanya aku ke sana. Aku kena selesaikan semua. Panggilan telefon, lelaki yang tiba-tiba pak cik aku. Aku kena cari tahu semua. Tiba-tiba aku teringat apa yang mak kata tadi.
"Kalau rebah, Tuhan sentiasa ada. Kalau jatuh, paut pada yang menghulur."
Tuhan, tunjukkanlah aku jalan.
Berikanlah aku petunjuk-Mu.
Hilangkahlah kekusutan aku.
Aku mohon hanya pada-Mu.