5✨

24 5 4
                                    

SEKOLAH>

Aku menuju ke kelas 5 Hayyan. Hari ini aku tiada jadual dengan kelas 5 Hayyan tetapi aku mahu memanggil Liya untuk ke bilik guru.

"Assalamualaikum" sambil mengetuk pintu kelas tersebut. "Maaf menganggu ya cikgu. Saya nak minta Liya jumpa saya sekejap" pinta aku. Liya yang mendengar namanya diseru terus bangun dan keluar untuk berjumpa dengan aku. "Ya cikgu". "Ikut saya sekejap" kata aku dingin.

LIYA POV>

Aik. Dah kenapa pula tu? Tiba tiba je dingin. Dah la cuti sampai dua hari. Lepas tu up status 'date dengan kesayangan' konon. huh. Datang jumpa aku nak marah-marah pula. Ish.

Aku mengambil langkah untuk mengikuti Cikgu Am. Aku mengikuti Cikgu Am sehingga ke mejanya di bilik guru. "Ya cikgu. Ada apa nak jumpa saya?" tanya aku. Cikgu Am memandang aku dengan wajah dinginnya. 'Weii takut! Miera, Aiz tolong aku. Huarghhh... Pahal doh dengan dia. Aku ada buat salah ke? Hiks'.

END POV>

"Awak rasa awak ada buat salah tak?". Aku cuba menahan gelak setelah melihat wajah takutnya. "Erkk. emmm. Saya tak tahu. Kalau saya ada buat salah, saya minta maaf cikgu. Mungkin saya tak sengaja". "Nah" sambil menghulurkan satu beg kecil.

 "Nah" sambil menghulurkan satu beg kecil

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Awak tak ada buat salah pun. Saya sengaja nak kenakan awak.hehehe" sambil senyum semanis mungkin. "Ambil la" kata aku lagi. Liya pun mengambil beg tersebut. "Apa ni cikgu? Kenapa bagi saya?"tanyanya. "Balik rumah baru awak buka tau. Ni sebagai reward la sebab awak laksanakan apa yang saya tugaskan dekat awak haritu". "Ooo. Terima kasih cikgu". Lalu Liya meminta diri.

Selepas rehat semua pelajar diminta untuk berkumpul di Dewan Ibnu Sina.

"Assalamualaikum semua dan selamat pagi" seorang guru perempuan yang sudah berumur memberi salam, maka semua orang yang ada di dalam dewan menjawab salam. "Pengetua meminta semua pelajar untuk berkumpul di dalam dewan pada pagi ini untuk memberitahu bahawa pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad ini akan diadakan perkhemahan peringkat sekolah. Pelajar tingkatan tiga, empat dan lima wajib mendaftarkan diri untuk menyertai perkhemahan ini kecuali jika ibu bapa tidak mengizinkan anda menyertai perkhemahan yang diadakan oleh pihak sekolah dengan serta merta murid tersebut dikecualikan. Guru kelas akan mengedarkan borang kebenaran dan di minta semua pelajar untuk menyerahkan borang tersebut kepada Cikgu Amri selewat-lewatnya pagi esok. Pendaftaran kehadiran akan bermula pada jam 14:30pm esok. Harap semua murid yang terlibat dapat menepati masa. Taklimat akan diberikan pada pagi esok. Sekian. Terima kasih. Pelajar semua boleh bersurai".

Semua pelajar mengorak langkah untuk kembali ke kelas masing-masing. Aku juga turut meninggalkan dewan tersebut.

LIYA POV>

"Eh Liya" panggil Aiz. "Ya kenapa?". "Bila masa kau bawa beg tu?" sambil menunjuk ke arah beg yang sedang aku pegang. "Ouh ni. Cikgu Am bagi. Dia bagi masa jumpa aku tadi". "Wuuu... Nice weii. Warna pepel pula tu. Tahu saja cikgu pasal warna kegemaran kau" sakat Aiz. "Weii Aiz. Aku syakkan Cikgu Am suka dekat Liya. Kau rasa macam mana?" giliran Miera pula menyakat. "Eh ada ada je korang ni. Mana ada la. Ni cikgu bagi sebab aku buat tugas dia bagi hari tu" jelas aku. Selepas itu kami bertiga tersengar suara yang berdehem dari belakang. Lalu kami menoleh kebelakang. Rupanya Faiq.

"Faiq" tegur Miera. "Korang rancak gosip sampai tak perasan aku dekat belakang ek" katanya seakan mahu merajuk. "Eyy harap anak jantan tapi kuat merajuk. Aku pijak kang" kata Aiz. "Hahaha. Lek arrr. Gurau je. So korang pergi ke perkhemahan tu?" tanya Faiq. "Mestilah pergi. Bunyi macam best je" balas Miera. "Liya" panggil Faiq. "Aiz, jom teman aku pergi tandas. Aku nak betulkan tudung aku kejap" sambil menarik lengan Aiz. Kini tinggal aku dan Faiq yang berjalan untuk masuk ke kelas.

"Betul ke tu dari Cikgu Amri?" sambil memuncung ke arah beg pepel tersebut. "Haah. Kenapa?" tanya aku. "Tak ada apa. Saja tanya". Lalu Faiq berjalan meninggalkan aku.

END POV>
MALAM>

Aku menilik jam di telefon aku. Baru pukul 21.01pm. Aku mencari nama 'Liya🌼'. Aku menekan butang call.

"Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam. Ya cikgu"

"Awak tengah buat apa tu?"

"Saya baru habis solat Isyak. Ada apa ya cikgu?"

"Ouh. Awak dah buka ke hadiah yang saya bagi tu?"

"Belum. Saya baru je nak buka ni"

"Ooo. Ok. Selamat malam. Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam"

Lalu aku menekan butang end call.

LIYA POV>

Aku melipat kain telekung dan sejadah lalu memasukkan ke dalam almari. Beg yang berwarna pepel pemberian Cikgu Am aku buka. Terdapat dua kotak di dalamnya. Aku membuka satu kotak yang panjang. Isinya adalah Golden Rose. Cantik.

Lagi satu kotak aku buka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Lagi satu kotak aku buka. Isinya adalah seutas jam tangan. Jam tangan itu juga cantik.

 Jam tangan itu juga cantik

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Pandai Cikgu Am pilih. Memang aku suka. Aku menangkap gambar hadiah tersebut dan menghantar ke status Whatsapp dengan caption 'Terima kasih orang tu sebab bagi💜'. Selepas beberapa minit, kedengaran telefon aku berbunyi menandakan mesej masuk

Cikgu Amri 🌹

Sama-sama kasih.
21:25PM

Aku terkejut. Aku lupa yang Cikgu Am boleh melihat status Whatsapp aku. Aku tepuk dahi kejap. Malu weii!

PAGI>

Aku terserempak dengan Cikgu Am. "Liya, boleh tak awak tolong kumpulkan borang perkhemahan untuk tingkatan lima?". "Boleh. Sekarang juga saya kumpulkan". "Ok. Terima kasih. Cantik jam tangan tu. Sesuai dengan awak. Pandaikan saya pilih" katanya sambil mengenyet mata kanannya. Lalu cikgu pergi entah ke mana. Aku hanya memberi sengihan kekok sahaja.

MY LOVE IS MISS STUDENT [OG]Where stories live. Discover now