Pełna nazwa: Rumunia
Język urzędowy: rumuński
Waluta: lej (RON)
Powierzchnia: 238 391 km²
Liczba ludności: 21 230 362
Stolica: Bukareszt1. Połowa ludności Rumunii zginęła w II wojnie światowej.
2. Timisoara było pierwszym europejskim miastem, które wprowadziło konne tramwaje w 1869 roku i elektryczne oświetlenie ulic w 1889 roku.
3. Język rumuński jest językiem romańskim podobnym do włoskiego, ale około 20% wyrazów ma pochodzenie słowiańskie.
4. Jest to najbardziej religijny kraj w Europie. Wierzących jest tam ponad 90% mieszkańców.
5. Banknot 2000 lei wydany w 1999 roku to pierwszy polimerowy banknot w Europie.
6. Pałac Parlamentu (Dom Ludowy) w Bukareszcie to jeden z największych budynków na świecie pod względem powierzchni (większy jest podobno tylko Pentagon) i jeden z najdroższych, jeśli chodzi o koszty budowy.
7. Flaga Rumunii jest identyczna z flagą Czadu, choć obydwie flagi nie są w żaden sposób ze sobą powiązane.
8. W jaskini Coliboaia znajdują się najstarsze jaskiniowe malowidła naścienne w Europie Środkowej, które prawdopodobnie zostały namalowane 35 tysięcy lat temu.
9. Rumuńskie 10 bani z 1917 roku to najmniejszy banknot świata - rozmiary 2,75 cm x 3,8 cm.
10. 78-metrowy kościół w Săpânța-Peri, jest najwyższym drewnianym kościołem w Europie.
CZYTASZ
Państwa Europy - ciekawostki
AcakJak sam tytuł wskazuje będą tu ciekawostki na temat państw Europy.