BAB 2: SPY ADIK & ASMA'

1.9K 154 6
                                    

SUARA si guru kuat bergema di sekeliling kelas menarik perhatian ramai.

"For your homework, please write an essay yang saya bagi tajuk dekat depan tu. Thats all for today, thank you.”

 Dengan kata-kata itu, Teacher Haliza menyudahkan kelas Bahasa Inggeris pada petang itu seterusnya menamatkan kelas tambahan mereka yang panjang pada hari Selasa.

Sebaik sahaja ayat tamat itu keluar dari mulut Teacher Haliza, macam ribut Umar, Uthman dan Ali yang duduk di baris meja yang sama mengemas.

Habis semua buku mereka campak ke dalam beg sekolah. Ali yang pertama siap mengemas, dia sudah bangun dengan beg yang tersangkut di bahu.

Tangan dah sedia mencekak di pinggang, menanti lagi dua abang kembarnya dengan penuh sabar.

"Cepatlah Umar, Uthman!" Ali menggesa bila dirasakan pergerakan si abang sangat perlahan.

"Kejap, kejap." Kalut si abang berdua pindahkan apa yang perlu, dah tak fikir dah beg bersepah ke tidak.

Okey, Umar siap! Umar juga sudah bangun dan sorongkan kerusi, tinggal Uthman yang aman damai sedang memasukkan kesemua barang dengan penuh cermat.

Satu-satu dia susun dalam beg buatkan Umar dan Ali yang melihat dilanda kebengangan.

"Ali! Tolong kura-kura ni kemas!" Umar beri arahan apabila hati berdongkol geram tengok Uthman buat kerja.

Ali kutip semua alat-alat tulis Uthman atas meja yang bersepah kemudian dia sumbatkan dalam bekas pensel milik si kembar tengah.

Lepas tu Ali campak masuk dalam beg sekolah Uthman, sementara Umar, tolong kutip semua buku yang tersusun kemas atas meja lalu dia sumbat ke dalam beg.

Lambat!

"Eh, habislah bersepah beg aku!" Uthman merungut bila tengok isi begnya yang dah caca merba. Buku ada yang terbalik, tidak disusun kemas mengikut saiz.

"Orang nak cepatlah, nanti adik keluar lagi awal daripada kita!" Ali membebel sambil tepis tangan Uthman daripada terus memegang begnya.

Zip beg itu Ali tarik hingga habis. "Balik nanti kemas elok-elok."

"Entah, semalam bising nak tunggu adik keluar kelas nak tengok orang inilah, orang itulah, dah awak terdemut-demut macam kura-kura ni, apa pun tak boleh tengok." Panjang lebar Umar memarahi si kembar tengah.

"Ha yalah, dah siap. Jom, jom." Kalut mereka bangun dan keluar dari kelas buatkan rakan-rakan sekelas yang lain menggeleng kepala melihat mereka bertiga.

Anak kembar tiga bersaudara Ustaz Fitri, siapa aje tak kenal? Duduk pula sekelas.

Memang popular, daripada cikgu bawa kepada staf pejabat, tukang kebun, sampailah ke pelajar tingkatan satu.

Semua kenal.

Satu, sebab mereka itu kembar tiga; kedua, sebab ada rupa; dan ketiga, sebab anak pengetua.

Umar, Uthman dan Ali berlari menuruni anak tangga, langkah kaki mereka dipacu menuju ke deretan kelas yang menempatkan pelajar tingkatan dua.

Semua murid masih berada di dalam kelas mereka, bermaksud yang kembar tiga tidak lewat sampai.

"Okey, stop, stop. Kita tunggu sini." Umar yang pertama berhenti berjalan.

"Alah, sini ke? Depanlah sikit, mana nampak apa-apa dekat sini." Ali membentak apabila dirasakan jarak mereka dengan kelas Ilma agak jauh.

"Mana nampak!"

"Okeylah ni, dekat-dekat nanti nampaklah kita terpacak dekat situ. Tu bukan spy dah, tu abah punya style tunggu depan pintu." Uthman sokong Umar buatkan Ali memasamkan mukanya.

BIG CALIPH (E-BOOK)Where stories live. Discover now