PIPINYA Ilma lagakan ke pipi abah. "Assalammualaikum, abah." Beg dah sedia tersangkut di bahu, dia buka pintu kereta lalu tolak sedikit sebelum sepasang kakinya sudah terpasak ke tanah.
Tinggallah kembar bertiga dan abah sahaja di dalam kenderaan bertayar empat itu.
Uthman yang duduk di tengah, kedepankan badannya sedikit. Tangan dihulur tanda mahu bersalam.
Abah sambut. Seperti biasa, tangannya dibiarkan dicium mereka. Usai bangkit dari tunduk, Uthman hulur mukanya pula untuk dilagakan pipi dengan dia. "Assalammualaikum, abah."
Perbuatan Uthman kemudian diikuti pula oleh Umar dan Ali, baru mereka keluar daripada kereta.
"Kejap, hari ni kelas awak semua sampai pukul berapa?" Abah laungkan sedikit suaranya supaya didengari mereka bertiga di luar kereta.
Umar, Uthman dan Ali semua tunduk nak tengok abah. "Pukul dua." Serentak mereka bertiga jawab.
"Adik? Tahu tak habis pukul berapa?"
Umar pandang Uthman, Uthman tengok Ali, Ali tengok Umar. Tidaklah pula mereka tahu.
"Sama kot?" Ali jawab yakin tak yakin je.
"Pukul dua juga?"
Angguk.
"Okey, nanti tunggu abah dekat dewan terbuka ni, hari ni abah nak kena pergi PPD." Abah muncungkan bibirnya tunjuk dewan terbuka betul-betul belakang kembar.
"Okay!"
Sejurus itu, tingkap kereta abah naikkan lalu kereta meluncur laju menaiki bukit menuju ke sekolah bahagian atas meninggalkan kembar berdiri terpacak di tengah jalan.
"Ya ke adik balik pukul dua?" Uthman yang pertama tanya.
"Mana tahu." Umar angkat bahu.
"Ya kot, hari ni kan first day puasa." Ali berikan sebab musabab mungkin kelas mereka habis awal.
Haah, ya tak ya juga. Selalu kalau hari pertama puasa, cikgu-cikgu semua bagi balik awal. Tak ada kelas tambahan.
"Jomlah masuk kelas." Ajak Umar.
"Jom." Sahut lagi dua.
"Lalu mana?"
"Kelas adik."
Sengih jahat mula terbit di bibir masing-masing. Ayuh!
* * *
“WEH tengok! Kembar tiga lalu!" Semua mata-mata dah tertumpu ke luar kelas di mana tiga remaja tinggi lampai sedang berjalan sebaris di koridor.
Ilma yang baru sahaja sudah menyapu sampah di lantai juga tertarik untuk melihat keluar. Kembar tiga? Dekat sekolah ni, sebut je kembar tiga tak ada orang lain dah, semua tahu siapa.
Apa kena pula lalu depan kelas Ilma? Selalu elok je lintas dekat blok bangunan sebelah sana nak pergi kelas mereka.
Ilma pusingkan badan dia, terus mata menangkap figura abang-abangnya yang sedang bercakap sesama mereka sambil tergelak-gelak.
Ilma ketap bibir. Eee, geram betullah! Ingat tengah buat iklan ke apa?
Berapa kali entah Ilma nak kata dia tak suka kembar lalu depan kelas dia. Tengoklah, semua pelajar-pelajar perempuan dah terpandang-pandang.
Nanti kejap lagi mulalah datang dekat Ilma suruh kirim suratlah, kirim salamlah. Sengaja tarik perhatian!
Bukan kembar tak tahu mereka tu senior pujaan ramai, nak pula dekat budak-budak tingkatan bawahan ni. Abang form 5 kan? Makin orang tak suka, makinlah dia rajin nak buat.
YOU ARE READING
BIG CALIPH (E-BOOK)
HumorIni cerita Umar, Uthman dan Ali, si kembar tiga bersaudara apabila bulan puasa menjelang tiba. Cerita mereka bukan cerita cinta, bukan juga cerita tentang kahwin paksa, cuma cerita remaja yang hidup di desa menghabiskan masa dengan keluarga di bulan...