Bab 31🌷

4.2K 357 21
                                    

SEUMUR  hidup  aku  inilah  pertama  kali  untuk  aku  bekerja.  Ya,  aku  memang  teruja  sangat  -  sangat  kerana  aku  bakal  merasai  bagaimana  rasanya  mencari  duit  sendiri. 

Afwan  menghantar  aku  ke  kafe  ini  disebabkan  hari  ini  hari  pertama  aku  bekerja.  Aku  sudah  memakai  pakaian  rasmi  kafe  ini. 

Argh,  seronok!

“Selamat  datang,  Angel!”  Sapa  seorang  lelaki  yang  kelihatan  sebaya  dengan  Afwan.  Aku  rasa  lelaki  ini  ialah  abang  kepada  Baim  kerana  seraut  wajahnya  hampir  sama  saja  seperti  Baim.

“Nama  aku,  Baihaqi.  Panggil  saja,  Haq.  Ini  isteri  aku.  Naurah”.  Haq  memperkenalkan  isterinya  pada  aku.  Naurah  menunduk  bersama  -  sama  senyuman  manis.

“Ini  isteri  aku”.  Afwan  memeluk  erat  pinggangku.

“Cantik.  Sejuk  mata  memandang”.  Pujian  Naurah  membuatkan  pipiku  menghangat.

“Terima  kasih.  Awak  pun  cantik  juga”.  Balasku  segan.

“Inilah  Angel.  Aku  tak  sangka  kau  dapat  berkahwin  dengan  dia.  Aku  rasa  dari  dulu  kau-”.

“Okey,  stop  pasal  kisah  lalu.  Naurah.  Kau  tolong  bagitahu  Angel  apa  yang  dia  perlu  buat.  Boleh  bagi  kerja  yang  senang  tak?  Isteri  aku  ni  tak  pandai  buat  urusan  dapur”.  Kata  Afwan  sambil  menolak  aku  pada  Naura.

“Jangan  risau”.  Balas  Naurah  seraya  menarik  tanganku.

Aku  memandang  Afwan  yang  berbual  dengan  Haq.

Apa  yang  Haq  nak  katakan  tadi  sampaikan  Afwan  lebih  pantas  memotong?  Sesuatu  yang  teruk  ke?

Takkanlah  kan?

“Awak  boleh  bekerja  sebagai  barista?  Tak  susah  pun.  Hanya  buat  minuman  saja”.  Tutur  Naurah  sambil  memandangku.

“Boleh”.  Balasku  sambil  mengangguk.

“Hai,  si  cantik.  Nama  aku,  Noah”.  Sapa  lelaki  itu  dengan  nada  ceria.

Aku  terkebil  -  kebil.

“Noah,  ini  Angel.  Dia  akan  jadi  partner  kau  mulai  sekarang.  Jangan  buat  pasal  nak  umpan  dia  pula.  Dia  ni  isteri  Afwan”.  Pesan  Naurah  dengan  wajah  serius.  Secara  automatik  senyuman  menggoda  Noah  terus  saja  menghilang.

Aku  memandang  Noah  yang  mengangguk.

“Awak  belajarlah  apa  yang  patut  dengan  Noah.  Selamat  bekerja”.  Ucap  Naurah  seraya  berlalu  meninggalkan  kami  berdua.

“Angel.  Jomlah  aku  ajar  kau  buat  kerja”.  Gamit  Noah  dengan  serius.

Aku  keliru.

Ada  masalah  ke  dengan  Afwan?

+++

SERONOK  juga  bekerja.

Aku  dapat  memahami  cara  dengan  pantas  kerana  Noah  merupakan  guru  yang  menerangkan  segalanya  dengan  jelas. 

“Angel  baby…”  Aku  memandang  Afwan  yang  datang  ke  arahku.

“Kenapa  abang?”

“Abang  nak  balik  dulu  lah.  Abang  nak  siapkan  tugasan.  Esok  abang  dah  start  semula  kerja.  Angel  boleh  survive  atau  Angel  nak  balik?”  Soalnya  dengan  lembut  sambil  dia  menatap  seraut  wajahku.

AFWAN: Mine, Angel!Where stories live. Discover now