"Want some hug?"
Aku menggeleng. Mataku menatap wajah Chanyeol tajam. Amboi, dah buat salah offer hug pula. Apa dia ingat peluk boleh redakan kemarahan aku?
Sebenarnya iya.
"No hug. Aku masih merajuk dengan kau."
Chanyeol tergelak. Tangan kanannya mengusap kepala aku dengan perlahan.
"Kau period ke?"
Aku memandang Chanyeol dengan ekspresi pelik. Apa kena mengena aku merajuk dengan datang bulan ni?
"Apa kena mengena merajuk dengan datang bulan? Lari topik sikit-sikit bolehlah, ini dah jauh sampai ke Jepun."
"Habis tu, apahal kau moody semacam? Aku termakan donut terakhir tu je."
Aku mendengus nafas kasar. Dia tak faham ke rasa makanan terakhir 10x kali ganda lebih sedap. Lupa, dia tahu makan je.
"Cih. Kau yang jenis makan macam tu saja mana faham. Rasa makanan yang terakhir lebih sedap daripada yang kedua terakhir."
Chanyeol tergelak kecil. "Ya faham faham. Nanti kita pergi beli okay? Pilihlah banyak mana kau nak." Pujuk Chanyeol sambil mengangkat kedua keningnya berkali-kali. Senyumanku melebar apabila mendengar tawarannya sebagai tanda pujukan.
"Disebabkan merajuk aku tak reda 100%, tambah air green tea."
"Iyaa, nanti pilihlah sepuas hati kau. Aku belanja, jadi kau tak perlu risau."
Makin melebar senyumanku. Kedua ibu jariku ditayangkan pada Chanyeol.
"Macam ni lah apa yang Haneul nak!"
"Anyways, you want some hug?" Tawarku lalu membuka dakapan.
"Boleh ke ni?" Soal Chanyeol ragu-ragu. Dia dah trauma agaknya. Aku pernah terpukul dia sebab tiba-tiba dia peluk aku. Tapi jangan risau kawan-kawan, niat dia baik. Dia nak tenangkan aku sebab kucing aku mati je masa tu, tak lebih pun.
Aku mengangguk. "Aku dapat jamin yang kepala kau aman kali ni."
Ayatku sebentar tadi mengundang tawa dari Chanyeol. Dia terus masuk ke dalam dakapanku.
Tanganku mengelus belakang badan Chanyeol perlahan.
"Izinkan aku jadi rumah untuk kau juga, boleh?"
Tiba-tiba Chanyeol melepaskan pelukannya. Dia menekap belakang tapak tangannya ke dahiku.
"Woi woi kau dah kenapa?"
"Aku risau kau demam. Kau ada sakit dekat mana-mana ke? Jom pergi klinik."
Tanpa keraguan, aku terus memukul lengan Chanyeol dengan kuat.
"AWH SAKIT GILA!"
"Tak payah drama sangatlah."
"Apa pula drama? Aku yakin kau sedar betapa kuatnya kau pukul aku. Tengok ni! Merah!"
Aku terkekeh perlahan. "Padan muka. Malaslah nak bermanis manis dengan kau lepas ni."
"Alahh, sorrylah. Refleks! Mana pernah kau macam ni."
Aku hanya berdecit. Kedua tanganku disilang didada. Mataku dialihkan pada kaca tv.
Humph, aku nak merajuk lagi.
"Kau serius ke pasal tadi?"
Aku mengangguk.
"Tiada paksaan?"
Aku mengangguk.
"Kenapa tiba-tiba?"
"Aku nak kita sama rata. Bukan sebab aku kesiankan kau, tapi ini kehendak aku. Aku tak naklah aku seorang je yang merasa ada rumah."
"Lagipun, aku memang sayangkan kau."
"Hah apa dia? Ulang balik ayat yang kau cakap baru tadi."
"Aku tak suka ulang dua kali. Kalau nak, bayar."
"Bayar dengan pelukan boleh?"
Jari telunjukku diarah pada dagu, membuat gaya sedang berfikir.
"Bolehlah kot?"
Chanyeol terus menarik badanku ke dalam pelukannya.
"I love you, Park Chanyeol."
The End.
* Nampak tergantung kan? Aku dah cakap dekat description cerita ni, ini idea santai dan tiada konflik hehe
YOU ARE READING
home, chanyeol.
Short Story「 short story, completed. 」 just be yourself, i'll be there for you. start ; 5 sept 21. end ; 5 sept 21. ⚠️ Jalan cerita yang sangat santai, tiada konflik, agak cringe & grammar error (tolong tegur kalau ada huhuhu).