1 minggu lalu.....
"Ahhhh, bosan nya... "monyok hoonie sambil bermain telephone nya.
Iya, Hoonie. Anak sekolah menengah tinggi yang baru sahaja selesai menjawap ujian besar (SPM).
"Aku call Jake ngan lain-lain lah... "
Tut.... Tut... Tut...
"Ye? Waalaikumusalam..... " balas Jay dengan malas.
Jay, sahabat karib hoonie yang sebaya dengan nya. Merupakan anak CEO di sebuah syarikat terkenal di Malaysia. Mempunyai adik yang kurang 2 tahun darinya, Juan. Jay juga baru sahaja selesai menjawap ujian besar (SPM) pada 4 hari lepas. Kini mereka, hanya perlu tunggu keputusan exam tersebut untuk menentukan adakah mereka layak untuk pergi ke university.
"Hahahhahahaah! Sepertinya kau baru saja bangun tidur!" Ejek Jake.
Jake juga antara anak-anak kaya yang terkenal di sekolah nya dan juga memiliki wajah tampan. Tidak salahlah jika ramai wanita yang admire dengan nya.
"Ishh! Suka hati Aku lah nak bangun bila!" Marah Jay.
"Ada apa call kami Hoonie hyung?" Tanya Sean.
Sean, dia terkenal dengan sifat periang nya yang selalu mengembirakan suasana dengan aura positifnya. Dia sangat rapat dengan Hoonie sehingga menganggap Hoonie sebagai abang nya sendiri walaupun umur mereka sama.
"Aku bosanlah di rumah.... Cuti panjang lagi." Balas Hoonie.
"Kalau macam tu, jom kita pergi jalan-jalan sama. Maybe boleh isi kenangan sebelum berpisah." Jawap Ethan.
Ethan, yang paling tua diantara mereka. Dia selalu ada untuk sahabatnya. Dia juga memiliki aura baik yang selalu menenagkan suasana. Tidak heranlah kalau dia anak tokoh sekolah yang di sayangi ramai guru. Dia mempunyai adik bernama Nathan.
"Wow! Idea menarik. Nak pergi melancong kat mana? Pantai? Mall?" Tanya Jake.
"Emm.... Entahlah." Balas Jay dengan ringkas.
"Jom kita daki gunung!" Jawap Sean.
"Idea menarik! Aku setuju" Balas Jay
"Aku pun" balas hoonie dan Jake serentak.
"Ok.... Kalau semua setuju, nanti bincang tempat nak pergi mendaki kat mana." Jawap Ethan.
"Kalau dah pilih daki gunung kat mana, ajaklah Nathan dan Juan sekali. Lagi ramai lagi meriah!" Kata Sean.
"Yelah.... Ingat, nak mendaki gunung tu kita still ada kat dalam hutan. So, bawa lah bekalan, pakaian dan bahan-bahan yang perlu." Pesan Ethan.
"Ai ai bos!" Balas Jay, Jake, Hoonie dan Sean serentak.
2 hari sebelum perjalan...
"Juan, kau dah ready nak naik gunung?" Tanya Nathan kepada kawannya melalui telephone.
Nathan, anak aktif sukan yang banyak menghadiahkan medal untuk sekolah. Perwatakkan ceria tetapi anti romantik. Walaupun anak sukan, tetapi memiliki paras rupa yang mengemaskan... Ahhhh, comel gitu...
"Hahahhaha, aku dah lama ready! Tak sabar nak makan sama-sama nanti!" Balas Juan.
Anak Taekwondo? Juan disini! Yep, anak contoh yang terhebat dalam taekwondo. Dia juga anti romantik. Baru saja dia menolak confess dari 3 anak perempuan sebaya nya.... Kesian kena reject.......
Mereka tidak sama seperti abang-abang mereka. (Buaya...)
"Oh..... "Balas singkat Nathan.
"Kau ok ke? Nape suara kau macam tak ok? " Tanya Juan dengan nada risau.
"Entahlah, aku rasa macam tak sedap hati.... Macam...... Ada benda aka-" belum sempat Nathan menghabiskan kata-katanya, Juan memotong.
"Janganlah risau sangat! Kau ni... Kita pergi 3 hari 2 malam je." Balas Juan.
"Emm... Ok ok, maybe aku terlalu percaya benda mengarut."
Mossie forest. Yep, di sanalah mereka akan mendaki, kerana keindahan suasana air terjun yang nyaman, indah dan segar. Banyak jenis pokok-pokok yang jarang di lihat disana. Alam flora yang dijaga rapi, bunyi bunyian serangga dan malam disinarkan bulan purnama cerah. Pelancong tidak ramai disana yang membuatkan suasana sedikit sunyi dan menyenangkan.
Adakah pilihan mereka tepat?
Jika firasat Nathan benar, apa akan terjadi pada mereka?
Dan, apa yang di maksudkan rumah besar yang unsang yang berada di gunung tersebut?
Note!!
*nama gunung tersebut adalah palsu.
*cerita ini hanyalah rekaan semata-mata dan tidak berkait.
*jika ada idea untuk chapter seterusnya, boleh comment.
YOU ARE READING
𝘾𝙤𝙢𝙞𝙣𝙜 𝙁𝙤𝙧 𝙔𝙤𝙪 ✔️
Mystery / Thriller.・゜-: ✧ :-𝐖𝐞𝐧𝐭 𝐢𝐭'𝐬 𝐛𝐞𝐠𝐢𝐧, 𝐭𝐡𝐞𝐫𝐞 𝐡𝐚𝐯𝐞 𝐥𝐚𝐬𝐭 𝐭𝐨𝐨 -: ✧ :-゜・. Note!! *too much typo *not that thriller *just for fun. Everyone can read it. Not engene only Hope you like it! Start : 8 /11/ 2021 End: 24 /11/ 2021