BAB 3: BANGUN SAHUR

1.6K 125 0
                                    

TERUS tiga beradik itu tegak badan apabila mendengar suara Amalina menjerit di muka pintu dapur.

"Ahmad Umar, Ahmad Uthman, Ahmad Ali! Sudah-sudahlah tu main telefon, pergi tidur sekarang!"

"Mummy!” Seru mereka serentak apabila terpandangkan si ibu itu sedang bercekak pinggang di pintu dapur bersama dengan Asma' yang sudah terlentok manja dalam dukungan.

"Apa mummy, mummy?" Garang Amalina menyoal.

Esok dahlah sekolah, hari pertama berpuasa, tapi tengoklah anak-anak bujang dia ni, jam dah nak dekat pukul sebelas pun tak tidur lagi, main telefon dekat meja makan.

Manalah mummy tak naik angin?

"Kejap mummy, sikit je lagi, before eleven kita tidur." Uthman wakilkan diri membela nasib mereka bertiga.

"Before eleven, before eleven. Kejap lagi kalau atok bangun, abah datang, awak tanggung sendiri eh." Amalina malas nak cakap banyak.

"Tak... kejap je, sikit je lagi nak habis main." Ali tunjuk telefonnya yang masih berlangsung perlawanan game.

"Esok bangun sahur, jangan tak bangun." Pesan Amalina sebelum dia pamit.

"Okay mummy!" Sahut Umar.

Mereka bertiga bangun untuk mencium pipi Amalina dan Asma' sebelum mereka berdua berlalu pergi meninggalkan Umar, Uthman dan Ali kembali sendiri dengan gajet-gajet mereka.

"Okey, jom sambung balik!"

"Jom!"

* * *

"MANA budak bertiga ni tak bangun-bangun lagi ke?" Fitri mengomel kecil bila kelibat anak-anak lelakinya yang bertiga itu tidak terlihat di mana-mana.

"Tak bangunlah tu. Malam tadi tidur lambat, kan?" Amalina tolong jawabkan soalan Fitri.

"Tidur lambat buat apa? Belajar?" Atok dah kerutkan keningnya, setahu dia peperiksaan mereka baru saja sudah minggu lepas.

"Bertuah belajar. Main game dia oranglah mak, apa lagi?"

Fitri menggeleng perlahan. "Adik, pergi kejut abang-abang awak tu. Tadi abah dah ketuk dah, ingatkan dah bangun." Fitri suruh Ilma kejut si kembar tiga.

Ilma tak banyak cakap, hanya mengangguk.

Kerusi dia sorong ke belakang dan bangun meninggalkan meja makan lalu bergerak menuju ke bilik si bujang tiga.

Ilma intai bawah pintu, gelap, langsung tak ada tanda-tanda lampu dipasang.

Sah.

Umar, Uthman, Ali, semua tak bangun lagi.

Eee, memang cari pasal sungguhlah dia orang bertiga ni.

Kalau lepas ni kata laluan wifi kena tukar, memang Ilma pukul-pukul dia orang. Dah tahu susah nak bangun pagi, pergi main game sampai larut malam buat apa?

Ilma angkat tangan dan layangkan pada pintu.

TOK! TOK! TOK!

Tiga kali, tapi tak ada sambutan.

Lagi sekali dia mengetuk. "Abang! Bangun sahur!"

Diam.

"Abang! Bangunlah, dah pukul lima ni, kejap lagi habis waktu tak sempat sahur." Ilma kuatkan suaranya, sambil-sambil dia mengetuk juga.

Tombol pintu dia pulas, tapi berkunci.

Adalah dekat tiga minit dia cuba kejut, tapi langsung tak ada hasil.

BIG CALIPH (E-BOOK)Where stories live. Discover now