((((أقدار الحب))))
بقلم ريحانة الجنة(((الحلقة السابعة عشر)))
وفي ليلة بالليل كان خلاص تاني يوم خطوبة تسنيم وطارق وأكمل كان راجع من برا متأخر مكنش بيطيق يقعد في البيت وهو شايف طارق داخل خارج . ولما رجع لقي تسنيم قاعدة بعيد في أخر الجنينه راحلها لقاها بتعيط .
أكمل :جه من وراها وحضنها . بلاش يا تسنيم . علشان خاطري بلاش
تسنيم : مسحت دموعها وحاولت تبعد عنه . أكمل ابعد .
أكمل : لا مش حبعد انا وحشني حضنك انتي كلك واحشاني انا بموت من غيرك يا تسنيم . وانتي كمان عمرك ماحتقدري تنسي عمرك . ده انا حبيبك علشان خاطري استحملي بس لحد ما الزفته دي تولد ما انا خلاص اتدبست وعرفت انه ابني .
تسنيم : عيطها زاد. انا خلاص نفسي اموت وارتاح انا تعبت تعبت .
أكمل : لفها ليه وحضنها . مش اكتر مني. والله مش أكتر مني . انا عمري ماكنت اتخيل اني اتجوز واخلف من غيرك .
تسنيم : بس مايا ملهاش ذنب انت . حرمها من حقوقها . مش يمكن لما تديها فرصة تحبها .
أكمل : ملهاش ذنب اومال الذنب ذنب مين . مش بسببها انا وانتي في الموقف المهبب ده . انتي ازاي بتطلبي مني كدة انتي متعرفيش انا ندمان قد ايه علي الليلة السودا اللي قضتها معاها بس والله انا وقتها كان عقلي فيكي انتي كنت نازلك اشوفك وانا كلي غيرة ولهفة عليكي لما شوفت مروان وهو بيقرب منك .
تسنيم : اه علشان كدة نسيت كل ده وخرجت نمت في حضنها .
أكمل : ابدا والله هي بس اللي عملت حاجات مينفعش احكيها . بس والله انا كنت شايفك انتي . واول ما سيبتها . كنت عايز اموت نفسي . ومن يومها والله ما اقربتلها . صدقيني يا تسنيم
تسنيم : خلاص يا أكمل مبقاش ينفع . انت جايلك بيبي . ولازم تفكر فيه هو .
أكمل : يعني مصممه علي الخطوبة
تسنيم : ايوة. خلاص مفيهاش رجعة الخطوبة بكرة
أكمل : انا حسيبك تعملي خطوبة بس يا تسنيم علشان عمي ميلحش عليكي اكتر من كدة . بس حسك عينك يحط ايده عليكي . فاهمة
تسنيم : هو انا خلاص بقيت في نظرك سهلة كدة ممكن اي حد يعمل اللي هو عايزه معايا
أكمل : ضربها علي دماغها. غبية وحمارة انا مقصدش كدة . انا اقصد يمسك ايدك ولا يقرب منك . انا عارف ان مفيش حد غيري حيقبلك مش بس علشان انا ممكن اقتك واقتله ساعتها وده مش هزار . لا كمان انا عارف انك عمرك ما تستحملي تكوني مع حد غيري .
تسنيم : واثق اوي كدة ليه .
أكمل : حضنها . علشان حبيبك وملكيش حبيب غيري فاهمة. واوعي بكرة ترقصي معاه انا ممكن اكعبله واكسرله رجله .
تسنيم : ههههههه . طيب اوعي يا خويا خليني اطلع . ومشيت شوية ولفت . علي فكرة حنرقص سلو انا وهو وابقي وريني حتعمل ايه .
اكمل : كدة . وشال مخدة من اللي علي الكرسي اللي في الجنينة وضربها بيها وتسنيم جريت علي فوق .
أكمل : ههههه الله يخرب عقلك جننتيني بس اعمل ايه بحبك . وعمري ماكنت اتخيل اني ممكن اشوفك بتتخطبي لغيري . بس حقول ايه قدر ومفيش مفر منه . الله يخربيتك يا مايا ربنا يخدك ....وجه تاني يوم اللي في خطوبة تسنيم وطارق في قاعة كبيرة شوكت ومايا ونسرين قاعدين وطبعا معازيم كتيييير وطارق بيرقص مع تسنيم وأكمل واقف مع مروان حيتجنن وحيموت من الغيرة
مروان : يا أكمل اهدي بقي الناس حتاخد بالها انت مش شايف انت بتبص لطارق ازاي
أكمل : اهدي ازاي انت مش شايف الحيوان حاضنها ازاي ده نفسي اجيب اجله دلوقتي .
مروان : خلاص بقي حتعمل ايه . مش في ايدك. حاجة
أكمل : بغيظ وتحدي لا في ايدي . وحتشوف . ومشي أكمل لتسنيم وطارق .
مروان : انت يا مجنون تعالي هنا..... الله يخرب بيتك حتودينا في داهية ده راحلهم فعلا ربنا يستر بقي