RUJUKAN
~Hakuouki; Shinsengumi Kitan ~Hakuouki; Hekketsuroku
~Hijikata Toshizou ~Kondo Isami
~Okita Souji ~Shinsengumi
GLOSARI
Perhatian! Glosari ini ditulis mengikut pemahaman saya sebagai penulis, dan jika ingin maklumat lebih tepat. Korang bolehlah cari kat Internet. Ini sekadar pemahaman ringkas tuk korang yang blur-blur tak tahu apa-apa fasal Jepun terutama Sejarah mereka. Terima Kasih
Bakufu; Kerajaan Jepun semasa pemerintahan Shogun.
Bushido; kod samurai
Daimyo; Ketua Kawasan/ Daerah di Jepun pada abad ke-16 (Zaman Oda Nobunaga dan Date Masamune)
Edo; Kini Tokyo
Haori; Jaket longgar sebelah luar kimono
Katana; Pedang Jepun yang merupakan senjata utama Samurai dahulu.
Meiji; Kerajaan baru, selepas pemerintahan Shogun di mana imperialisme diamalkan.
Oni (Hakuouki) ; Puak raksasa yang punyai kemampuan dan penyembuhan luar biasa dan seiras manusia.
Ochimizu (Hakuouki); Dadah yang mampu menigkatkan keupayaan dan penyembuhan seseorang, namun, memutasikan penerima yang normal kepada makhluk yang kerakusan darah.
Rasetsu (Hakuouki); manusia yang telah terima Ochimizu, mereka juga digelar Puntianak kerana sifat rakus mereka terhadap darah.
Ronin; Samurai yang tidak bertuan (kebiasaannya dibuang negeri)
sama; panggilan bermaksud 'Tuan', contoh: Kondo-sama
san; panggilan bermaksud 'Encik', contoh: Okita-san
sensei; panggilan, tetapi ada dua maksud iaitu 'Cikgu' atau 'Doktor' dan dalam konteks cerita ini, merupakan 'Doktor'
Tennen Rishin Ryu; sejenis stail pertarungan pedang di Jepun.
Yamato; kini Jepun
Yukata; jubah kain kapas dan lebih nipis dari kimono (selalu dipakai ketika festival musim panas)
P/S: Terima Kasih kerana sudi membaca hingga ke page glosari...hehehe
YOU ARE READING
~19 Julai 1868~
FanfictionKali ni aku nak kongsi sikit sejarah Jepun dengan korang sume (yang rajin bacalah)! jadi, aku ambil satu part dari anime Hakuouki: hekketsuroku (Chapter 6 part 2) dan jadikan FAN FICTION!! Bab di mana Okita Souji menemui ajal dengan diubahsuai denga...