Bab 45🌷

4.4K 362 26
                                    

“ABANG  malulah  nak  balik  rumah  babah  dan  dibu  dengan  keadaan  macam  ini”.  Afwan  memulakan  rungutannya  apabila  aku  memberitahu  bahawa  kami  akan  tinggal  di  rumah  babah  dan  dibu  buat  sementara  waktu.

Aku  boleh  aje  menjaga  Afwan  di  rumah  sendirian  tapi  babah  pula  yang  risaukan  aku.  Babah  kata  dia  akan  rasa  lebih  berdosa  jika  membiarkan  aku  tinggal  sendirian  dan  selepas  itu  aku  menghadapi  pelbagai  masalah.

Aku  ikutkan  saja  kemahuan  babah  untuk  tinggal  di  rumah  babah.

Aku  lebih  suka  kerana  rumah  itu  lebih  riuh  dengan  adik  -  adik  aku.

“Babah  yang  ajak  kita  tinggal  sana.  Babah  boleh  tolong  Angel  tengokkan  abang  sama.  Angel  pun  taklah  takut  tinggal  sendiri  kat  rumah.  Nanti  jika  ada  apa  -  apa  berlaku  susah  kalau  kita  tinggal  berdua  aje.  Abang  faham  kan?”  Soalku  dengan  lembut.

Rambutnya  disisirku  dengan  rapi.

Suami  aku  ni  hensem.

“Tapi,  babah  tak  kisah  ke  dapat  menantu  ca-”.  Bicara  Afwan  mati  apabila  aku  menekup  geram  kedua  -  dua  pipi  tembamnya.

“Jangan  biasa  sangat  nak  menggelarkan  diri  tu  cacat.  Kata  -  kata  kan  satu  doa?  Abang  cakap  aje  abang  boleh  sembuh  setiap  hari.  InsyaAllah  abang  akan  sembuh  tak  lama  lagi.  Satu  lagi,  babah  dan  dibu  tak  kisah  walau  macam  mana  pun  keadaan  abang  sebab  abang  tetap  menantu  kesayangan  mereka.  Kebaikan  abang  dan  diri  abang  tak  pernah  berubah  sekalipun  abang  tak  mampu  bergerak.  Itu  aje  yang  babah  mahu  pandang”.  Tegasku.

“Malunya  abang.  Babah  sayang  sangat  pada  abang  tapi  walid  pula  yang  bencikan  Angel”.  Tuturnya  perlahan.

Afwan  mengukirkan  senyuman  hambar.

“Abang  janganlah  sedih.  Angel  tahu  suatu  hari  nanti  walid  akan  ikhlas  menerima  Angel  sebagai  menantu”.  Pujukku.

“Abang  harap  begitu”.  Balasnya.

“Sakit  lagi?”  Soalku  dengan  lembut.

“Abang  kuat”.  Balasnya  santai  sambil  sepasang  matanya  itu  menatap  seraut  wajahku.

“Kenapa?  Comot  ke?”  Aku  mengesat  hujung  bibir.

Manalah  tahu  aku  comot  sebab  makan  roti  tadi.

Aku  lapar  sangat.

“Taklah.  Angel  ni  cantik.  Hari  -  hari  tengok  pun  abang  takkan  pernah  jemu  untuk  melihat.  Tiba  -  tiba  abang  cemburu  sebab  abang  tak  boleh  melindungi  Angel  sama  seperti  selalu.  Ini  semua  sebab  abang  kemalangan.  Abang  takut  sangat  kalau  lelaki  lain  cuba  nak  rampas  Angel  dari  abang.  Ab-abang  tak  mampu  nak  buat  apa  -  apa”.  Afwan  mula  menggogoi  sayu.

“Abang…”  Berat  rasa  didada  apabila  aku  melihat  tangisan  Afwan.

Afwan  mesti  rasa  rendah  diri  lagi.

“Abang  janganlah  takut.  Angel  takkan  pandang  mana  -  mana  lelaki  selain  abang  sebab  Angel  hanyalah  milik  abang  seorang.  Abang  juga  hanya  milik  Angel  sebab  Angel  tak  mahu  berkongsi  abang  dengan  perempuan  lain.  Faham?”  Soalku  sambil  menatap  wajahnya.

AFWAN: Mine, Angel!Where stories live. Discover now