꧁البارت التاني ꧂

312 12 3
                                    

البارت٢لــــ رواية «حب أم انتقام».
بقلم"رحاب عمار".

ظلت تنظر بغضب لزوجه عمها كيف تتحدث هكذا عن اخيها، حتي وان كان صحيح فلا يحق لها ان تتكلم عنه بهذه الطريقه.

وفي أقل من ثانيه كانت تقف بغضب أمامها.
-انتي زي تقولي علي حمزه كده انتي مفكره نفسك مين!

ابتلعت فاتن ريقها بصعوبه من شكل نور الغاضب.
-هاا ن نور اهلا اااخبارك ايه.

رفعت نور اصبعها السبابه واشارت إليها.
-اخر مره بحظرك حمزه خط احمر.. واكملت بصوت عالي فاهمه حمزه ايه.

اجبت فاتن بقلق وخوف من نور.
-فاهمه فاهمه حمزه خط احمر.

نظرت لها نور بغضب واستحقار ثم دلفت إلي الداخل وهي تنادي علي حمزه بصوت غاضب منفعل.
-حمزه يا حمزه تعالي هنااا.
نزل كريم بصحبة حمزه وعلي وجهه علامات الاستغراب لما هي منفعله هكذا!!!.
-نور خير مالك متعصبه وعماله تصرخي كده ليه.

-قول لأمك الكلام ده مش ليا انا واقسم بربي يا كريم أن أمك مبعدت عن حمزه ليكون ليا تصرف تاني معها وانت عرفني كويس... وأنت يلاا واياك تيجي هنا تاني فااااهم.

أومأ حمزه ثم ذهب ولكن استوقفه كريم.
-استني حمزه مش هيخرج معاكي هو جه عندي مش من حقك تمنعيه من أنه يزور بيت عمه.

نظرت له بسخريه.
-نعم قولت ايه.. بيت عمه ااه طيب بص بقا أنت بذات ملكش دعوه بيا ولا بيه فاهم وأنا بحظرك لأخر مره يا كريم... ثم ذهبت وهي تمسك بيد حمزه وكانها تخشي أن يهرب منها.

دلفت إلي المنزل بغضب.

-عارف لو رحت هناك تاني مش هيحصلك كويس فاهم مش هعيد كلامي تاني يا حمزه ثم صعدات إلي الأعلى
ظلت تدور في غرفتها كا الأسد الهائج... صدا كلمات زوجه عمها تجول في ذهنها.. حمزه الذي كان من أشهر الأطباء يقال عليه اليوم انسان مجنون... اااه من حال الدنيا هي فعلاً كما يقال "يومآ لك ويوما عليك".

-أنا لازم اتصرف واشوف دكتور كويس لحمزة مينفعش يفضل كده كتير.
هذا ما صممت عليه نور في داخلها وحسمت أمرها.

فماذا يحدث ياترى!!!.
~~~~~~~~~~~~~~~~~.

في صباح يوم جديد علي قصر القناوي.

انتهت بدور من حزم حقابها ونزلت إلي الأسفل وطلبت من الحارس أن يضع الاحقاب في السياره.

ثم صعدت مره آخر الي غرفه اخيها... طرقت الباب مرات عديده.
-يلاا يا خوي المشوار طويل وأنت لسه مجمتش من النوم... ثم زفرت بدجر.

فتح الباب وهو يرتي بنطال جينز وقميص بالون الأبيض وحذاء من نفس الون.

نظرت له بدور بعجاب شديد
-بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظك يا خوي من كل شر وسوء يارب.. ثم ردفت بمكر.. اللي يشوفك يجول رايح تخطب مش رايح تمضي عقد مع شركه تانيه.

حب أم انتقام حيث تعيش القصص. اكتشف الآن