لتصل إلي بيتها وقبل أن تفتح الباب تستمع لصوت والدتها وهي تشاجر اخو مريم المتوسط ..مريم : في إيه كل يوم غناق وزعيق ومشاكل مش بتخلص ..
الام بعصبيه :ملكيييش دعوه وادخليي قوضتك يلااا.دخلت مريم لكن مازالت تسمعهم ..الام : يا بني ركز لمستقبلك وبطل سهر حتي لو مش بتقعد مع حد.. ليه متباش شبه الناس العاديه..خلصت شغلك ترجع علي البيت علي طول .. يابني تعبتوني وجبتولي الطنين في دماغي ...
نادر بزعيق : ليه شيفاني طفل في حضانه ولا بمشي علي إيدي .. فيه ايه لما اسهر شويه انتي عايزه تتخانقي وتوجعي دماغك ودماغي
نادر اصغر من محمد تقريبا بسنتين صاحب بشرا قمحيه غامضه قليلا خريج صنايع 5 سنين وعمره 21 سنه ..كان مدلل لأهلوا وكانو يفرقوا بينه وبين محمد.. أي محمد يمنع عنه اللعب ويذاكر ونادر يلعب براحته لذلك ها اصبح محمد خريج حقوق ونادر خريج صنايع .. وبالطبع لعدم وجود شهاده مع نادر يعمل في كوافير رجالي ( حلاق يسطا) ..😹..وذهب نادر تاركا أمه ... لتدخل الي مريم وتفتح الباب الام : بت يا مريم بتكلمي مين ....
مريم : لا مفيش بكلم ختيبي ( خطيبي) ... طب سلام يا أميره أصل لو فضلت سايبه المكالمه . هتسمعي شتايم وبرستيجي هيقع ..
الام : يلا يا زفته قومي اغسلي المواعين ..يا زفتتتتتهمريم : حاضرررر جايه ..باي يا أميره سلميلي علي ال Bts بتوعك يا كلبوبه..يابتاعت (جمين..) بتسمعي شويه شواذ..هههه
ذهبت مريم لتغسل المواعين وسابت حلة اللبن ( أنا ممكن اعمل واروق إلا إني اغسلها ..بتبقي صعبه😹😹)
ثواني وسمعت صوت طرق علي الباب : ميننننن ادخلللل
الام : يا بنتلجزمه يعني هيدخل لوحده. قومي افتحعي البابمريم بنرفزه : يووه كل حاجه أنا يارب العيله دي محسساني إني الخدامه الفلبينيه بتاعتهم... لتفتح الباب ..
مريم : الاه .. متر ونص اجي يا ماما ...استي عندك قبل ما تدخل سلم البطاقه وأي حاجه غاليه معاك .. ومتخفش بقبل الرشوه ..هههقهقه
محمد : بس يا هبله اعقلي شويه ..يعني تكلميني في الشغل وتقوليلي إلحق جارتنا بتولد مش هتبطلي هبلك ..وتعقليمريم بستفزاز: ربنا يديم هبلي .. وميحرمنيش منه ابدا يا رب ( وهي تقلد عاطف ومسرحيه العيال كبرت )
ليتجمعوا علي الغداء ..و بعد نقاش وخناق بين الاب ونادر ..
* ذهبت تلك التي تريد أن تعيش مع عائله مستقره بعيدا عن تلك الخلافات .. فهي تغطي حياتها بقناع المزاح واللعب .. فذهبت لتذاكر دروسها وهي تستمع الي اغنيه ( واحد وعشرين للفنان ويجز ❤️❤️)
مريم بصوت عالي. : متأمنيش إنك هتسبيني في حاله وترجعيلي في نفس الحاله حالا أنا أنا بغييير العالم .وفجاه تسمع صوت صراخ امها لتغلق الاغاني وتخرج في خوف
الام بصدمه : ايه نادر في المستشفي ..طب ليه ايه الاحصل ..
الاب بخوف وهو يتحدث علي الهاتف : ايه يا ابني الابتقوله ده
المتحدث : ابنك كان في خناق واتنقل علي المستشفي ..الاب ياسر وهو يستعد للذهاب هو مامت مريم إيناس وبعد وقت بعدما ذهبوا الي نادر ظلت مريم غير مستوعبه الأمر كانت فقط تبكي علي أخيها وعلي حال عائلتها
مريم : يا رب انت إلا عارف بحالي استرها يارب كانت بتبكي بحرقه ليدخل عليها أخيها الكبير فهو لم يذهب ليظل مع اخواته لؤي ومريم
محمد : ايه بقا بتعيطي ليه إنتي ملكيش دعوه كل واحد بيختار مصير حياته وانت عارفه نادر بتاع خناق ومشاكل. هو مش خايف علي نفسه وانت شايفه أنا نصحته وعرفته الصح من الغلط لكن هو راكب دماغهمريم : بس ده اخونا والمفروض نخاف عليه ..
محمد بتفهم : طب هو خايف علي نفسه وحياته .. لا طبعا ..
مريم : بس هو لسه صغير ..وأكيد طائش ..
محمد بنفاذ صبر : طب ما انتي صغيره وكل واحد عارف حياته .. وبدون ما يكمل كلامه ليسمعوا صوت جرس الباب ...مريم بلهفه : الرز شات .. في حد بيخبط ....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
علي الجانب الآخر .في قسم الشرطه في مكتب وكيل النيابة
وكيل النيابه : ها قوليلي هو ده الاضربك ..
البنت بنفي : لا مش هو .هو كان بيدافع عني بس هو كان راكب معاهم علي الموتسكيل وكانت تشاور علي نادر أخو مريم
وكيل النيابه : متأكده .. تمام اتفضلي إمضي علي اقوالك ..
الفتاه : تمام حضرتك ..flash Back
____. كان جالس في محل عمله يحلق لشابين لا يعرف عنهم شئ .. وبعد ان انهي عمله تعرف عليهم .. من دون ما يعرف عنهم شئ فنادر بطبعه اجتماعي يتعرف علي الناس بدون أي اهتمامات عكس محمد تماماً
بعد اسبوع كانوا معه في محله فطلب منهم أن يوصله الي السوبر ماركت علي الموتسكيل .. فركب معهم ..فكانت سرعتهم عاليه في طريق عام
نادر: يا عم هادي السرعه هنعمل حادثه .... حاسبببب ... كانو هيخبطوا امرأه وابنها
كانت في منتصف العشرينات
الفتاه : ايه انتو بهايم يا ولا********( شتايم كتييير)
الشابين بغضب : مالك يا روح ***** ..وفجاه بدون مقدمات نزلوا ضربوها بالقلم ..
نادر بغضب وهو يوجه كلامه للشابين : في ايه انتو اتجننتوا بتضربوها ليهالشاب 1: وانت مال ** ... حاسب وقبل مايضرب البنت الضربه اجت في نادر .. والناس تجمعت وفجاه هربوا الشابين تاركين نادر أمام ابن عم الفتاه الذي سمع صوت الخناق تحت بيتهم .. ابن عم الفتاه : انت بتمد ايدك علي بنت عمي ...
نادر : بقولك ايه أنا معملتش حاجه وفجاه..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مريم ياسر .. الأشخاص حقيقيه وبعض اللحظات حقيقيه ..❤️❤️ بكتب عن الاجويا بصفه روايه😹😹
أنت تقرأ
اتمني حياه هادئه
Teen Fictionكانت كل ما تتمناه أن تعيش بسلام .بعيدا عن مشاكل عائلتها المستمرة ..فهل للقدر رأي❤️..