Bab 3

5.3K 398 86
                                    

Sofea melangkah masuk ke dalam kamar tidur kami. Matanya meliar ke sana ke mari seperti mencari sesuatu. Aku, sebagai suami yang penyayang dan prihatin cuba bertanya.

"Cari apa tu?"

Tanpa menjawab, Sofea melabuhkan duduknya di atas katil. Aku yang sedang berbaring dipaksa bangkit.

"Abang, Sofea hilang benda. Erm. Abang nampak tak?"

Muncung Sofea bukan main panjang. Ini serius ni. Apa benda je la yang hilang?

"Cincin hilang ke?"

"Bukan."

"Handphone eh? Tu la. Abang dah pesan letak tempat senang nampak. Jangan silent. Ni hilang dah buurbuuurrburr!" Sofea pantas menutup mulutku dengan tapak tangannya. Eh la bini sorang  ni!

"Bisinglah abang ni! Ni hah. Hati Sofea hilang. Abang curi eh? Bila nak pulang balik?"

Ini kalau bukan pikir bini sendiri, dah lama dah aku rimbuk. Kita serius, dia main-main. Sabarlah Adam. Nasib kau dapat isteri nakal macam ni.

Malas melayan, aku kembali merebahkan badan. Tapi Sofea yang sememangnya dengki dengan ketenangan aku memaksa aku bangun.

"Tadi kenapa abang lambat? Fea tanya bukan reti nak jawab." Sedepa muncungnya. Aku tahan tawa. Kalau terlepas ni, mau muncung sampai ke Johor Bharu.

"Tadi kereta kena langgar. Tunggu bapak budaknya datang. Tu yang lambat sikit."

"Excident? Abang okay tak? Kenapa tak cakap tadi? Dah tu kereta okay tak?"

Okay. Memang inilah reaksi yang aku tunggu. Risau. Rasa macam disayang sungguh.

"Abang okay. Kereta bapak budak settle nanti. Kemek sikit je. Tapi boleh jalan."

Tiba-tiba aku teringatkan anak beranak itu tadi. Menurut budak banyak mulut tu, aku ni anak buah bapak dia. Jadi dia sepupu aku. Tapi kenapa aku tak pernah kenal sesiapapun selama ni.

Aku ni sebatang kara. Mak dah mati. Tak ada siapa dah dalam hidup aku. Mujurlah ada Sofea ni nak berlaki aku. Tak tau asal usul. Mak dia, nak juga bermenantukan aku. Kalau tak sampai matilah aku ni tak ada siapa peduli.

"Menung lagilah tu!"peha aku ditampar kuat.

"Orang cakap bukan reti nak dengar. Abang ni kenapalah? Asyik menung je. Ingat perempuan mana la tu!"

Nahhh. Sedepa muncung. Tangan Sofea aku capai. Aku cium. Aku tarik dia rapat ke dada. Dahinya aku cium.

"Sayang. Terima kasih sudi jadi isteri abang. Sudi jaga abang. Sudi hidup dengan abang. Kalau sayang taknak dengan abang, sampai matilah abang bujang. Manalah ada orang nak berlakikan orang macam abang. Tak tau asal keturunan,"kataku perlahan. Tubuh Sofea aku peluk erat.

Entah kenapa, sayu pula rasa. Tapi sungguh. Sejak kecil telinga aku dah lali dengan kata nista orang. Bila ada orang sudi terima baik buruk aku, rasa syukur tu tak tahu nak cerita macam mana.

"Sofea sayang abang. Sungguh-sungguh. Sofea sayang abang sangat. Sofea bersyukur dengan apa yang Sofea ada sekarang ni,"kata Sofea perlahan.

Semoga Tuhan perlihara hubungan ini. Sungguh. Sofea anugerah Tuhan paling sempurna buat manusia penuh cela seperti aku.

ADAM IIWhere stories live. Discover now