Bab 1

1.1K 108 18
                                    

"NAK betting tak?"

Terangkat kepala Irsa yang matanya sedari tadi asyik menatap skrin telefon. Sebelah kening terjungkit memandang ke arah Izzul, rakan sekelasnya.

"Betting what?"

"Tackle seorang awek dan buat dia jatuh cinta dekat kau. Kalau kau berjaya, tu..." memuncung mulut Izzul ke arah luar dinding cermin. Irsa menoleh memandang ke arah motorsikal berkuasa tinggi milik Izzul.

"... ambil dekat kau." sambung Izzul menoktahkan ayatnya. Irsa memandang Izzul dengan riak tidak percaya. Mahunya dia tak percaya bila Izzul mudah-mudah saja nak kasi motorsikal jenis BMW R 1200 GS itu padanya. Heh, tapi tak pelik pun. Izzul anak orang ada-ada. Kehidupannya mewah. Keluar-keluar aje dah duduk dalam dulang emas!

"Serious?" tanya Irsa. Hujung mata asyik menjeling ke arah motorsikal milik Izzul itu. Dia tidak lah berminat sangat dengan harta picisan si Izzul itu. Tapi, tawaran Izzul kedengaran agak menarik juga. Tackle awek dan buat awek 'bertuah' itu jatuh cinta padanya. Menarik! Challenging!

"Deadly serious. FOC," Izzul menyeringai sengih. Matanya memandang ke wajah Irsa berselang-seli dengan wajah dua orang lagi rakan baiknya. Masing-masing tersenyum mendengar pertaruhan yang dicipta Izzul.

"Okey, deal. Awek mana?" tanya Irsa. Telefon pintarnya diletak atas meja.

"Wait," Izzul angkat jari telunjuk sambil matanya melingas mencari-cari gadis yang akan dijadikan mangsa pertaruhannya kali ini. Seketika, mata Izzul tertancap pada satu sosok gadis yang sedang duduk sendirian di sudut kafe Starbucks. Wajah itu serius menghadap skrin komputer riba. Di sisi komputer ribanya itu, terdapat secawan Caffe Latte Cappucino yang baru suku bersentuh.

"There," dengan sengihan penuh makna, Izzul menunding ke arah sudut kafe. Mata Irsa memandang lama ke arah gadis yang rambutnya digayakan dengan gaya hair-bun. Ada beberapa helai rambut dibiarkan lepas di tepi telinganya. Kaca mata bulat gaya terkini terletak elok di atas pangkal hidungnya. Nerdy. Tapi, cantik.

"Yakin? She looks nerdy." komen Irsa.

"Whatever. Yang penting, cantik." balas Izzul, mencebikkan bibirnya. Irsa kembali membuang pandang ke arah gadis itu. Dahi itu berkerut-kerut menghadap skrin komputer riba sambil telefon bimbit melekap di telinga kanannya. Mulut itu terkumat-kamit. Mungkin sedang bebelkan si pemanggil.

"Aku bagi tempoh sebulan aje, Irsa. Make her fall in love with you. Dan lepas sebulan, kau kena tinggalkan dia." tokok Izzul lagi. Irsa hela nafas.

"Easy-peasy." yakin aje si Irsa yang dia mampu mencairkan hati gadis itu. Hei, ini Irsa Hidayat lah. Salah seorang pelajar yang terkenal di kampus gara-gara rupa parasnya yang bisa membuatkan para pelajar perempuan diserang histeria. Tak cuma kacak, Irsa juga hadir dari keluarga yang berpengaruh.

"Kau tunggu apa lagi? Now, Irsa!" tekan Izzul, mencabar rakannya itu. Sekali lagi Irsa pandang si gadis sebelum kerusi ditolak ke belakang. Jaket kulit yang tersarung di tubuhnya dikemaskan. Pandang Izzul, Irsa kenyit mata. Irsa beraksi!

*****

"HESY, punggung aku rasa berbisul dah dok tunggu kau orang tak sampai-sampai dari tadi. Jangan kasi alasan jalan jammed, aku tak nak dengar!" dengus Yara. Geram betul. Dah dekat dua jam dia tunggu makhluk-makhluk ciptaan Tuhan yang masih tak kunjung tiba. Cakap nak jumpa pukul sepuluh, tapi, sekarang dah pukul dua belas kut. Buat penat aje dia bersiap awal dan tergesa-gesa ke sini. Dia fikir dia yang bakal datang lambat. Tapi, sebaliknya.

"Alah, sorry lah Yara. Jangan marah-marah," orang di sana memujuk.

"Mahunya aku tak marah. Dah pukul dua belas kut. Fikir aku tak ada kerja lain agaknya nak dibuat. Lain kali jangan pandai-pandai berjanji," sejurus menuturkan ayat itu, Yara putuskan talian. Ibu jari menakan skrin kuat-kuat sebelum telefon pintarnya itu dilempar perlahan atas meja. Dia mendengus. Tension!

Irsa, Your Man | EBOOKWhere stories live. Discover now