Dari jauh aku boleh dengar bunyi ekzos motosikal ayah budak ni. Bukan main kuat lagi. Ekzos apa je la dia pakai. Elok dia parking motor tepi kereta aku, terus dia meluru ke arah anak lelakinya itu.
"Assalamualaikum, bang. Saya Adam. Maaflah sebab panggil abang datang sini. Anak abang ni hah dah langgar kereta saya," tegurku sambil menghulurkan tangan untuk berjabat.
"Tak apa. Budak ni biasalah. Bukan kereta kamu je dilanggarnya. Kereta orang lain pun pernah,"balasnya sambil menyambut tanganku. Matanya dah menjeling anaknya tajam.
"Siapa nama?"
"Adam."Tiba-tiba wajahnya berubah. Berkerut bukan main. Macam tengah berfikir.
"Pak! Ni anak Mak Cik Ani pak. Orang pak cari-cari dari dulu tu!"
Lelaki yang dipanggil bapak oleh budak lelaki tadi ini teruk menarik aku ke dalam pelukannya. Berkali-kali dia mengucapkan syukur. Budak lelaki tadi pun tumpang peluk sekali. Dah kami buat group hugs tengah panas rembang ni.
"Eh, peluk sikit-sikit dah la,"kataku sambil meleraikan pelukan. Aku melangkah setapak ke belakang. Seram!
"Kau ni Zali! Kerja kau menghabiskan duit aku je nak bayar ganti rugi orang. Bilalah nak berubah? Aku ni buka buat kapal. Tukang buat rumah je!"
Bapak budak ni dah start membebel. Kalau boleh digambarkan, setiap kali dia buka mulut tu, macam ada api menyembur keluar. Zali diam menunduk. Cuaklah tu!
"Bang, sorry mencelah. Saya ni nak cepat bang. Anak abang ni, balik nanti boleh sambung. Kereta saya ni macam mana?"
Takkan nak jadi pak pacak kat sini? Aku dah la nak meniaga petang ni. Barang satu apapun tak siap lagi. Abang ni pula membebel dari tadi tak habis.
"Nah ambil ni. Ni je abang ada sekarang,"katanya sambil menghulurkan RM200 kepadaku.
"Terima kasih bang. Ni oun cukup dah. Pandai-pandai sayalah nanti. Saya minta diri dulu. Assalamualaikum."
"Eh kejap! Rumah kamu kat mana? Kot ada masa nak juga abang bertandang."
"Hujung kampung sana. Dekat simpang tiga selang dua rumah daripada rumah Pak Ubi."
"Kamu duduk rumah mak kamu?"
"Ya bang. Eh tak apalah. Saya dah lambat sangat ni. Maaf ya,"aku hulur tangan nak berjabat dengan abang ni. Nanti dikata tak sopan pula.
Dari kedai aku terus memandu pulang ke rumah. Benda yang sepatutnya setengah jam dah siap jadi lagi lama.
Kereta aku letakkan di tempat biasa. Segala barang yang dibeli tadi aku keluarkan dan bawa masuk ke dalam. Elok je buka pintu dapur, semerbak bau sambal tumis isteri kesayangan menyapa.
"Assalamualaikum. Masak ke tu?"tegurku sambil meletakkan barangan belian di atas meja.
"Cuci kain! Tak nampak?" balas Sofea sinis.
"Awak ni kalau dengan saya bukan main lagi. Gurau pun tak boleh?"
"Kata pergi kejap. Ni bukan main lama? Jumpa siapa tadi?"
Kerusi aku tarik lalu melabuhkan duduk di situ. Sofea masih ligat memasak.
Jumpa siapa? Herm. Macam mana nak cerita ni? Aku yang selama ni sangkakan hidup aku sebatang kara tiba-tiba ada orang mengaku aku ni sedara dia.
Berpuluh tahun merempat aku sendiri tak dipeduli, tiba-tiba baru tau aku ada sedara?
Malaslah fikir. Aku dah biasa sendiri. Lagipun sekarang dan ada isteri yang cinta akan aku dan mak mertua yang cool dan penyayang. Apa lagi aku nak?