𝔸𝔸♡︎07

34 9 0
                                    

"Woi lewat masuk office, kau pergi mana?" tanya Fawwaz.

"Aku settle pasal khawin aku sekejap tadi" balas dia lalu terus masuk ke biliknya.

"Asal tu?" soal Fayyad.

"Dia baru lepas settle pasal weeding dia tu, biarlah tak yah la kacau dia" kata Fawwaz lalu menyambung kerjanya tadi.

***

"Ma,pa esok boleh la nak pergi masuk meminang Ayma" ujar Farhan teruja.

"Keluarga dia setuju ke?"

"Umi dengan baba dia dah, cuma Ayyad dengan Awwaz tak tahu lagi"

"Habis tu kalau Awwaz dengan Ayyad tak setuju macam mana?"

"Mesti dia setuju punya, Han dah pakat dah dengan baba diorang"

"Amboi lekat ye panggilan baba tu" usik mama dia.

"Mestilah ma, Han ingat baba dia yang payah sikit nak deal rupanya baba diorang tu lah paling senang"

"Hmm elok la tu, habis cincin macam mana?"

"Ada dalam bilik Han" katanya lalu berlari naik ke bilik untuk mengambil cincin yang dibelinya tadi. "Nah"

"Hmm lawa dah ni"

"Kan pandai Han pilih kan" bangga dia.

"Ukuran betul tak ni?"

"Betul dah, Han minta dengan baba dia"

"Harap-harap tak salah la"

"Emm"

***

"AAPAAA BAA ?!" soal Fayyad, Fawwaz dan Ayma terkejut.

"Iya, Farhan datang minta izin dengan kami nak masuk meminang adik tadi"

"Farhan ba?"

"Ir Farhan?"

"Iya lah, Farhan mana lagi?"

"Ya Allah HANN !!" Fawwaz melihat Fayyad. Dia tahu kembarnya itu tak setuju.

"Baba setuju ke?"

"Umi dengan baba ok je asalkan dia jaga adik macam kita jaga adik sudah la" balas Encik Anas.

"Ba Yyad tak setuju ba" ujar Fayyad cuba untuk bertenang.

"Kenapa Yyad?"

"Cuma satu sebab je Yyad tak setuju ba, Yyad tak setuju sebab Ir dah tunang, apa yang Yyad tahu tunang dia tu aggressive. Cuba baba fikir kalau tunang dia tahu yang Ir nak khawin dengan adik mesti dia akan halang ba, mesti masa weeding tu huru-hara ba. Tunang Ir tu tah la nak kan Ir sangat-sangat dari masa belajar takkan dia nak lepaskan Ir macam tu je" Fawwaz angguk tanda setuju.

"Han dah ada rancangan dia sendiri, kamu tak payah risau la baba yakin dengan keputusan baba. Lagipun hari tu baba dengar adik juga mengada nak khawin kan"

"Dia gurau je bang masa tu" back up umi mereka. Ayma dari tadi tidak berkata apa-apa. Dia dah nak khawin, dengan kawan abangnya pula tu. Sepatutnya dia gembira sebab dia dapat lelaki yang dia impikan tapi bila umi dan baba kata yang bakal suaminya itu dah ada tunang dia tak rasa gembira langsung. Abang Han nak khawin dengan dia bukan sebab suka tapi sebab nak lepaskan diri dari tunang dia.

Dia bangun untuk naik ke atas.

"Eh dik, nak naik dah? Setuju tak ni?" soal babanya.

"Dah baba memandai setuju dengan dia, setuju je lah" jawab dia lalu ingin meneruskan langkahnya tapi...

AYMA AYLEENWhere stories live. Discover now