Bölüm-12|Türk Mitolojisi Yaratıkları~3

15 9 0
                                    

22.Tarakla insan döven Karakoncolos

Karakoncolos, kara renkte, çok çirkin, maymun, kedi veya çocuk büyüklüğünde bir kötülük cini. Özellikle Bulgar folklorunda rastlanan bir yaratık. Zemheride sokaklarda dolaşır, rastladığına sorular sorar. Yanıtların içinde "kara" kelimesi geçmezse; elindeki kocaman tarakla adam döver. "Karamanlıyım" ya da "Ankara'ya gidiyorum" derseniz bu yaşadınız demektir😆

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

23.Kabus cini Kamos

Karakura da denir. Rüyalarda insanları korkutan ve ruhlarını alan kötücül bir yaratık. Biçimsiz bir varlıktır. İnsanları uykuda yakalayarak götürür. Üzerine çöktüğü insan nefes alamaz. Gün ışığından korkar. Güneş doğunca da donar kalır.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

24. Karakorşak

Geceleri izbede dışarıya çıkmanın doğru olmadığını vurgulayan bir halk anlayışının dışavurumu. Altay ve Türkmen kültüründe eşek, köpek, domuz, keçi kılığına girdiğine inanılan kötücül cin. Gece kapıları çalıp, ev sahibinin tanıdığı bir ses ve kılıkla çağırarak kaçırır. Bu cinden korunmak istiyorsanız pantolonunuzun düğmelerini açmanızı hatta açık gezmenizi tavsiye ederiz.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

25.Avın Bereketi Kayberen

Kırgızların iyiliksever ruhlar arasında saydıkları "kayıp eren" adıyla andıkları ruhlar. Dağlarda yaşar ve geviş getiren hayvanları korurlar. Bu ruhlar, hayvanların artıp çoğalmasını sağlar. Ancak kızarlarsa hayvanları telef edebilirler.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

26.Ayakları kayıştan Gulyabani: Kayış Baldır

Çocukları korkutmak için uydurulmuş kötücül varlık. Elsiz ve ayaksız bir ihtiyar görünümündedir. Yolda seyir halindeki insanları aldatıp, omzuna biner. Kim omuzuna alırsa, bir anda Kayış Baldır'ın karnından yılana benzer üç arşın uzunluğunda iki ayak çıkar ve yolcunun bedenine sarılır, yolu bitinceye kadar da bırakmaz.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

27. Kuzu Kuzu Kuşu

Balıkesir'in Bigadiç ilçesinde ormanda yaşadığına inanılan bir kuş. Hikayesi şöyle: Bir gün bir adam çobanın birini, kuzularına bakması için tutar. Çobanın bir an dalgınlığına gelir ve kuzuları kaybeder. Sahibinden de korktuğu için "Allah'ım beni kuş yap da buradan uçup gideyim" der. Çobanın dileği gerçekleşir. Bigadiçliler o zamandan beri "kuzu kuzu" diyen çobanın sesinin ormanlarda yankılandığını hikaye ederler.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

28.Yılanların hiç yaşlanmayan ecesi Şahmeran

Erbüke olarak da bilinen Maranlar, belden aşağısı yılan üstü insan doğaüstü yaratıklardır. Yeraltında yaşayan bu akıllı ve iyicil Maranların ecesi, hiç yaşlanmayan ve ölünce ruhunun kızına geçtiğine inanılan Şahmeran'dır. Onun insanlarca öldürüldüğünü henüz bilmeyen, bu nedenle derde deva olma işine devam eden Maranların, Şahmeran'ın ölümünü duydukları an Maran Ülkesi'nden çıkıp şehirleri yerle bir edecekleri söylenir. Bu inanış en çok Cizre, Nusaybin ve Tarsus civarında yerleşiktir.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

29.Şamanların göksel rehberi Merküt

Merküt veya Bürküt de denilen Altay ve Moğol mitolojilerindeki efsanevi kartal. Kimi yerlerde Anka kuşu ile özdeşleştirilmiş. Bazen de bir tanrı veya tanrıça olarak görünür. Gök yolculuğuna çıkan şamanın ruhuna ilk üç gök katı boyunca kılavuzluk eder.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

30.Kuşların haydutu Şeşe

Azerilerin inanışına göre, bilinmezler aleminden gelen kötücül bir kuştur. Yalnızca geceleri uçan bu kuş, erkek çocukları boğazından vurur. Bu nedenle de çocuğun altı aya kadar gözetim altında tutulması gerekir. İnanışa göre, Şeşe'yi yakalayan biri, anında öldürmelidir. Öldüren kişi Şeşe'nin vurduğu herhangi bir çocuğun boğazına elini sürerse çocuk kurtulur.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

31. Cin¿

Arapça ecinni kelimesinin Türkçe'deki karşılığı. Kalabalık yerlerde yaşadığına inanılır ve kısa boylu olarak tasvir edilir. Kocaman başları, tüyle kaplı bedenleri ve tersine duran ayakları vardır. Çarptığı iddia ediliyor. Cin çarpan insanın vücudu morarırmış, bir süre sonra da ölür derler.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

32.Yunan Mitolojisi'ndeki Kiklopların tastamam aynısı: Tepegöz

Özellikle Dede Korkut hikayelerinde adı geçen yerel kültürümüzün en meşhur canavarı. Annesi alageyik kılığına girebilen bir peri, babası da çoban. Hem dişi, hem erkek Tepegözlere rastlanabilir. Parmağında büyülü bir yüzük takılıdır. Kaf dağında yaşayan Tepegöz'ün kılıcın kesmediği, okun işlemediği bedeninin tek zayıf yanı tek gözüdür. En sonunda Basat adlı kahraman tarafından öldürülür.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

33.Güneş'i ve Ay'ı yutan Yelbegen

Altay Mitolojisi'nde bazen yedi başlı bir dev bazen de ejderha olarak anlatılagelen insan yiyen at düşmanı mitolojik canavar. Üç, yedi veya 12 başı vardır. Siyah ya da sarı renklidir. Güneş ve Ay tutulması, Yelbegen'in bu gök cisimlerini yemesi olarak anlatılır.

.
.
.
‧͙⁺˚*・༓☾ ☽༓・*˚⁺‧͙

MİTOLOJİHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin