Aku menunjukkan gambar yang aku tak tahu siapa dia. Tiba-tiba ada dalam galeri telefon aku. Ni mesti kerja Yad.
"Erkkk... abang betul-betul la" sambil memuncungkan bibirnya. "Nanti abang bawa jumpa keluarga kita. Buat masa sekarang abang tak boleh janji apa-apa sebab abang pun baru je kenal dia. Ok?". "Hmmm iya la" balas Iera sambil mengeluh. "Haaa ni makanan dah sampai. Jom makan. Balik nanti abang hantar adik dulu. Esok nak sekolah, kan? Lepas hantar adik, abang nak pergi tengok mak" kata aku lalu menyuap makanan ke dalam mulut.
DI HOSPITAL>
Aku duduk di kerusi bersebelahan dengan katil mak aku. Aku baru teringat sesuatu, lalu aku mengambil telefon yang berada dalam poket seluar. Aku mencari nombor telefon yang aku simpan. Baru aku ingat yang aku tukar telefon. Nombor banyak hilang. Aku membuka aplikasi Whatsapp dan mencari nama 'BABY PIAN🐰'.
BABY PIAN🐰
Assalamualaikum Yad
20:41 PMWaalaikumussalam. Ha ye kenapa?
20:44PMAku nak minta tolong kau ni. Boleh tak?
20:44PMEh kau ni. Boleh aje la. Apa dia?
20:45PMKau ada nombor pelajar aku kan yang nama Liya tu?
20:45PMHaaa ada. Nak ke?
20:45PMNak la. Kalau tak nak, aku tak tanya.
20:45PMHaa ye kejap. Nah nombor pelajar kesayangan kau AKA CRUSH kau
20:46PM
LIYA CRUSH AM 🙊
ADD TO CONTACT | MESSAGEOk. Thanks. Cantik nama kau save ya. Siap kau bila aku balik nanti. Aku cekik kau.
20:47PMSorry arr bro. Ni kau dekat mana? Kau tadi asal aku tengok tergesa-gesa nak keluar?
20:47PMAku nak cepat tadi. Mak aku masuk hospital.
20:47PM
WOII MANA KAU?!
20:50
WOII BABY PIAN!!
20:51PMIsh kau ni. Aku pergi dapur kejap pun tak boleh. PAHAL PANGGIL AKU BABY PIAN?! Nak mati ke?!
20.52PM
Ok sambung balik. Hmmm... WHAT?!
SERIES ARRR?!!! So mak kau macam mana?
20:52PMAlhamdulillah. Sekarang dah ok.
20:52PMAlhamdulillah. Kirim salam dekat mak kau. So bila kau balik sini?
20:53PMEmm tak tahu lagi bila tapi aku dah call pihak sekolah yang aku ambil cuti emergency tiga hari.
20:53PM
Ok la. Nanti apa-apa aku chat kau. Bye BABY PIAN. Assalamualaikum.
20:53PMSiap kau balik rumah nanti. Ok. Waalaikumussalam.
20:53PMKemudian nombor telefon Liya aku simpan, Liya🌼. Lalu butang call aku tekan.
"Assalamualaikum. Liya"
"Waalaikumussalam. Ya ni siapa?"
"Ni Cikgu Am"
"Ooo cikgu. Kenapa call saya ya?"
"Esok saya tak masuk kelas tapi ada cikgu ganti yang akan masuk. Saya ada serahkan tugasan dekat cikgu tu. Kalau boleh setiap tugasan tu awak kumpul lepas tu letak dekat atas meja saya sebelum balik. Pastikan tugasan saya semua orang buat dan siapkan pada hari tersebut ya"
"Ouh. Ok cikgu. Itu je ke?"
"Haa ye itu je. Emmm awak tengah buat apa?"
"Saya baru habis buat kerja sekolah tadi"
"Awak makan dah?"
"Dah"
"Ouh ok. Selamat malam girl. Assalamualaikum"
"Ok cikgu. Waalaikumussalam"
"Haii Am. Sengih sorang-sorang dah kenapa? Call dengan awek ke?" tanya mak aku. Entah bila sedar dari lenanya. "Eh mak bila bangun?hehehe. Tak ada la. Call dengan Yad je" tipu aku. "Mak dari tadi perati kamu. Kamu je yang tak sedar". "Hehehe. Mak nak makan ke?". "Mak tak nak makan tapi mak nak minum air". "Jap ek Am ambilkan". Aku mencapai sebotol air mineral lalu menuang ke dalam cawan. "Ni air mak". "Adik mana?". "Adik ada dekat rumah, tadi Am hantar dia balik lepas makan dekat luar". "Kenapa tinggalkan adik sorang-sorang dekat rumah? Bahaya tahu. Lepas ni jangan tinggalkan adik sorang-sorang dekat rumah lagi ya" pesan mak aku. "Baik la mak. Am hantar adik tadi sebab dia kata dia tak siap kerja sekolah lagi. Dia kena buat sebab cikgu dia nak buku tu esok, katanya la".
'Iera ada kata tak siap kerja sekolah ke? Eh lantaklah. Pandai-pandai la dia hidup dekat rumah tu sorang sorang'.
"Maaf ya encik. Waktu melawat dah habis" kata seorang jururawat. "Baik. Terima kasih ya" senyum aku ke arah jururawat tersebut. "Ok la mak. Am balik dulu. Esok pagi lepas hantar adik sekolah, Am terus datang hospital ya. Assalamualaikum". Aku menyalam tangan mak aku sebelum pulang. "Haa ye la. Jaga adik elok elok. Waalaikumussalam."
DI RUMAH>
Sesampai sahaja aku di rumah. "Assalamualaikum adik". "Waalaikumussalam. Yaa kejap". Adik aku membuka pintu yang dikunci dari dalam. "Adik buat milo panas dekat abang tau, lepas tu letak dekat atas meja kerja abang. Abang nak mandi dulu". "Ok". Aku menuju ke bilik aku lalu mencapai tuala. Sebelum masuk ke dalam bilik mandi. Aku membuka laci di sebelah katil. Aku tersenyum senget.
IERA POV>
Aku mengambil cawan kegemaran abang yang tertulis namanya. Aku meletakkan tiga sudu serbuk milo lalu aku menuangkan air panas. Kemudian aku membuka peti ais, susu tin aku cari. Aku meletakkan empat sudu susu. Kalau manis lantak dekat abang aku la, pandai pandai dia bangun pergi tambah air sendiri. Akh mengacau sehingga sebati. Selepas itu, langkah di ambil menuju ke bilik abang aku. Aku memulas tombol pintu lalu menapak masuk ke dalam biliknya. Meja kerjanya aku tuju. Aku meletakkan cawan yang berisi milo panas di atas mejanya. Segenap itu mata aku tertumpu ke arah sesuatu yang bersebelahan dengan tangan aku. Mata aku terbeliak. "ABANG!!! TOLONG ADIK!!!" jerit aku.
END POV>
Aku yang mendengar suara adik aku menjerit itu dari dalam bilik mandi sudah tergelak terbahak-bahak. Lalu aku keluar dari bilik mandi dengan wajah pura pura terkejut. "Kenapa ni adik?" aku memandang ke arahnya. "A...ab...abang tolong a...adik" katanya gagap. "Apa dia?" sengaja aku tanya walaupun aku sudah tahu. "Li... lii... LIPAS!!!" jerit adik aku lagi lalu berlari ke arah aku. Adik aku memang kuat jerit. Tabah la telinga. Adik aku menyorok di belakang aku sambil menarik hujung tuala aku. Aku risau je ni. Bila-bila masa boleh terlondeh. "Eh eh. Tu lipas mainan je la dik. Abang yang letak dekat situ. Saja nak takutkan adik. Tak sangka adik masih takut dengan lipas. Ingat dah tak takut" lalu aku gelak kuat. HHAAHHAAHA gelak capslock.
"ABANG!!!". Untuk sekian kalinya adik aku menjerit lagi. Esok aku kena pergi jumpa doktor pakar telinga. "Ingat lawak ke? Suka la tu takutkan orang. Ingat dah insaf, rupanya sama je perangai tu. Patut la tak ada makwe kalau perangai macam ni. Dah la tepi" sambil menolak aku. 'Aik merajuk ke?'. Aku mengambil cawan yang berisi milo panas tersebut lalu aku hirup. Wajah aku berkerut. "WOII ADIK! Hapak manis air ko buat ni dik!!! Nak aku kencing manis ke?!" kini giliran aku pula yang menjerit. Kedengaran Iera pula gelak terbahak-bahak. "Salah orang la kalau nak mengusik" katanya.
YOU ARE READING
MY LOVE IS MISS STUDENT [OG]
RomanceAmri Mikhail, 22 tahun bekerja sebagai guru yang menjadi idaman ramai pelajar perempuan baru sahaja bertukar ke SMKDARY. Sejak itu dia mula jatuh hati dengan seorang gadis yang merupakan pelajarnya. Gadis itu telah menarik perhatiannya yang membuatk...