Desembre 36

88 1 0
                                    

6- desembre

Després de demar-li permís a la mama avui he anat a casa de l'emili. He anat a la mateixa hora que fa uns dies, per tal que no estigués la seva mare. ell em dictava i jo escrivia la carta. Quan li he preguntat el perquè m'ha dit, que si la lletra no era la meateixa, la carta tindria més números d'arribar a la destinataria. No he volgut preguntar més, així que simplement he assentit i li he promés que jo enviaria la carta.

Angulo eterno,
la tierra y el cielo.
(Con bisectriz
de viento.)

Angulo inmenso,
el camino derecho.
(Con bisectriz
de deseo.)

FGL

10 - Desembre

Avui he tornat a quedar amb el noi del mocador vermell, per donar-li la carta de l'Emili. Fins avui no li habia preguntat el el nom. És diu Helios. M'ha explicat que es dedica a repartir cartes per tal d'evitar possibles interceptacions, o a vegades perquè arribin més ràpid. Li he seguit fent preguntes i m'he assabentat que ell havia nascut a Puigcerdà. Els seus avis encarà viuen allí. Desde feia 5 anys vivia a Barcelona, tot i que amb l'inici de la guerra, havia acabat trobant aquesta feina, i ara ell s'encarregava de distrubuir cartes pels voltans de Tarragona, execpte quan, eventualment, li encarregaven d'anar a Barcelona o a un altre lloc. La veritat és que és un noi molt simpàtic. Li he preuguntat que on passaria les festes. M'ha dit que no ho sabia, però, tot i voler, no podria tornar a casa. M'agradaria ser la seva amiga i convidar-lo a dinar per nadal o per cap d'any, perquè no vull que estigui sol. Bona nit, diari.

14- Desembre

Avui he acabat La Casa de Bernarda Alba, i com et vaig prometre aquesta és la meva cita preferida, treta de Poncha, que fa referència a Bernarda: "Yo no acuso, Bernarda. Yo sólo te digo: abre los ojos y verás" Per a mi, es una frase que fa pensar. Bona nit diari.

Chopo y torre

Chopo y torre.

Sombra viva
y sombra eterna.

Sombra de verdes voces
y sombra exenta.

Frente a frente piedra y viento,
sombra y piedra.

(1925) FGL

20- Desembre

Li he preguntat a la mama que si podiem convidar a Helios a passar alguns dies amb nosaltres, perquè no estigui sol aquests dies. La mama m'ha preguntat que si m'agradava. Jo li he dit que no, i a més, es una mica gran per mi, ell esta a punt de fer disset i jo sols tinc 14 anys. La mama m'ha promès que intentaria convencer al papa.

26- Desembre

Es fa extrany no celebrar el nadal. Però els papas han dit que era millor així. I després de més baralles encara entre els papas, finalment he conseguit que l'Helios passés el cap d'any amb nosaltres. Estic contenta. Bona nit diari.

31- Desembre

L'any s'acaba, però sembla que la guerra no. Jo realment no m'ho puc creure. Matar a gent que potser havien arribat a ser els teus veins? Era fred, i cruel. Què la gent no tenia sentiments? Què no podien arribar a un acord mutuu? Aquests dos dies m'ho he passat molt bé amb l'Helios. Enyorava tenir un amic de la meva edat. Bona nit, diari

Diari de la guerra civilWhere stories live. Discover now