العبة الغريبة

70 5 0
                                    

-هو الي انا شايفاه دهه بجد؟ ازاي لعبه قديمه زي دي يطلع منها النور ده؟

«راحت اميره تشوف النور الي طالع من اللعبة وقربت من اللعبه كانت الاصوات بتزيد والنور بيزيد اكتر من اللعبه»

-ايه الي بيحصل ده؟

«قعدت اميره جنب اللعبه ولسه جايه تمسكها شافت نور اكبر خارج من اللعبه بعدها فقدت الوعي»

«اليوم التالي»

-انا ليه دايما اصحي جسمي وجعني؟ ايه ده؟ انا ايه الي جابني علي السرير؟ هو انا مكنتش جنب اللعبه دي امبارح؟

-هو فعلا كان طالع من اللعبه دي نور واصوات غريبه ولا انا كنت بيتهيألي؟ بس ازاي بردو بقيت علي السرير وانا اخر حاجه فكراها اني كنت جنب اللعبه دي؟

«قامت اميره بسرعة عشان تحكي لاهلها علي الي حصل وتسألهم تاني مين الي جاب اللعبه دي»

-ماما؟ بابا؟ انتو فيين

«سمعت اميره صوت جنبها»

-بابا وماما مشيو لجدو وسابوني معاكي قولتهم يخدوني معاهم قالولي لا خليك مع اختك وانا مش عايز اتخانق معاكي كل شويه فكل واحد يخليه في حالو احسن

=مشيو؟ طب علي العموم حازم جاي كمان شويه وهنلعب ومتجيش تلعب معانا بقا

-احسن بردو

«طلعت اميره تاني لاوضتها ونسيت حكايه اللعبه وكانت مستغربه ان اهلها مشيو وسابوها مع اخوها الصغير وكانت اول مره تحصل»

-هما سابوني مع خالد ليه؟ مش هنبطل خناق طول اليوم؟

«صوت جرس الباب رن»

-تعالا يا حازم اتفضل. اخبارك ايه؟
=كويس انت الي اخبارك ايه؟
-انا الحمد الله كويس
-هيا اميره لسه مصحيتش
=لا صحيت بس عشان عرفت ان بابا وماما مشيو طلعت فوق
-مشيو؟
=اه راحو لجدو
-طب كنا هنلعب تيجي تلعب معانا بدل ماتبقي لوحدك
=لو مكنتش تتحايل عليا بس.. خلاص هاجي العب

«طلع حازم وخالد لغرفه اميره وفتحت اميره الباب»

-انت جاي تعمل ايه هنا؟ مش قولت مش هتلعب؟
=حازم اتحايل عليا وانتي عارفه اني مش هلعب معاكي انتي بلزات بس هلعب مع حازم.

«قاطعهم صوت حازم»

-خلاص خلاص فين يا اميره اللعبه؟
=هناك

«مسك حازم اللعبه»

-هيا اللعبه شكلها قديم ومربعه وحتى اسمها غريب
=عندك حق يا حازم ازاى لعبه يكون شكلها غريب واسمها مش مفهوم

«بدأت اميره تحكى الي حصل قبل ماتنام وازاي كانت على الأرض وصحيت بقت على السرير»

-طب ماتيجو نشوف اللعبه دي كده اكيد مش هتبقي بلرعب الي حكته اميره ده..سبحااانه يعني تبقي علي الارض وتلاقي نفسها علي السرير ازاي ده يعني؟

=من اولها كده مش عايزه العب معاه

---خلاص بقا هنلعب دور واحد وكل واحد يشوف حاله بعدها

«بدء حازم يفتح اللعبه وعندما بدء بفتحها كانت تخرج من اللعبه اصوات غريبة وكانت تتزايد اكثر فاكثر حتي فتحها ووجدوها انها عباره عن مجموعه بطاقات مكتوب علي بعض منها بطاقات الحياه والبعض الاخر مكتوب بطاقات الموت وكانت تحتوي علي نرد وشخصيات كانت علي حسب عددهم»

-ايه اللعبه دي حد فاهم بتتلعب ازاى؟

=دور كده يخالد لو فيه حاجه بتفهمنا بتتلعب ازاي؟

---مافيش حاجه زياده انا فتحتها امبارح وهيا كانت كده مافيهاش اي حاجه خالص

-طب خلاص تعالو نلعب.. ابدء يخالد

=هات النرد ده كده

«رمي خالد النرد ولكن صدر صوت فجأه وكان قوي جدا وظهر له نور قوي من اللعبه واصوات عاليه وصاخبة جدا »

-انا مش شايف حااجه... اية الي بيحصلل دهه....

المغامرةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن