BÖLÜM-5|TÜRK MİTOLOJİSİ

39 9 0
                                    

Öncelikle  Türk mitolojisine değinmek istiyorum... 

Eski zamanlarda Türklerinde tanrıları vardı. Türk mitolojisinde başrol oynayan tanrı ve tanrıçaların sıfatları, işlevleri ve isimlerinin anlamları.. Satürn-Kara-Han, Jüpiter -Ülgen, Mars-Kızagan Tanrı, Venüs-Umay, Merkür-Mergen Tanrıça'yı karşılamaktadır.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

1. Kayra Han / Kara Han

Altay Türklerine göre gökyüzündeki tanrıların en büyüğüdür Kara Han. 17. katta oturur ve bütün tanrıların babasıdır. Görevi ise oturduğu yerden evrenin kaderini belirler. Kara Han gökyüzünü yarattıktan sonra dokuz dallı bir çam ağacı diker ve 16. kata oğlu Ülgen'i oturtur. Kara Han , dokuz kişinin bu dallardan türemesini , dokuz ulusunda bu dallardan meydana gelmesini ister. Kara Han, insanoğlunun ana-ata sıdır.  Efsaneye göre  Kara Han'ın Ülgen , Mergen ve Kızagan adında üç oğlu vardır.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

2. Ülgen

Ülgen gökyüzünün 16. katında altından bir tahtta oturur. Tahtı ay ve güneşin ötesindedir. Ülgen gök cisimlerini yönetir , yağmur yağdırır , gök gürültüsü ve yıldırımları da o gönderir. Tanrı Ülgen biri ak biri kara taşla gelerek insanoğluna ateşin nasıl yakılacağını öğretmiştir. Eliade'ye göre gök gürültüsü ve şimşek tüm mitolojilerde gök tanrının silahıdır ve yıldırımıyla vurduğu yer kutsallık kazanır.Ülgen iyilik yapmayı sever. Ülgen'in kendisi, kızları ve oğulları insan şeklindedir. Dünyayı taşımaları veya destek olmaları için üç tane balık yaratmıştır. Bildiğimiz Güneş, Ay ve yıldızlardan tüm gök nesnelerinden çok uzakta yaşar. Biri sağında ve diğeri solunda iki ak Güneş bulunur. Bu gök nesnelerinin her biri kendisine ulaşmak isteyen şaman için bir engeldir. En güçlü şaman bile en fazla Kutup Yıldızına kadar ulaşabilir.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

3.Ak Ana

Henüz hiçbir şey yaratılmamışken ve yalnızca uçsuz bucaksız bir su varken, sonsuz sulardan çıkarak, Tanrı Ülgen'e yaratma ilhamını vererek sulara tekrar dalmıştır. Işıktan bir bedeni vardır. Başında gücü simgeleyen ve taca benzeyen zarif boynuzları bulunur. Hayatın başlangıcına dair ne varsa hepsine ruh vererek yaşam döngüsünü başlatmıştır. Akdeniz'de yaşar.

✿✼:*゚:.。..。.:*・゚゚・*

4.Erlik

 İyi-kötü, doğru-yanlış, güzel-çirkin ve daha birçok zıt kavram birlikte bir uyum içinde varlığı meydana getirir ve kainatın işleyişinden sorumludur. Erlik, Altay Türklerinin mitik tasavvurlarında kötü ruhların başındadır, başkanıdır. Erlik "güçlü, kuvvetli" anlamlarına gelir. Bazı Türkologlara göre bu kelime "erklig" kelimesinin bozulmuş halidir. Bu araştırmacılara göre eski Uygur Buda metinlerinde yer altındaki karanlık dünyanın hakimi olan ve ölüm ruhu motifini karşılayan Yama'ya Erklig Yama denir. "Kudretli" anlamına da gelen bu kelime şamanist tasavvurlarda "Erlik" şeklinde, kötü ruhların başındaki antagoniste isim olmuştur. Şaman dualarında Erlilk'e "Kayrakan" olarak da seslenilir. Erlik insan için acı, eziyet ve ölümle eşdeğerdir. Erlik'in yeraltı diyarıyla ilgili farklı tasvirler de mevcuttur. Erlik yeraltı diyarında kara çamurdan bir sarayda veya duvarla çevrili kara demirden bir sarayda yaşar. Erlik'in sarayı insanların gözyaşlarından oluşan dokuz nehrin birleşerek Toybodım (Doymadım) Nehri'ne dönüştüğü yerde veya abra ve yutpa denilen korkunç su canavarlarıyla dolu olan Bay Deniz'in yanında bulunmaktadır.

.

.

.

.

‧͙⁺˚*・༓☾ ☽༓・*˚⁺‧͙

MİTOLOJİHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin