Credit by Hazwani
Sewel. Tu nickname gue. Sedap an?
Nama penuh Wani Hasrina binti Hamid. Tapi orang panggil ayah aku pak cik Hangit. Nak tahu kenapa? Sebab ayah aku hitam legam tapi syukur Alhamdulillah aku putih melepak bak kain kafan.
Aku dikategorikan sebagai pesakit sewel terbaik dekat sekolah. Aku ni happy go lucky, walaupun aku ni nakal namampus.
Curi duit? Letak gam dekat kerusi? Letak cicak dalam kasut? Ponteng? Semua aku dah pernah buat.
Mak ayah aku pulak tak kisah sangat aku nak buat apa-apa pun. Diorang macam tak nak layan dengan perangai aku ni. Dah hamak dengan aku.
Haritu, aku gi beli nasi lemak dekat tepi warung Mak Limah. Masa aku on the way balik rumah, aku kena panggil dengan pak cik Said.
Dia suruh aku gi bagi anak dia makan. Well, anak dia tu sakit and dia ada dekat kedai runcit milik dia so dia suruh aku kasi anak dia makan.
Dia kasilah aku nasi putih dengan telur dadar. Aku pun ambil dan gi rumah dia.
Sampai dekat sana, aku nampak pintu rumah terbuka. Aku masuk la rumah dia. Actually, aku tak pernah pun masuk and aku tak pernah pun nampak anak dia.
Masa aku tengok sekeliling rumah, entah macam mana aku tersadung kayu dekat depan pintu rumah tu.
Habis berterabur nasi lemak dengan nasi putih telur pak cik Said. Aduhhhhh. Apa aku nak bagitahu pak cik Said ni??
Dan masa tu jugak ada sepasang kaki depan muka aku yang cantik ni. Elok je berdiri depan aku ni.
Aku pun apa lagi, angkatlah kepala. Depan aku ada seorang budak- eh tak lebih kepada remaja perempuan- eh tak jugak sebab macam lelaki. Entahlah, kecelaruan personaliti betul la.
Dia tengah senyum dengan senyuman manis sampai nampak gigi putih bersih yang tersusun rapi. Ya Allah, comel betul anak istimewa sorang ni.
"Hai"
"Akak buat apa?"
"Macam mana boleh ada dekat sini?"
"Ayah tak bagi orang masuk"
"Kenapa akak masuk?"
"Akak jatuh sakit tak?"
"Nak Kim letak ubat?"
Alahai banyak betul soalan dia ni. Tapi jap, akak?!!! Pantang betul orang panggil aku akak. Huhhh
Oh, nama dia Kim. Kim apa? Kim Namjoon? Kim Seokjin? Kim Taehyung? Eh keluar BTS lak.
So means dia lelaki...
Eh?? Lelaki?!!!
"Halo, akak?!"
"Hidup ke tak?!"
Eh terlupa pulak dengan budak- remaja depan aku ni.
"Yes?"
"Kenapa?"
"Kenapa apa?"
"Akak kenapa baring dekat bawah?"
Ya Allah, aku terlentang lagi dekat bawah ni. Aku hanya senyum janggal. Awkward kau tahu?
"Akak Sewel, okey?"
Dia tahu nama aku?
"Oh, Kim selalu dengar ayah cakap pasal akak suka tolong ayah dekat kedai"
Ehem bangga jap. Hmmm sewel pun sewel la.
"Akak-"
"Jap jap, kau panggil aku akak ni, kau tahu ke umur aku berapa sampai nak panggil akak?"
"Tak, ayah cakap kalau tak tahu, kita hormat je"
"Engkau umur berapa?"
"19 tahun"
Speechless mak oi. Dia tua setahun huhu. Tapi, tapi, tapi... Kenapa dia nampak muda?! Why?!
"Kau jangan nak gatal-gatal panggil aku akak. Panggil aku Wani"
"Key"
Aik, perubahan personaliti ke?
Dia bangun, dia kemas nasi yang berterabur tadi, dia letak dalam bekas balik, dia bawak dekat sofa, dia makan. Senang kerja dia.
Wait- DIA MAKAN?!!!
Aku tarik bekas makanan yang ada dekat tangan dia. Muka dia macam beruk terkejut au dengan mulut muncung nak makan dia. Macam ni.
HAHAHAHAHA comel bodoh. Macam kau yang baca ni."Jangan makan lah, gila! Kotor la!"
Amik kau, kena marah. Makanan kotor jugak kau nak makan.
"Tapi ayah beli dekat Kim"
Mata dia dah nampak tanda-tanda nak banjir. Ah sudah. Aku nak buat apa ni?
"Tapi makanan tu kotor la, nanti aku beli lain dekat kau, nak?"
Mata dia dari berair sampai bersinar berkelipan seperti bintang di langit. Terus dia bangun pergi naik atas. Dah la tangan makan tadi tak cuci, dahtu, lepas makan pun tak cuci. Kotor la aduhh.
Lepas setengah jam aku tunggu, dia dah terpacak depan pintu rumah tapi tak keluar-keluar pun. Kaki pun tak jejak tanah.
Dah pahal dia ni.
"Ayah suruh jaga rumah"
Ah, sudah. Boleh je kau kunci pintu tu.
"Ayah suruh duduk dalam rumah, jangan keluar*
Banyak betul pak cik Said pesan, aduh. Sampai tergaru-garu kepala aku dibuatnya. HUWAAAAAA!
Aku nak buat apa ni?!
"Jom jelah, nanti aku pandai-pandai la aku cakap dengan bapak kau tu"
"Ayah tak suka orang lawan cakap dia"
"Kau nampak macam aku kisah ke?"
"Wani nampak macam orang jahat"
"Memang la- eh, kau cakap aku jahat?"
Ish, dah la. Malas aku. Kenapa la aku gatal nak bawak dia. Kalau aku seorang je yang pergi beli makanan kan senang? Tak gitu?
"Ayah cakap orang yang suka lawan cakap orang, dia orang jahat"
"Tu bukan jahat, mangkuk. Tu nakal je. Nakal dengan jahat tak sama"
Nak je aku hantuk kepala dia. Nasib baik hesmes- eh eh, tak tak tak.
"Jomlah, cepat. Kau nak makan ke tak nak?"
"Nakkkk!"
Nanti Wani sambung, nak sekolah da~
YOU ARE READING
O U R S T O R Y !
Historia CortaOur Story! a.k.a Koleksi Cerpen Penulis Nukilan penulis-penulis. Bukan contest. Hanya buku. Promote-lah dekat kawan-kawan korang jugak, ya?