part -17-

4.8K 246 14
                                    

flash back
عادت مرام للقصر لتتفاجأ بما لم تضع له حساب، أحان الوقت لكشف الأقنعة؟ أم بدأ العد التنازلي للنهاية، وجدت اضواء الجناح مغلقة، فتحتهم لتتفاجأ بمراد يجلس بملامح لا تبشر بخير، ملامح مرعبة، وبرود مخيف، قام من مكانه بخطوتٍ بطيئة تعبث بدقات قلبها، أغلق باب الجناح وسرعان ما علت ملامحها الصدمة عندما وجدته يرفع مسدسه ناحيتها..

مرام بصدمة وتعلثم:  مـراد   أنت بتعمل  اي

مراد ببرود: هو أنا لسة عملت حاجة

أشار باتجاه الكرسي وأمرها بالجلوس؛  لتجلس دون نقاش فهو بحالة لا تسمح لها بالتمادي

أمسك هاتفه وأعطاه لها لتتحول ملامحها للبرود  وضعت الهاتف بجانبها ووجهت نظرها له، يناظرها بأعين قاتمة، يتفحص ردة فعلها التي لما يتوقعها مطلقًا..

قالت بخيبة أمل:
"أنت ممكن تصدق أني ليا يد في موت والدك؟ "

أعينه أصبحت معتمة بشكل مرعب وضع يده على وجهه محاولةً لكبت غضبه

مراد: هو سؤال واحد يا مرام ليكي يد في موت والدي بأي شكل من الأشكال

تجاهلت سؤاله وهي تقترب منه حتى وقفت أمامه غير عابئة بأن اقترابها منه وهو بتلك الحالة لم يكن صائبًا بتاتًا، ردت على سؤاله بسؤال...

مرام بترقب: لدرجة دي مجرد رسالة تخليك تلغي ثقتك بيا

مراد بهدوء مخيف: أنا لحد دلوقتي بحاول أسيطر على أعصابي، و أقسم بالله ما أنتِ مستعدة تشوفي غضبي، ولآخر مرة هسأل، ليكي يد في موت والدي؟

مرام بألم: لو أنا قولتلك أيوة هتصدق لساني لو العالم كله قالك أني قتلته هتصدق؟لو شفتني بعينك، هتصدق عنيك وتكدب قلبك؟

أمسكها من يدها بقوة بفقد للصبر: أنا لو مصدق مكنش فاتك بتتنفسي أقسم بالله لو واحدة غيرك وعندي مجرد شك لكان فاتها مدفونة في تربتها، ودلوقتي أنا عايزة اسمع الجواب منك أنتِ..

مرام:  لأ     لأ يمراد 

ترك يدها وأغمض عينيه، هو لم يكن ليصدق لو العالم كله أجمع على ذلك ولكن كان ينتظر الرد لتنتهي تساؤلاته اللعينة... فتح أعينه عندما أكملت مرام…"عمري ما كنت السبب في موت شخص برئ ولا هكون ي مراد... فاكر لما قولتلك يومها آسفة مكنش عشان موت والدك لأ عشان وصلت متأخر، عشان لو كنت وصلت بدري مكنش مات"

نظر لها بل جميع حواسه انتبهت لها عند آخر جملة...

مراد: تقصدي أي؟

مرام بشرود: فاكر الرصاصة الـ كانت في طريقها ليك وفجاة الراجل مات قبل ما تطلع الرصاصة؟ وصوت الرصاص الـ ملى المكان فجأة؟ وقتها كنا وصلنا

مراد بعدم فهم: كنتم؟ أنتوا مين  لحظة يعني انتِ مكنتيش مخطوفة؟

مرام: أنا فعلًا كنت مخطوفة يومها بس بمزاجي

جبروت عُشاق❥︎♫︎ "مكتملة" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن