قالت فى صدمه :
ما هذا ؟ ياله الهول كل هذا الكم الهائل من البنات التي لم تتزوج بعد ؟ إذا انا لست وحدي على هذا الكوكب التى لم تتزوج بعد ..بدأت فى التصفح فى الجروب وهي تتعجب من القصص التى تقرئها لتقول ..
اللي يشوف بلاوى الناس تهون عليه بلوته والله ، ربنا يسعدهم كلهم ويرزقهم من حيس لا يحتسبو ياارب
استوقفتها جمله ما ، جعلتها تنظر إليها وتتمعن بها ..
متخافش..
جايز كل اللي بيحصل دلوقتي مجرد "بداية" لخير كتير ربنا هيعوضك بيه ❤️هو انا فعلا ممكن ربنا يعوضنى عن كل اللي شوفته ده ؟ هو اليوم ده ممكن يجى فعلا ؟
عقلها
ايه اللي بتقوليه ده ياوعد ، ربنا اسمه الرؤوف " الرحيم " الكريم " اكيد طبعا هيعوضكهيعوضنى امته ؟
عقلها
فى الوقت المناسب اكيد ، اصبري ..تنهدت وقالت..
صابره وهصبر يارب ، وهستنا عوضك ليا بفارغ الصبريارب سامحنى على الحاجات الغريبه اللي بتدور جوايا دى ، يارب انت عالم بال في قلبي ..
سامحنى ..
اكملت تقليب في الجروب لتتوقف وهي تبتسم بتعجب مصحوب بفرحه لما تراه عينيها..
دى مش صدفه ، ده رزق ربنا باعته ليكى ..
ليك في الأيام إللي جاية ليلة مش هتنام فيها من كتر م إنتٍ فرحان إن ربنا عوضك أخيراً ..
معقوله يارب هتعوضني وهفرح اخيراً ، يااااااااااه ياااه يارب لو استجابت لامنيتى ياارب كن معى خير وكيل ف انى لا احسن التدبير ، يا الله ..
القت نظره اخيره على اسم الجروب وهى تتمتمه بصوت خافت " مين قال انتى عانس "
الاسم شدنى فعلا تنهدت بحزن قائله .. بس الحقيقه حقيقه برضه ياوعد لو مكنتش اللي فاتها قطر الجواز عانس ماكنش حد اطلقها علينا كده ..
يلا منه لله إللى اخترع الكلمه ده " عانس " يعنى مالقاش غيرها اوووف..
ايه ياست وعد بقينا نكلم نفسنا وبقينا مجانين كمان ، الصبر من عندك يارب على الخلفه ال تشرح القلب دى ..
اسكتى ياماما مش طلعت انا مش لوحدى اللي متجوزتش و في فوق ال 100 الف بنت ماتجوزوش وفاتهم القطر وطلعت مش انا بس وفى بنات أكبر منى بكتييير اوى ولسه ماتجوزتش برضه..
امها ..
وانتى فرحانه قوى كده ليه ياشملوله وانتى بتقولى وكانه انجاز كبير حققتيه ، ده من كلامك حسيت انك لقيتي كنز وانتى بتقولى بالطريقه دىيافرحت امهاتهم بيهم ياختي ، يلا ياختي قومي جهزى الغدا يلا موتنا من الجوع وانتى هنا قعدالى ملمومالى على شويت بنات عوانس شبهك ، ما ده اخرك ياعنوس ، ده بدل ماتحطيلك حتت احمر وتطلعي فوق السطوح تشمي هوا وبالمره تشقطيلك عريس بدل ما انتى قاعده فى وشي كده زى خيال المئاته ...
أنت تقرأ
مين قال انتى عانس ج١ للكاتبه " اسو احمد "
عشوائيقولت مافيش خروج ياوعد بس ياماما لو مروحتش الكورس انهارده مستقبلي هيضيع.. وانا قولت مافيش نزول من البيت ياوعد ، هتكسري كلمت امك يعنى ؟ ولا انا خلاص كلامى بقي مابيتسمعش جاء والد وعد فى هذه الحظه ايه الدوشه ال على الصبح دى ، الواحد مايعرفش ينامله سا...