B

40 9 0
                                    


Usai saja makan, Mak Timah menyuruh Mikael membawa Arabella pusing-pusing kampung. Pada mulanya Mikael membantah tapi didesak oleh Mak Timah. Terpaksa jugak lah. Syurga bawah tapak kaki ibu kan?

"Oi!" Arabella tersentak seketika. Dia menoleh ke arah Mikael. "Aku ada nama lah! Tak payah lah panggil 'oi oi'." Marah Arabella.

Mikael membuat muka selamba. "Aku panggil kau tak jawab. Dah. Kita dah sampai." Mikael turun dari motornya. Arabella memandang sekeliling.

Sawah padi?

"Kenapa bawak saya pergi sini?"

Mikael tidak menjawab pertanyaanya. Arabella membuat muka menyampah. Ceh!

"Awak!" Panggil Arabella.

Mikael menoleh. Kening sebelah diangkat. "Saya tanya ni. Kenapa awak bawak saya pergi sini?" Soal Arabella sekali lagi. Dah lah panas! Sunburn lah aku...

Mikael masih tidak menjawab. Dia berjalan ke bawah sebuah pokok mangga yang redup berdekatan. Di situ ada pondok usang. Arabella mengikut dari belakang. Ih mamat ni! Aku tanya bukan nak jawab! Hmph!

Mikael duduk di atas kerusi yang tersedia di situ. Aku pun turut ikut sekali. Aku meneliti pondok ni. Tak roboh ke pondok ni?

"Tak. Pondok ni kuat lagi lah walaupun nampak macam usang." Mikael jawab selamba.

Arabella membuat riak pelik. Macam mana dia tahu...? Mikael memandang Arabella kemudian tersenyum kecil.

"Awak tak jawab lagi soalan saya."

Mikael membuang pandangan ke sawah padi yang terbentang luas dihadapan mereka. Ceh! Cantik sangat ke sawah padi tu sampai muka aku pun dia tak nak tengok? Buta ke apa?Arabella mengutuk Mikael dalam hati.

"Kau tanya tadikan kenapa aku bawak kau kat sini?" Arabella mengangguk laju.

"Nilah tempat favourite aku yang aku suka lepak."

- FLASHBACK

Angin menyapa lembut wajah seorang budak lelaki kira-kira 12 tahun. Waktu persekolahan sudahpun tamat. Tiba masanya untuk semua murid-murid balik ke rumah masing-masing.

"Nuha. Aku rasa aku tak boleh lepak ah petang ni. Aku takut mak aku pukul aku lagi ah. Kau lepak ah dengan Ijam ke, ok? Bai!" Ujar seorang budak lelaki.

Tidak sempat Mikael membalas budak lelaki itu hilang dari pandangannya. Mukanya terus berubah menjadi masam.

Sedang dia berjalan ke sawah padi, dia menangkap susuk tubuh seorang budak perempuan duduk di pondok milik ayahnya.

Mikael mengetap bibir. "Hish! Potong mood ah!" Laju kakinya berjalan memdekati budak perempuan itu.

"Woi. Ni tempat aku lah. Pandai-pandai je curi tempat lepak aku. Pergi lah!" Halau Mikael. Budak perempuan itu masih tidak gerak walau seinci.

"Ada nama awak ke kat sini? Tak kan? Maksudnya ni tempat awam. Siapa-siapa boleh guna." Budak perempuan itu menggoyang-goyangkan kakinya.

Mikael merenung budak perempuan itu tajam. Dia menarik tangan perempuan itu dan menolaknya pergi dari pondok ayahnya. Jatuh budak perempuan itu ke tanah.

Saya sayang awakWhere stories live. Discover now