Pełna nazwa: Republika Albanii
Język urzędowy: albański
Waluta: lek (ALL)
Powierzchnia: 28 748 km²
Liczba ludności: 3 038 594
Stolica: Tirana1. W 1967 roku Albania została ogłoszona pierwszym na świecie państwem ateistycznym. Pod przywództwem Envera Hoxha religia została zakazana, a każdy łamiący prawo miał zostać uwięziony na 3 do 10 lat.
2. Kraj ten ma 13 małych wysp. Tylko dwie z nich (Kunë i Sazan) mają ponad 1 km².
3. Jest tam pełno bunkrów, bo ponad 750 tysięcy. Zostały zbudowane pod przywództwem komunistycznego dyktatora Envera Hoxhy, który obawiał się ataku wrogów. Większość bunkrów nigdy nie była używana i została porzucona po upadku komunizmu, choć wiele z nich jest dziś dobrze wykorzystywanych jako domy, kawiarnie czy muzea.
4. Nie ma tam restauracji McDonald's.
5. W 2009 roku przez grupę odkrywców z Uniwersytetu w Kolorado zostały tam odkryte cztery lodowce. Znajdują się one w Przeklętych Górach Północnej Albanii na niewielkiej wysokości 2000 metrów i są najbardziej na południe wysuniętymi lodowcami w Europie.
6. W 1995 roku uchwalono ustawę nakładającą na obywateli obowiązek płacenia podatków od sygnalizacji świetlnej w ich rodzinnych miastach.
7. Albania jest jednym z wiodących producentów i eksporterów chromu na świecie.
8. Więcej Albańczyków mieszka poza krajem niż w nim.
9. Dawniej w Albanii (obecnie o wiele rzadziej) w przypadku braku męskiego potomka w rodzinie kobieta składała śluby czystości i symbolicznie stawała się głową rodziny przejmując obowiązki mężczyzny. Takie kobiety były traktowane jak mężczyźni.
10. Reprezentanci Albanii nie zdobyli ani jednego medalu na Igrzyskach Olimpijskich.
CZYTASZ
Państwa Europy - ciekawostki
عشوائيJak sam tytuł wskazuje będą tu ciekawostki na temat państw Europy.