Bab 5

1.4K 96 37
                                    

Sudah seminggu kes langgar kereta aku tu berlalu tapi sampai hari ni, aku masih belum menceritakannya kepada Sofea. Entahlah. Berat pula mulut ini nak bercerita. Tak tahu nak mula dari mana. Agaknya, kalau cerita kepada Mak Yam, dia kenal ke Pak Cik Hussaini tu.

Haih. Entahlah. Malas sungguh nak fikir!

Rutin harian akupun masih berjalan seperti biasa. Gerai semakin hari dah semakin ramai pembelinya sampaikan Sofea terpaksa ikut aku berniaga. Tapi bagus juga. Tak adalah bini kesayangan tu bosan kat rumah seorang.

"Sayang, terima kasih teman abang berniaga. Kalau sayang tak ada, jenuh abang."

"Alahai. Mengadanya abang. Dah kalau bukan Fea teman, siapa lagi?"

"Fea," panggilku perlahan. Mungkin, aku perlu berlajar untuk lebih terbuka dan berkongsi. Sebab rasa sesak dalam dada ni macam dah tak boleh nak tanggung lagi.

Sofea di sebelah aku pandang. Kalau bukan pada dia, siapa lagi orang yang aku ada untuk bercerita?

"Kenapa?"

"Ingat tak hari yang abang balik lambat hari tu"

" Ingat. Kenapa?"

"Kereta abang kena langgar sebenarnya."

"Kenapa tak cakap?"

"Tapi bukan benda tu abang nak bagitau. Benda lain."

"Sejak bila suami Fea ni cakap sekerat-kerat ni? Cuba cerita betul-betul. Ada apa ni?"

Aku tarik nafas dalam-dalam.

"Macam ni. Kereta abang kena langgar dengan seorang budak lelaki ni. Dia bawa motor. Memang abang tak lepas la. Kemek juga sikit tu kan. Abang suruh dia panggil sesiapa nak settle kan. Dia pun call ayah dia."

Aku capai tangan kanan Sofea. Aku genggam kuat. Aku tak tau kenapa aku buat macam tu. Sofea yang tengok tangan dia aku pegang macam tak nak lepas, terus letak tangan kirinya atas tangan aku.

" Lepas tu?" Sofea tanya penuh minat.

"Ayah dia datang. Tadinya sambil tunggu ayah dia, kami sembang. Dia dapat tau nama abang, nama arwah mak, dia melompat macam kera dapat bunga. Dia kata ayah dia dah lama cari abang. Masa ayah dia sampai pun dia ulang benda yang sama."

Aku pandang mata Sofea. Aku keliru sebenarnya. Aku tak pernah kenal ayah aku. Aku cuma tahu mak aku je. Asal usul aku sendiri kabur. Jadi bila tiba-tiba ada orang mengaku kenal ayah aku, kenal mak aku, siap sebut nama ayah aku, benda ini terlalu besar untuk aku hadam.

"Abang, Fea tak tau nak cakap apa tapi Fea faham apa dalam hati abang sekarang. Kalau abang perlu masa, abang ambillah. Tapi jangan lama-lama sebab Fea tahu abang dah lama nak tau tentang semua ini."

Aku cuma balas dengan anggukan. Berkali-kali. Memang. Memang ini benda dah lama aku nak tau tapi bila datang tiba-tiba macam ni, aku jadi tak reti nak hadap.

Semua ini tak mudah untuk aku. Selama ini aku sebatang kara. Terbuang. Dihina orang. Tiba-tiba datang orang lain, mengaku saudara. Katanya ayah aku dah lama cari aku.

Kalau kau, apa kau rasa? Mungkin betul kata Fea. Aku perlukan masa untuk hadam semua ini. Atau sebenarnya, masa yang aku ada ini pun sebenarnya tak cukup?

- - - - - - - -
Bagi aku masa mengarang balik.
Skil dah hilang dah ni.

-Amalia Masrom-

ADAM IIWhere stories live. Discover now