D

38 8 5
                                    

Mata Arabella terbuka perlahan-lahan. Dia meneliti kawasan sekelilingnya yang terasa asing. Arabella cuba untuk bangun tapi dihalang oleh Mikael.

Eh! Mikael? Macam mana Mikael boleh ada dekat sini? Actually, Mikael yang bawak Arabella pergi bilik sakit sekolah mereka. Masa Arabella pengsan tadi, Atirah mencari pertolongan. Nak mintak tolong minah-minah kerek tu? Heh! Diorang awal-awal dah lari, Memang idok le nak menolong.

Kebetulan Mikael and the geng lalu kawasan tu. Atirah bagitahu lah Arabella pengsan kat pintu tandas. Mikael apa lagi? Memang berlari tak cukup tanah. Dia mengangkat Arabella sampai ke bilik sakit.

Arabella terkejut beruk. "Jangan bangun. Kau tu tak sihat lagi." Ujarnya dengan nada yang perlahan.

"Kamu dah sedar Arabella? Ha ni cikgu nak tanya kamu." Arabella sedia memasang telinga.

"Kamu makan apa semalam?"

"Ermm..saya makan maggie."

"Kamu ada tengok tak tarikh luput dia?"

Arabella berfikir sejenak. "Emm ya. Maggie tu habis tarikh luput sebenarnya cikgu. Tapi saya fikir sayang pulak kalau buang. Tu sebabnya saya makan je." Terang Arabella sambil tersengih kambing.

Cikgu yang bernama Maisarah itu menggelengkan kepalanya. "Mana boleh macam tu Arabella. Kesihatan awak kena jaga!Haih...sekarang ni kamu keracunan makanan. Sebabtu kamu pengsan tadi. Nanti pergi klinik ambik ubat. Lepas ambik ubat, jangan tak makan pulak!"

Arabella dan Mikael mengangguk.

"Oklah. Sekarang ni waktu persekolahan dah habis. Kamu berdua boleh balik." Kata Cikgu Maisarah dengan senyuman sebelum berlalu pergi.

"Baik cikgu terima kasih."

Hilang saja bayang Cikgu Maisarah, suasana menjadi hening. "Err...Awak."

"Hmm."

"Thanks. And sorry kalau saya menyusahkan awak tadi."

"Asal kau makan maggie tu walaupun kau tahu dah tak elok?" Nadanya agak mendatar. Mukanya serius sejak tadi. Arabella menelan air liur pahit.

"Err.. saya lapar. Lagipun tak nak lah kejut mak bangun tengah malam. Kesian pulak mak nak masakkan untuk saya." Perlahan suaranya memasuki gegendang telinga Mikael.

"Kalau kau lapar pun sekurang-kurangnya bagitahu aku. Tengok. Sekarang kau dah sakit. Siapa yang susah? Aku jugak yang susah."

Arabella menunduk sambil jarinya bermain sesama sendiri. Tanpa sedar, mutiara jernih turun dengan derasnya. Walaupun dia agak kasar sikit namun jiwa seorang perempuan nj lembut. Sentuh sikit je dah terkoyak.

"Kkalau sekalipun a awak takut kena marah de dengan mak, tsk jangan lah marah saya. Saya ta tahu saya tsk tsk salah. Saya tsk mintak maaf..."

Tangisan Arabella sayup-sayup kedengaran. "Siapa cakap kalau kau sakit, aku takut mak marah aku? Ada aku cakap?"

Tangisan Arabella terhenti. Dia menoleh tepat ke wajah Mikael. "K kalau bukan sebab mak. Sebab apa?" Soalnya polos.

Mikael terdiam. "Eh dah lah. Jom balik. Mak dah tunggu kita kat rumah tu." kata Mikael sambil melangkah pergi.

"Eh! Awak!"

"Apa?"

"Siapa nak tolong saya?"

"Tolonglah diri sendiri. Asal aku pulak?" Soalnya bodoh.

"Sebab awak suami saya lah!"

Mikael mengeluh. Penatnya ada bini macam ni. Haih... layan je la...

Saya sayang awakWhere stories live. Discover now