10- juny
Per fi t'he trobat diari! feia un parell de mesos que havies desaparegut. Aquests últims mesos han passat moltes coses. En primer lloc, els comunistes semblen haver agafat el poder a Catalunya, i estan fent fora als anarquistes, i la majoria de patrulles de control estan desapareixent. Cada cop i ha menys membre de la FAI per Sarral. Simplement espero que no vingui ningú altre més de fora. No m'agrada qeu uns forasters marquin el futur d'un poble en el qual ni tan sols han viscut. Bona nit, diari.
13- Juny
Al passejar-me pel poble avui, he acabat davant l'església. Se'm fa extrany veurela tancada, quan fa poc més d'un any, la majoria de gent de Sarral anava a missa cada diumenge. Bona nit diari.
Escuela
Maestro.
¿Qué doncella se casa
con el viento?Niño.
La doncella de todos
los deseos.Maestro.
¿ Qué le regala
el viento?Niño.
Remolinos de oro
y mapas superpuestos.Maestro.
Ella ¿le ofrece algo?,Niño.
Su corazón abierto.Maestro.
Decid cómo se llama.Niño.
Su nombre es un secreto.(La ventana del colegio tiene
una cortina de luceros.)(1927)FGL
23- juny
Jo i l'Helios ens hem fet amics íntims. M'agrada poder confiar en algú altre que no siguin la mare o la mestra Amàlia. A més, no puc negar que es molt guapo. Però se que ara no és moment d'amor. Una guerra no és el lloc ni el moment més idoni per estimar. Simplement és el pitjor dels escenaris. Tot i que si no fos per la guerra, mai hauria conegut a l'Helios... Bona nit diari.
28- Juny
Avui l'Helios m'ha presentat al seu germà, que es diu Melitón . És curios com no s'assemblen amb res. Tot i ser més gran que ell, en Melitón es més baixet. És mes moreno i té els ulls i els cabells foscos. Els dos se n'aniran una temporada a Barcelona. Trobaré a faltar a l'Helios. M'havia acostumat a veure'l un cop per setmana. Això quan no es quedava a casa. Realment, em sorprenia que el pare el deixés estar a casa sense cap pega. Bona nit, diari.