Bab 40🌷

4.3K 358 13
                                    

KAMI  tiba  di  rumah  babah  dan  dibu.

Nafas  dihela  perlahan  -  lahan  lalu  kami  berdua  masuk  ke  dalam  rumah  bersama  -  sama.  Afwan  menggenggam  erat  tanganku  membuatkan  aku  semakin  yakin  untuk  memberitahu  perihal  ini  pada  keluargaku.

“Angel  dah  balik!”  Tubuhku  terus  dipeluk  dibu  dengan  gembira.

Afwan  menyalam  babah. 

Dibu  meleraikan  pelukannya.  Kedua  -  dua  pipiku  ditekup  dengan  penuh  kasih  sebelum  dahiku  dicium.

Aku  menguntumkan  senyuman.

Dibu…

“Selamat  pulang,  Angel”.  Sapa  babah  lembut.

“Mana  Abang  Rizq  dan  yang  lain?”  Soalku  sambil  menatap  wajah  babah.

“Keluar  dengan  Rizq”.  Balas  babah  sambil  mengelus  pipiku  dengan  lembut. 

“Babah,  dibu.  Kami  datang  sini  sebab  kami  bawa  kejutan”.  Afwan  memulakan  bicaranya  dengan  sungguh  gembira.

“Kejutan  apa  tu?”  Soal  dibu  ingin  tahu.

Babah  juga  keliru.

Aku  mencapai  tangan  kanan  babah  dan  dibu  lalu  kedua  -  dua  tangan  mereka  itu  diciumku.

“Babah…  dibu.  Terima  kasih  sebab  pilihkan  Afwan  untuk  Angel.  Angel  sangat  -  sangat  bahagia.  Kejutan  ini  juga  sebab  babah  dan  dibu  yang  jodohkan  Angel  dan  Afwan”.  Aku  berjeda  seketika.

Bibirku  diketap.

Mereka  berdua  hanya  kaku  melihatku.  Aku  tahu  mereka  masih  menunggu  apa  yang  aku  mahu  katakan.

“Angel  dah  mengandung”.  Kata  -  kataku  membuatkan  dibu  melopong.

Babah  terundur  ke  belakang  perlahan  -  lahan  lalu  dia  terduduk  di  atas  lantai.

“Ba-babah  okey?”  Soal  Afwan  dengan  nada  prihatin.

“Ba-babah  okey”.  Balas  babah  perlahan.  Babah  menundukkan  wajah  lalu  bahunya  mula  terhinjut  -  hinjut.

“Babah  menangis  ke?”  Soalku  dengan  lembut.

“Ma-mana  ada.  Ma-mata  babah  masuk  habuk  je”.  Nafi  babah  dengan  pantas  sambil  menyeka  matanya.

Aku  ketawa  kecil.

“Awww  babah.  Terima  kasih”.  Tubuh  babah  terus  dipelukku  dengan  spontan.

Babah  membalas  pelukanku.

“Hiks!  Angellll!”  Babah  terus  saja  menangis  kuat  pada  bahuku.  Wajahnya  disembam  pada  bahu  aku.  Terhinjut  -  hinjut  bahunya  kerana  menangis.

Ya  Allah  babah.

“Te-terima  kasih  sebab  bahagia,  Angel.  Babah  bersyukur.  Babah  dah  gagal  jaga Angel  dengan  baik  sekurang  -  kurangnya  bila  Angel  berkahwin  dengan  Afwan  semuanya  akan  jadi  lebih  baik.  Babah  tahu  pilihan  babah  tak  salah.  Afwan  memang  yang  terbaik”.  Tutur  babah  bersama  -  sama  tangisan.

Comel  betul  babah  aku.

“Terima  kasih  sebab  gembira,  Angel.  Dibu  pun  bersyukur”.  Tutur  dibu  sambil  menyentuh  rambutku  dengan  lembut.

Aku  menguntumkan  senyuman  pada  dibu.

“Sama  -  sama  dibu”.  Balasku  dengan  tenang.

“Huwaaa!  Babah  happy  sangat  sampai  babah  tak  tahu  nak  cakap  apa!”  Babah  menekup  pipiku  lalu  bibirnya  menyinggah  berkali  -  kali  pada  dahiku.

Aku  ketawa.

Afwan  memerhatikanku  bersama  -  sama  senyuman.

“Afwan  jomlah  kita  ke  dapur  dulu.  Dibu  ada  banyak  perkara  nak  tanya  pada  Afwan”.  Ujar  dibu  seraya  menggamit  Afwan  mengikutinya.

“Angel…”

Aku  memandang  babah.

“Babah  minta  maaf  sebab  babah  punca  walid  benci  Angel.  Babah  tak  sepatutnya  merosakkan  kepercayaan  dia  sebagai  seorang  kawan  baik.  Babah  yang  berdosa  bukan  Angel…”  Gumam  babah  dengan  rasa  serba  salah.

“Tak  apa  babah.  Angel  akan  berusaha  untuk  mengambil  hati  walid.  Selagi  Afwan  ada  dengan  Angel  semuanya  akan  baik  -  baik  saja.  Babah  janganlah  risau.  Angel  sekarang  dah  kuat  tau!”  Kataku  dengan  senyuman  manis.

Babah  mengelus  pipiku  dengan  lembut.

“Angel  memang  macam  dibu.  Cantik  dan  berani”.  Puji  babah  sambil  mengusap  rambut.

Aku  ketawa  kecil.

“Angel  pun  cantik  sebab  babah”.

“Good  girl”.  Puji  babah  dengan  senyuman  bangga.

Aku  tersenyum.

Semuanya  disebabkan  dibu  dan  babah.

Babah  dan  dibu pencorak  hidup  Angel.

AFWAN: Mine, Angel!Where stories live. Discover now