Kuat bunyi ketukan di pintu bilik buatkan Umar terjaga dari lena. "Assalammualaikum. Umar, Uthman, Ali, bangun!Dia meraba mencari telefon yang sebelum tidur, dia letak di tepi bantal. Jumpa, lalu matanya dibuka kecil untuk menilik skrin, 5.19 pagi.
Lagi seminit... Lalu matanya dipejamkan semula.
TOK! TOK! TOK!
"Bangunlah bertuah oi! Jangan sampai atok jirus kau dengan air."
Umar menyeringai apabila suara atoknya tetap bergema mengganggu dia daripada terus tertidur.
Atok ni... Umar ambil bantal dan tekup telinga, baru dia nak lelap, telefonnya pula bingit menghasilkan bunyi serentak dengan telefon milik Uthman dan Ali.
Tepat jam 5.20 pagi.
"Bangunlah Umar, Uthman, Ali! Mandi!"
Umar bangun dengan hati yang sebal, bantal yang tadinya dia guna untuk menekup telinga Umar campak sampai terpelanting jatuh daripada katil.
Rambut yang sedia kusut dia ramas kasar hingga menjadi lebih kusut masai.
Dia pandang Uthman dan Ali yang sedang pulas tidur dengan pandangan yang jengkel.
Adik-adiknya itu sikit pun tak terganggu dengan bunyi jam masing-masing.Macam manalah dia orang boleh tidur bising-bising macam ni?
Umar mengeluh. Dia jatuhkan sebelah kaki ke lantai, sebelah lagi naik ke katil milik Uthman yang tidak jauh dari katilnya lalu kaki yang terjuntai itu dia tunjal sedikit kuat.
"Uthman, bangun."
Uthman tetap kaku. Goncangan kecil berubah menjadi makin ganas.
"Oi Uthman, bangun!" Umar tolak-tolak punggung adiknya itu sampailah Uthman terpisat-pisat membuka mata.
Sekarang giliran untuk kejutkan Ali pula.
Umar berdiri lalu dia berjalan pergi ke katil paling hujung, milik Ali.
Dia lihat posisi tidur si adik kembar bongsu, separuh badan atas katil, separuh lagi tergantung, sikit lagi jatuhlah tu ke bawah.
Macam dia buat dekat Uthman, Umar hulurkan kakinya menguis kaki Ali yang terjuntai.
Ali, bangun.Ali ini senang sedikit hendak dikejut kalau nak dibandingkan dengan Uthman. Sekali cuit selalunya terus terjaga.
"Umar, Uthman, Ali, dah bangun belum?" Suara atok di luar sekali lagi nyaring menjerit memanggil mereka bertiga.
"Sudah tok!" Serentak, Umar, Uthman dan Ali menyahut. Kalau tidak... tak mustahil sepuluh saat kemudian atok akan masuk dan simbah mereka dengan air sejuk.
Tak mustahil langsung, sebab Umar, Uthman dan Ali dah pernah dan selalu kena.
* * *
"ABAH, jomlah gerak, nak tunggu apa lagi ni? Dah pukul tujuh dah." Rungut Ali bila jam di pergelangan tangannya tepat menginjak ke angka tujuh tapi mereka masih menunggu di dalam kereta.
Fitri di hadapan hanya mampu jeling Ali melalui cermin pandang belakang.
"Kalau boleh gerak, lama dah abah gerak, Ali."
Si kembar tiga julingkan mata mereka ke atas sambil menyandar, tangan masing-masing disilangkan ke dada.
Bosan.
Uthman yang duduk di tepi sekali turunkan tingkap kereta lalu dia keluarkan kepala.
"Adik! Berapa tahun ni nak tunggu awak?!"
YOU ARE READING
BIG CALIPH (E-BOOK)
HumorIni cerita Umar, Uthman dan Ali, si kembar tiga bersaudara apabila bulan puasa menjelang tiba. Cerita mereka bukan cerita cinta, bukan juga cerita tentang kahwin paksa, cuma cerita remaja yang hidup di desa menghabiskan masa dengan keluarga di bulan...