" أين المنزل؟ "
كل ما كُتب لا يمد للواقع بصله
إقرؤا البارت بتركيز عشان تقدروا تربطوا الأحداث لان البارت ده دسم في الأحداث.... قراءة ممتعة ✨
بعد مرور عدة أشهر
مازالت تتلقى " روان " التدريب و ظهرت نتائج رائعة من التدريب، ومن ناحية أخرى لم تتوقف عن السؤال عن والدها ومازال " كنان " يُخبئ الحقيقة عنها، مازال التعديل على الترياق قائم وإلى الأن لم يصلوا إلى التعديل المُناسب بعد.
_ هو مفيش متحولون أطفال؟
سألت " روان " لـ الفتاتان لـ تُجيب " ميرا " قائلة
_ في أطفال تمت تجارب عليهم زينا وفشلوا في السيطرة عليهم فـ هربوا منهم وإحنا جبناهم هنا.سألت مرة أخرى بشكل أوضح
_ طب مفيش أطفال اتولدوا متحولين؟، أقصد من المتحولات اللي هنا ومتجوزين… زيكم كده.نفت لـ تقول بحزن
_ إحنا مبنخلفش، التجارب اللي إتعملت علينا كأن تأثيرها السلبي كبير ….. حولتنا لـ وحوش عقيمة.شعرت " روان " بالحزن الشديد بحديثها بينما " سيلا " إمتلئت عيونها بالدموع لـ سماعها الحقيقة المُره تلك مرة أخرى……… بينما " روان " فكرت في شئ أخر وهو بما إن لا يوجد تكاثر هذا يعني أنهم سـ ينقرضوا؟
تحدثت " ميرا " فجأة وهى تنظر حولها
_ أنا حاسة أن في حد معانا!ركزت " سيلا " حواسها لـ توافقها الرأى قائلة
_ عندك حق، أنا فعلّا حاسة بـ طاقة شخص رابع معانا!نظرت لهم بأستغراب قائلة
_ أكيد يعني مفيش حد مُختفي قاعد معانا!، …… تعالوا نتمشى شوية عشان زهقت.خرج الثلاثة من المبنى لـ يتجهوا إلى الحديقة كما طلبت " روان " منهم، بينما " ميرا و سيلا " ينظروا حولهم بشك فشعور أن شخص أخر معهم مازال موجود لديهم.
جلسوا لـ تتحدث " روان " مع " ميرا " بينما " سيلا " تنظر حولها بشك حتى وقفت عينيها على " روان " شعرت شئ غريب لـ تتسع عينيها بصدمة ولكن قبل أن تتحدث بشئ، شعروا بهزة قوية تحتهم لـ يظهر ضوء قوى ناتج عن الإنفجار الذي حدث لـ إحدى المباني القريبة من الحديقة فـ جذب إنتباه الجميع له ولكن الرؤية لـ تفقد " روان " وعيها فجأة دون سبب واضح!
" قبل الإنفجار "
تحرك " كنان " برفقة " راكين " بعدما تم طلب قدومه لـ أمر هام جدًا من الدكتور " يون " و ترك " زامر " يهتم بأمر تدريب المتحولين الجُدد حتى يعود هو.
دخل غرفة تجارب الخاصة بـ الدكتور " يون " لـ يجده واقف أمام جسد شاب شفاه زرقاء للغاية و وجهه شاحب اللون لـ يعلم أنه فارق الحياة.
_ لسه معرفتش السبب؟
سأل " كنان " لـ ينفي الدكتور ثم إلتفت لـ ينظر له
_ هقدر لو لاقيت شخص مناسب أدرس عليه الترياق و نتائجه على عضلة القلب.