Bab 5

0 0 0
                                    

Aliyah melihat dee menangis, dia terus menletakkan surat yasin di dalam laci, aliyah pun turut menangis.

Air mata daiyan mengalir laju dan berkata kepada umienya aliyah. Umie daiyan nak jumpa mama, daiyan rindu mama, mama sakit. Aliyah mengaluh resah, lalu berkata. Daiyan mama tengah tidur sayang, nanti mama dah bangun mama balik okay. Daiyan menbuat muka masanya, lalu bangun dari duduk dan keluar dari bilik aliyah, aliyah mengaluh.

Daiyan menadahkan tangan lalu berkata. Ya allah ampunkan dose mama, ya allah bagi mama sihat, daiyan nak mama, daiyan rindu mama. Aliyah tengok daiyan berdoa, dia pun berjalan menuju ke arah tangga, daiyan pun berkata  lagi. Daiyan rindu mama, daiyan sayang mama. Daiyan menaminkan doa.

Dee mengerakkan jarinya, aliyah menbukakan pintu wad, aliyah berjalan menuju ke arah dee, matanya terbeliak melihat jari dee bergerak - gerak, aliyah pun berkata. Dee. Dee pun mencuba untuk menbukakan mata, Aliyah pun mengucapkan kepada doktor brain. Terima kasih doktor?. Doktor brain pun menjawab. Sama - sama, nanti kami pindahkan kat wad biasa. Dee mengangguk lalu mengucapkan. Terima kasih doktor. Doktor brain dan nurse berjalan menuju ke arah pintu.

Suffian mengetuk pintu wad dee, Suffian menberi senyuman kepada dee, lalu dee memandang ke arah aliyah dan aliyah pun berkata kepada dee. Dee ni Suffian yang tolong dee tu. Dee pun memberi senyuman kepada Suffian, lalu mengucapkan dan berkata. Terima kasih  suffian, sebab tolong saya, sudi melawat saya, saya tak dapat mampu nak balas jasa awak?. Suffian menberikan senyuman dan menjawab. Sama -sama  puan Deesandra, nak ambillah bunga ni. Suffian berikan sejambak bunga ros putih kepada dee, dee terus mengambil sejambak bunga dari suffian, dee pun mengucapkan. Terima kasih.

Daiyan pun berkata. Mama daiyan nak air. Dee pun mengambil segelas air milo tabur dan berikan kepada daiyan, aliyah pun berkata. Dah lama kita tak makan macam ni, lagi - lagi kat luar. Daiyan menletakkan gelas di atas meja, daiyan pun berkata. Daiyan happy sangat malam ni, daiyan ada mama umie yang sayang daiyan. Daiyan mengosok kan perutnya, mereka di situ ketawa besar.

Suffian masuk ke dalam kedai melihat dee yang sibuk tengah ubah bunga, suffian mengambil sekuntum bunga ros warna merah dan perlahan - lahan menuju ke arah dee, lalu suffian menghalarkan sekuntum bunga ke arah dee dan berkata
Puan saya nak beli bunga. Dee berpaling ke arah suara itu dee terkejut melihat suffian, lalu suffian memberikan Senyuman kepada dee dan berkata sambil penyanyi. Nak bunga untuk awak, kau masih mawar merah di hati ku tetap indah. Dee tersenyum malu, dee pun bertanya. Letak balik bunga saya. Suffian letak sekuntum bunga di dalam bekas, dee pun bertanya ke suffian. Awak nak apa datang sini, kalau nak beli bunga pilih lah yang mana satu, semua jenis bunga ada kat sini? . Suffian hanya tersenyum dan menjawab. Saya datang sini bukan nak beli bunga, tapi jom keluar makan dengan saya.

Suffian memandang ke arah dee dan mengucapkan dan berkata. Terima kasih sebab sudi makan dengan saya, awak dah sihat ke sekarang? . Dee pun menjawab. Sama - sama, alhamdulillah sihat.

Dee keluar dari restoran, dee mengambil telefon pintar nya dalam beg, tiba - tiba dompetnya jatuh ke lantai, isma yang ternampak dompet milik perempuan tak dikenali itu, isma pun mengambil dompet tersebut, dee berhenti disitu, isma memanggil dee dan berkata. Puan - puan dompet puan jatuh. Dee mencari - cari siapa yang memanggil nya, dee berpaling ke belakang, dia terkejut melihat susuk tubuh orang yang berpuluh tahun tak berjumpa, dia merampas dompet milik dari tangan isma dan berlari pergi dari situ, isma pun berkata. Deesandra. Dee sembunyikan diri di sebalik kereta berwarna putih milik adnan, dee berpaling ke kanan ke kiri.

Isma keluar dari biliknya dan berjalan menuju ke arah bilik dee, dia berpaling ke kiri ke kanan, isma mengitai dee yang tengah khusyuk membaca noval, Isma masuk ke dalam bilik dee dan berkata. Boleh pakcik tengok keputusan spm dee. Dee bangun dari duduk sambil tersenyum mengambil kertas Spm di atas meja, dee pun berkata. Apa pulak tak boleh pakcik. Dee menghulurkan kertas tersebut kepada isma, isma tersenyum lalu memegang bahu dee dan berkata, Sambil tersengih-sengih, dee melihat bahunya dipegang. Pakcik kagum dengan dee tahniah, dee nak apa cakap je sayang.

Perempuan yang dicintai Where stories live. Discover now